NOS horloges

Ik ben benieuwd naar kopers van NOS horloges. Ik ben op zoek naar enkele horloges als cadeautje. En ben op wat horloges gestuit met de vermelding NOS " New out of Stock" . Heeft iemand hier al zulke horloges gekocht en wat zijn dan de ervaring bijvoorlbeeld met garantie ?

Ik ben wat op zoek geweest naar NOS uit een bepaald jaar etc… E. Borel leek me wel wat maar ik heb geen idee over kwaliteit etc…

“NOS” staat voor “New Old Stock” ofwel oude voorraad horloges die nooit gedragen of verkocht zijn, dus in nieuwstaat verkeren.

Meestal is een servicebeurt zeker aan te bevelen aangezien het vaak oude horloges zijn en die kunnen op hun tijd wel een druppeltje olie gebruiken, meestal is de waterdichtheid niet meer gegarandeerd aangezien O-ringen ook verouderen.

ER zijn enkele on-line verkopers die veel van dat spul opkopen en weer verkopen (bijv. RLT) , meestal worden ze geserviced en krijg je ook wel wat garantie maar volgens mij niet bij waterschade. Afhankelijk van type en merk kunnen er best wel eens interessante stukjes tussen zitten.

Kwaliteit hoeft geen probleem te zijn.

Bedankt voor je info Lucien. Ik heb inmiddels RLT bekeken, die site kende ik niet niet ook joseph heb ik bekeken. Zijn er nog meer links ? Dan hou ik me aanbevolen.

Hallo DB,

Ik koop met enige regelmaat NOS-horloges, met name via ebay. Mijn ervaringen daarmee zijn goed. NOS garandeert je in ieder geval een goede kwaliteit. Het is wel belangrijk dat je een horloge van een merk met enige reputatie koopt. Gelukkig bestaan er lijsten van dergelijke horlogemerken, en dat kan erg behulpzaam zijn. Uiteraard is de smaak inmiddels veranderd. De herenhorloges uit de jaren 60 zijn gemiddeld 33-34 mm in doorsnee, en dat is vandaagdedag te klein. Die uit de jaren 70 zijn nogal pompeus. Ook de dichting is meestal verdroogd, dus daar moet je op letten.

Borel is een goed merk. Ik heb zelf ook een paar handopwinders van dit merk, met een uitstekend uurwerk. Het merk is jaren geleden failliet gegaan. Maar bestaat nu nog steeds omdat een producent (nar ik meen) uit het verre oosten het heeft opgekocht en aldus “swiss made” horloges verkoopt.