NOS Caravelle handwindertje

Hoi allen,

Enkele maanden geleden heb ik een nieuw horloge verworven. Het was een NOS Caravelle. Je ziet wel vaker dat de link tussen Bulova en Caravelle gelegd wordt om de prijs op te krikken.

Ik heb het gokje er maar op gewaagd zonder dat ik de binnenkant van het horloge gezien had!

Eenmaal bij mij aangekomen kreeg ik het verdomde ding maar niet open. Daarom heeft 'ie eventjes in de horlogedoos gelegen.

Vandaag heb ik hem eindelijk naar een horlogemaker in de buurt gebracht. Deze heeft hem voor me geopend. Door de leeftijd van het horloge is de pakking gaan uitrekken waardoor het deksel haast niet open te krijgen was
maar het is gelukt en alles is nog intact (incl. pakking)!

Ik vreesde voor een penankertje maar ik stond gelukkig voor een aangename verrassing!

Blijkens de caseback was Caravelle ten tijde van het produceren van dit horloge een ‘division’ van Bulova. Cool!

Het uurwerk verkeert in zeer goede staat zonder enige vorm van schade. Ik vermoed dat ik de eerste ben geweest die hem geopend heeft maar alle functies werken naar behoren en het horloge loopt prima.

Onder de balans valt te lezen: ASST 1950/51. Als dit weerslaat op de leeftijd van het horloge dan is het ding ouder dan ik vermoedde!

Is er iemand die meer informatie heeft over dit prachtuurwerkje?

O ja, en zo ziet de voorkant eruit :smiley:

-edit-
Aha, we hebben beet! Het uurwerk zou uit +/- 1965 komen dus mijn oorspronkelijke schatting ten tijde van de aankoop klopt. De producent: Adolph Schild SA (ASSA).
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Standard_1950

17 jewels
f = 21600 A/h
power reserve 46h

15 likes

Doet me denken aan een geneve! Ziet er mooi uit

1 like

Ja ik zie wat je bedoelt. De kast is prachtig :smiley:

1 like

Prachtig horloge :+1:t2:

1 like

Leuke aanwinst :+1:

Maar ook al is het een NOS exemplaar, de olie in het uurwerk zal verdroogd zijn dus als je het horloge regelmatig gaat dragen is het raadzaam om het uurwerkje een servicebeurt te geven. :sunglasses:

Veel plezier ermee!

1 like

Mijn beste,

Een appetijtelijke aanwinst!!
Ziet er “pico bello” uit!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooie aanwinst, ziet er inderdaad nog als nieuw uit, veel plezier er mee :+1:

1 like

Staat er M4 op die brug? Dan is het 1964.
M staat voor 60er jaren
N voor 70er jaren
O voor 80er jaren

1 like

Leuk ding ! Gefeliciteerd

1 like

Er staat ‘‘N4’’. Dank voor de info!

Ook staat er nog ‘‘11UACD’’. Weet je wat dat is?

Mss wel een code van de fabrikant.

N4 is 1974 en dat lijkt me aannemelijk als ik dit model bekijk. Staat er op het achterkant van het deksel trouwens geen code, was bij mijn 2 ex-Caravelles wel.

Caravelle is ontstaan in 1962 als budgetmerk van Bulova. Het waren de eerst goed gesteende horloges (tov penankers) voor een redelijke prijs. In 1968 was Caravelle het best verkochte merk in de VS en was ook een echte grootgrutter.

1 like

N6 uit 1976

Caravelle 9

M9 uit 1969

1 like