Nou, deze dus

Even 2 topics met elkaar verbinden:

  1. Nieuwe aanschaf +
  2. Welk horloge heb je wel eens teruggekocht.

Het is niet helemaal dezelfde, maar sinds kort ben ik (weer) in het bezit van een Breitling uit de serie Pluton / Academy / Intruder. Voor wie geïnteresseerd is in deze serie heb ik wat achtergrondinformatie en wie niet geïnteresseerd is, kan meteen doorscrollen naar de plaatjes :slight_smile:

De Pluton werd in 1980 geïntroduceerd voor militaire piloten en was destijds best gecompliceerd door de combinatie van LCD en Quartz waardoor zowel een digitale alsmede een analoge tijdsindicatie geboden werd. Op de wizjerplaat van deze eerste modellen stond: ‘Navitimer quartz 2100’. Het uurwerk van dit horloge is niet meer leverbaar en ook moeilijk te repareren. Het uurwerk schijnt ook behoorlijk kwetsbaar te zijn bij een batterijwissel (+ en - omdraaien resulteerde al snel in een niet te repareren schade).

In 1986 kwam er een nieuw model op de markt - de ‘New Pluton’ - met het referentienummer 80191. Op de wijzerplaat kwam te staan ‘Navitimer quartz 3100’ en het uurwerk werd een Japanse Miyota Y652. Uiteraard waren er nog wat kleine optische verschillen, maar die details laat ik even achterwege. Het is volgens mij deze versie die ik overigens had.

In 1989 kwam er weer een nieuwe versie, met wederom wat aanpassingen aan wijzerplaat en bezel en kon je nu naast een leren bandje ook kiezen voor metalen band.

In 1990 werd door Breitling een nieuw referentiesysteem geïntroduceerd en kreeg de New Pluton het referentienummer A51037. Zo rond deze tijd verdwijnt de aanduiding ‘Navitimer quartz 3100’ ook van de wijzerplaat en wordt het dus ‘New Pluton’ (deze naam had het horloge dus eigenlijk al in 1986).

1991 De bezel is nu volledig van staal.

1992 De metalen ‘Pluton band’ wordt vervangen voor de ‘Professional band’ die ook bij andere modellen wordt gebruikt.

In 1994 komt er wederom een aanpassing. Zo is nu het cijfer 12 op de wijzerplaat zichtbaar (daarvoor werd er alleen gebruik gemaakt van streepjes c.q. baton numerals), komt er ‘Pluton’ op de wijzerplaat te staan en werd het referentienummer A51038. Deze versie was beschikbaar in de kleuren: blauw, zilver en antraciet.

In 1997 / 1998 wordt het effe ingewikkeld doordat de Pluton ‘verder ging’ als de ‘Academy’, een gelimiteerde serie van 2000 stuks, MAAR het horloge ook beschikbaar was als de aangepaste / gerestylde ‘Intruder’. Deze Intruder (referentienummer A51035) had hetzelfde B51 uurwerk als de Pluton en is meteen herkenbaar aan de woorden ‘Chronographe reveil’ op de wijzerplaat. Het is dit horloge welke ik nu aangeschafd heb.

In 1999 is het einde oefening voor de Intruder en wordt deze vervangen voor de B-1.

Het bovenstaande is een samenvatting van dit (mooie) artikel, waarbij de auteur ook mooie foto’s heeft gebruikt om het één en ander te illustreren:

http://forums.watchuseek.com/f39/breitling-pluton-academy-intruder-range-brief-history-98.html

Netjes hoor :slight_smile:

Mijn beste,

Een geschiedkundige beschrijving van een gerenommeerde Breitling,
welke zich onomstotelijk met jou pols verbonden zal voelen.

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit memorabele horloge!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Apart, nog nooit gezien

schmeink Schreef:

Apart, nog nooit gezien

Allez, Edwin, kijk jij nooit naar mijn foto’s ? :smiley: :smiley: :smiley:

Ik vind het een heel gaaf ding (tu), maar toen ik de aanschaf overwoog werd ik een beetje afgeschrikt door de verhalen over het (Miyota) uurwerk. Dat zou niet enorm betrouwbaar zijn en het is schijnbaar ook niet meer te leveren. Wat zijn jouw ervaringen daarmee (met je vorige)?

