NOS

Misschien een rare vraag maar waar komt New Old Stock vandaan?

Ik bedoel, ik kan het vertalen en dan begrijp ik het maar als ik bijvoorbeeld op de site van http://shop.joseph-watches.com kijk dan staan er daar verschrikkelijk veel op. Ook uit de jaren 30 en 40 en ik kan me haast niet voorstellen dat ze toen bedachten om van elk model een stapel apart te leggen zodat wij er in 2009 dik voor kunnen betalen.

New old stock staat voor; nieuw uit een oude voorraad.

In bijvoorbeeld Belgie liggen nog hele partijen op ons te wachten… :wink:
Ik heb me laten vertellen dat het ook een culturele context kent. Nederlandse juweliers die stopten verkochten vaak hun voorraad voor inkoopsprijzen of eronder. Belgische juweliers deden dit (in het algemeen) niet maar stapelden alles in kisten en zette deze dan op zolder. Vandaar dat er soms nog partijen op de markt komen. Als bijvoorbeeld de zoon van de juwelier besluit om de zolder op te ruimen, inclusief die oude kisten van pa… (tu)

Helaas betekent NOS voor sommigen dat ze goed zijn met polijsten en in het vervangen van onderdelen… >X;)

Gr. Roel

hallo Alexander,

je kunt je inderdaad afvragen of zoiets 60 jaar op een zolder is blijven liggen.
Toch kun je af en toe iets leuks vinden. Goede NOS heeft vaak nog de originele doos en papieren!

Groet,
Arno.

Wel een erg mooie site, zijn er nog meer van dit soort??

Zou nog wel eens een mooi horloge uit mijn geboorte jaar willen hebben namelijk.

Inderdaad gave site.
Je kan er zelfs een cockpit van een Starfighter kopen ::o

ik heb wel eens een site gezien waar NOSjes verkocht werden.
en bij de onderdelen waren ook losse NOS wijzerplaten te koop. dus wat je koopt is een nieuw kaliber met een oude wijzerplaat.

ik weet de site niet meer, maar hij is hier wel eens genoemd voor ETA onderdelen en wijzers.

ik heb wel eens een NOS Seiko gekocht. maar die zag er ook als nieuw uit. da’s voor mij voldoende, als de wijzerplaat en wijzers er nieuw uitzien, en de kast is als nieuw gepolijst vind ik het prachtig :slight_smile:

ik vraag me wel af wat de olie in een NOSje doet. het ding zou na 40 jaar ongebruikt te zijn toch de nodige problemen met de ingedroogde olie kunnen krijgen lijkt me.

Stony Schreef:

ik heb wel eens een site gezien waar NOSjes
verkocht werden.
en bij de onderdelen waren ook losse NOS
wijzerplaten te koop. dus wat je koopt is een
nieuw kaliber met een oude wijzerplaat.

ik weet de site niet meer, maar hij is hier wel
eens genoemd voor ETA onderdelen en wijzers.

ik heb wel eens een NOS Seiko gekocht. maar die
zag er ook als nieuw uit. da’s voor mij voldoende,
als de wijzerplaat en wijzers er nieuw uitzien, en
de kast is als nieuw gepolijst vind ik het
prachtig :slight_smile:

ik vraag me wel af wat de olie in een NOSje doet.
het ding zou na 40 jaar ongebruikt te zijn toch de
nodige problemen met de ingedroogde olie kunnen
krijgen lijkt me.

Vaak is de olie inderdaad ingedroogd. En de pakkingen van echt NOS zijn vaak vergaan en komen bij het deksel naar buiten.

Gr. Roel

WilcoD Schreef:

Wel een erg mooie site, zijn er nog meer van dit
soort??

Zou nog wel eens een mooi horloge uit mijn
geboorte jaar willen hebben namelijk.

Ik heb nog geen site gevonden waar ze er zoveel hebben. Overigens heb ik wel het idee dat de prijzen hier redelijk fors zijn.

El penumbra Schreef:

WilcoD Schreef:

Wel een erg mooie site, zijn er nog meer van
dit
soort??

Zou nog wel eens een mooi horloge uit mijn
geboorte jaar willen hebben namelijk.

Ik heb nog geen site gevonden waar ze er zoveel
hebben. Overigens heb ik wel het idee dat de
prijzen hier redelijk fors zijn.

Wanneer ze er zo uitzien vind ik de prijs wel geoorloofd. Wat een mooie collectie.