Een wat!?
Gisterenavond verscheen er een North Eagles met Lemania 5100 op TZ-UK. Het kostte me minder dan 5 tellen om te beslissen! Door mijn actieve verkopen de laatste tijd, was de oorlogskas weer voldoende op sterkte voor een aankoop.
North Eagles was een Italiaans bedrijfje dat ‘generieke’ horlogekasten ‘vulde’ met horloges-in-opdracht. Zoiets als Squale jaren daarvoor ook deed voor verschillende merken. Candino, DPW, Roamer en Eberhard gebruikten dezelfde kast.
Deze N.E. is gemaakt voor de AMSI: L’Associazione Maestri Sci Italiani): De bond van Italiaanse Ski-instructeurs… Hoogstwaarschijnlijk is deze nooit uitgedeeld: er staat geen naam op!
Wat dit horloge bijzonder maakt is: (a) het uurwerk: Lemania 5100. Voor zo ver ik weet is dit de kleinste kast waar een 5100 in past (39mm) en 9b0 het is het een Lemania zonder dagaanduiding. Ook dat is niet veel geproduceerd. Wel handig van die Italianen: zo konden ze het horloge met een andere wijzerplaat makkelijk afzetten in andere taalgebieden: alleen de juiste plaat voor de opdrachtgever en klaar is kees!
Er is ook nog een praktische reden om het horloge te kopen: Lemania 5100 uurwerken worden schaarser en onderdelen worden moeilijker te vinden. Dit complete horloge kostte minder dan een los Lemania 5100 uurwerk op eBay…
39mm is een beetje klein, misschien. Maar mijn vrouw is gek op dit soort horloges. Dus het zal zijn weg naar een pols wel vinden.
Hoe meer Lemania 5100 uurwerken ik zie, hoe slimmer ik de constructie en leesbaarheid vind. Het is in mijn ogen een hoogtepunt op het gebied van horloges: helder, goed afleesbaar en onovertroffen nauwkeurig. Ondertussen is het principe al een paar keer gekopieerd (DD en Valjoux, maar nog niet overtroffen. Waarschijnlijk gaat Sinn nog een poging wagen met haar eigen uurwerk!)
Menno
Foto’s van de verkoper: