Echter, wat betekent dit nou precies? Zoals in deze advertentie ztaat betreft het een horloge uit de jaren 80. Heeft ie zo lang op de planken gelegen? Is hij opnieuw gemaakt met oude onderdelen?
En wat doet dat met de prijs? Doxa is Volgens mij geen tientjesmerk, je bent al snel normaal gesproken honderden euros kwijt voor dit merk, maar deze verkoper heeft er meerdere te koop staan die aan de straatstenen niet te slijten zijn…
Of dit een echte jaren 80 NOS is weet ik niet. Het zou ook een remake kunnen zijn voor het goedkopere segment. DOXA heeft ook hele goedkope modellen voor de Tjechische markt. Verwar deze dus niet met de mooie DOXA duikers die een paar duizend euro kosten. En vaak liggen horloges inderdaad heel lang opgeslagen in een magazijn. Door de quartzrevolutie werden een heleboel horloges ineens niet meer verkocht en daalden sterk in prijs.
Nos is een term die we graag gebruiken, vaak zie je dit bij advertenties staan als we bedoelen "mint of “in hele goede conditie”. Strak volgens de definitie betekent het “New old stock” en ik vertaal het als niet verkochte voorraad.
Voor mij persoonlijk is Nos echt ongedragen, zo vanuit de kluis naar mijn pols. Dit kom je (als je veel met horloges bezig bent) maar heel af en toe tegen.
Nos betekent vaak dat je een dikke bonus betaald, dat de pakkingen in het horloge compleet gaar zijn (zeker jaren 70 en vroege 80) en dat het uurwerk een service nodig heeft omdat de olie niet meer aan de juiste specificaties voldoet. Maar je hebt dan wel een referentie op je pols die niet meer gemaakt / geleverd wordt.
De kleinzoon van een juwelier haalde deze NOS uit de kluis:
Kijk, dat zijn de betere NOS-en. Maar die Doxa waar ik een paar tientjes op heb geboden, kon dus wel eens voor de tsjechische markt zijn en ook nog eens eerst een servicebeurt nodig hebben… Ajjjjj
Ja, en 30 Euro verzendkosten. Maar goed, als je het horloge mooi vindt en je hebt het geld er voor over, gewoon kopen dan. Verder is het een Quartz horloge, nieuwe batterij er in en gaan.
Kijk, dat zijn de betere NOS-en. Maar die Doxa
waar ik een paar tientjes op heb geboden, kon dus
wel eens voor de tsjechische markt zijn en ook nog
eens eerst een servicebeurt nodig hebben… Ajjjjj
Ik heb met €133 betaald, €25 verzendkosten erbij dus in totaal €158
In Duitsland gezien voor €450 Je kan er koopjes oplopen, maar je kan ook flink teveel betalen.
Hou er rekening mee dat er ook douanekosten bij komen die waren voor mij €37,55
En die kreeg ik pas een tijdje erna.
In totaal heb ik dus alsnog €195,55 betaald, maar dat is nog geen geld voor dit horloge.
als newbe op dit horlogeforum enkele vragen over
horloges die worden aangeboden als: new on stock.
Ik kwam de term NOS hier wel eens tegen, maar
begreep hem niet totdat ik onderstaand horloge
zag http://www.ebay.nl/itm/370582861243?ssPageName=STR
K:MEBIDX:IT&_trksid=p3984.m1426.l2649#ht_9582wt_10
60
Echter, wat betekent dit nou precies? Zoals in
deze advertentie ztaat betreft het een horloge uit
de jaren 80. Heeft ie zo lang op de planken
gelegen? Is hij opnieuw gemaakt met oude
onderdelen?
En wat doet dat met de prijs? Doxa is Volgens mij
geen tientjesmerk, je bent al snel normaal
gesproken honderden euros kwijt voor dit merk,
maar deze verkoper heeft er meerdere te koop staan
die aan de straatstenen niet te slijten zijn…
Deze Doxa zal waarschijnlijk aan het eind van de veiling zo’n 200 euro doen.
Dat deze aan de straatstenen niet te slijten zijn vind ik op zich niet raar. Doxa staat “bekend” om zijn karakteristieke kastvorm als in de Sub T serie. Voor nu zijn het toch voornamelijk de echte vintage modellen en het modernere spul waarin men interesse heeft.
Vanaf de foto’s gezien vind ik deze Doxa ook nog eens erg goedkoop ogen, met een ielige kast en dito band.
Bovendien: Ja, optisch heeft het wat weg van de ‘typische’ duikhorloges maar met een diepterating tot 50m kan hiervan natuurlijk nauwelijks sprake zijn… Dan heb je leukere voor rond de € 200,- en hoef je hem niet te kopen omdat het een Doxa is.