NOS horloges

Beste leden,

Ik erger mij altijd mateloos aan jaren 60/70 horloges die als ´NOS´ (New Old Stock) geadverteerd worden, maar waar je duidelijk aan kan zien dat het geen NOS is. Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk bijna nooit echte (in hoeverre dat ook echt kan met een horloge van 50/60 jaar oud) NOS tegen kom.

Wat zijn jullie ervaringen met NOS horloges? Heb je ooit een NOS exemplaar gekocht of ben je echte NOS tegen gekomen, dan zou ik ze graag zien om mijn ongelijk aan te tonen!

Fijne dag allen!

5 likes

NOS ben ik inderdaad al tegen gekomen aantal jaren geleden. Een oude horlogemaker/handelaar waar ik soms eens kwam voor herstellingen was opruiming aan het doen naar aanleiding van pensioen.
Had nog ergens enkele oude onverkochte horloges gevonden uit jaren 60-70 die hij probeerde te verkopen. Ik was toen nog niet met vintage bezig anders had ik ze mee genomen.

1 like

Dat is een goede vraag, die hier ook al eerder is besproken volgens mij. Maar het blijft actueel, omdat het begrip NOS niet altijd, lang niet altijd, juist wordt gehanteerd.

NOS kan alleen maar zijn wat de term exact zegt. Oude voorraad, maar dan nog nieuw. Dus niet gedragen en compleet met alles erbij, zoals je het destijds ook van de juwelier zou hebben mee gekregen bij aankoop. Dat is wat het is. Op NOS kunnen wel winkelsporen aanwezig zijn, omdat het horloge denkelijk verschillende keren is uitgestald in etalage of vitrine. Ook bandjes kunnen verkleurd zijn door lichtinvloed en hetzelfde geldt voor de dozen; die kunnen ook sporen hebben opgelopen. Vaak hebben NOS horloges ook een servicebeurt nodig, omdat ze bijvoorbeeld al heel lang bij de juwelier hebben gelegen. Je bent er dus niet per definitie goedkoop mee uit…:thinking::wink:

Maar NOS blijft NOS en is niet gedragen en compleet. :slightly_smiling_face:

Ik heb verschillende van die horloges kunnen kopen door de jaren heen.

PS: de term ‘NOS- staat’ wordt ook wel gebruikt door sommige mensen. Dan is er meestal iets niet compleet en/of toch wel eens een enkele keer gedragen.

Helaas kan ik jou nu geen NOS laten zien, want ik draag al mijn horloges redelijk regelmatig, dus ook wat ik NOS ooit heb gekocht. :slightly_smiling_face:

5 likes

Ik snap inderdaad wat NOS in zou moeten houden. Waar ik op doel is dat ik steeds vaker de term in het rond geslingerd zie worden en dat het mensen misschien op een verkeerd been zet die er niet zo veel verstand van hebben.

Zo zie ik vaak horloges waar de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt, de kast glad gepolijst wordt en die dan als NOS te koop worden gezet. Voor een ongetraind oog kan dit er uit zien als een ‘nieuw’ horloge terwijl je eigenlijk een horloge koopt dat niet meer origineel is.

2 likes

Dat is ook de reden waarom ik het even op een rijtje heb gezet. Ook voor de andere geïnteresseerde lezer. :wink:

De term wordt helaas vaak ten onrechte gebruikt; dat is een feit.

1 like

Ik erger mij daar ook aan

1 like

NOS is tegenwoordig gewoon een term die gebruikt wordt om ouwe meuk met een dikke premie te verkopen.

2 likes

Ik zou het anders uitdrukken: het is een aanvullende mogelijkheid om mensen die slecht op de hoogte zijn - uit onweten of omdat ze hun due diligence niet gedaan hebben - op het verkeerde been te zetten.
:wink:

3 likes

Goed verwoord! Uiteindelijk ben je er natuurlijk zelf bij wanneer je zoiets koopt, maar het is ook gewoon vals adverteren en dat is verre van netjes.

2 likes

Dat zeg ik toch :wink:

1 like

Deze heb ik zo gekocht

Helemaal perfect.
En ook weer verkocht, hier op het forum omdat ik deze niet durfde te dragen om geen eerste gebruikspoor achter te laten.
Altus Paweri1
Misschien zwerft het horloge hier nog rond?

3 likes

Deze winkel verkoopt nog wel degelijk dit soort horloges.

1 like

Leuk om te zien!

Ik denk dat het voor de ‘minder bekende’ merken vaker voorkomt dan de Omegas/Longines/UG etc.

Maar jij bent dan ook altijd eerlijk en je weet hoe het in de horlogerie hoort! :slightly_smiling_face:

1 like

AKA de “Mumbai Specials”, waar veel kopers tegenaan lopen als ze een HMT op de kop willen tikken. Soms heel goed gedaan overigens.

En dan mag je nog geluk hebben als het uurwerk bij de kast hoort en alleen de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt.

1 like

Ik heb er trouwens wel twee die echt NOS zijn- was ik helemaal vergeten :grimacing:- kocht ik kort geleden hier op het forum van horlogevriend Roy @royke74 :wink:

Toch valt er op het scherpst van de snede nog over te discussiëren als men zou willen, want ze zijn echt NOS en in de originele verpakking met tag eraan, en nooit gedragen, maar de oorspronkelijke garantiepapieren zijn helaas niet bewaard gebleven… :thinking::wink:

2 likes

Hou oud moet een horloge volgens jou zijn om als NOS bestempeld te mogen worden?
Ik heb 2 maand terug een NOS gekocht bij een AD van het merk.
Het horloge is van 2012.

Ben het met je eens dat die term (te) vaak gebruikt wordt.

1 like

Leeftijd doet er niet toe. Het draait om een model wat niet meer gemaakt wordt.

2 likes

Een eis lijkt mij in ieder geval dat het horloge niet meer geproduceerd wordt.

Verder zou ik het alleen relevant vinden om te vermelden bij ‘vintage’ horloges. En dat is ook een breed begrip.

1 like