Congrats met je aankoop, DMC ! ! !

Dit is een erg prettig horloge om dragen + een zeer makkelijk afleesbare wijzerplaat. ( voor een Breitling toch :smiley: )

Leuk verhaal, interessante klok! Het heeft even geduurd, maar ik vind inmiddels analoog/digiaal wel weer heel leuk. En ik ben verbaasd te lezen over een Breitling met een Miyota-uurwerk. Maar dat bewijst vooral hoe weinig ik eigenlijk van Breitling weet!:wink: Leuk om te lezen!:slight_smile:

JackW Schreef:

Ik vind het een heel gaaf ding (tu), maar toen ik
de aanschaf overwoog werd ik een beetje
afgeschrikt door de verhalen over het (Miyota)
uurwerk. Dat zou niet enorm betrouwbaar zijn en
het is schijnbaar ook niet meer te leveren. Wat
zijn jouw ervaringen daarmee (met je vorige)?

Ik heb de oudere versie met de aanduiding ‘Navitimer quartz 3100’ maar kort gehad, maar deze had net probleemloos een batterijwissel ‘ondergaan’. Voor een ouder horloge heb ik er dus geen problemen mee gehad, maar nogmaals: ik heb het kort gehad. Ik ben wel blij dat ik nu de ‘Intruder’ heb met een - op papier - betrouwbaarder uurwerk.

Dat was het ja; die batterijwissel zou tricky zijn. Het was inderdaad een Navitimer quartz waar ik weleens naar gekeken heb, nu toch maar eens serieus naar zo’n Intruder als de jouwe gaan kijken.

Veel plezier ervan! (tu)

. dmc Schreef:

JackW Schreef:


Ik vind het een heel gaaf ding (tu), maar toen
ik
de aanschaf overwoog werd ik een beetje
afgeschrikt door de verhalen over het (Miyota)
uurwerk. Dat zou niet enorm betrouwbaar zijn en
het is schijnbaar ook niet meer te leveren. Wat
zijn jouw ervaringen daarmee (met je vorige)?

Ik heb de oudere versie met de aanduiding
’Navitimer quartz 3100’ maar kort gehad, maar deze
had net probleemloos een batterijwissel
’ondergaan’. Voor een ouder horloge heb ik er dus
geen problemen mee gehad, maar nogmaals: ik heb
het kort gehad. Ik ben wel blij dat ik nu de
’Intruder’ heb met een - op papier -
betrouwbaarder uurwerk.

Mooi DMC! Ook mooi aan een nato, om zijn oorsprong te benadrukken.

Gefeliciteerd met de aanwinst Duco(tu) Een lekker apart horloge heb je!

Even een vraag: wat geven de cijfers op de spanring aan? Ik kan er geen kaas van maken. Op WUS staat in het artikel op een gegeven moment iets van VFR/IFR.
In de luchtvaart staat VFR voor Visual Flight Rules oftewel in goed Nederlands: huisje-boompje-beestje vliegen, wat vaak gedaan wordt door sportvliegers.
En IFR staat dus voor Instrument Flight Rules: dat is de manier van vliegen door de ‘grote jongens’ die commercieël vliegen: op radiobakens en via airways etc.
Maar icm de cijfers op de spanring, die me ook niets zeggen, snap ik hier niets van.

tjvreeken Schreef:

Gefeliciteerd met de aanwinst Duco(tu) Een lekker
apart horloge heb je!

Even een vraag: wat geven de cijfers op de
spanring aan? Ik kan er geen kaas van maken. Op
WUS staat in het artikel op een gegeven moment
iets van VFR/IFR.
In de luchtvaart staat VFR voor Visual Flight
Rules oftewel in goed Nederlands:
huisje-boompje-beestje vliegen, wat vaak gedaan
wordt door sportvliegers.
En IFR staat dus voor Instrument Flight Rules: dat
is de manier van vliegen door de 'grote jongens’
die commercieël vliegen: op radiobakens en via
airways etc.
Maar icm de cijfers op de spanring, die me ook
niets zeggen, snap ik hier niets van.

Hallo Tom,

Bedankt. Ik heb me ook eens in verdiept in die cijfercombinaties maar ze zeggen mij ook niets. Zelfs die VFR en IFR zeggen me niets. Hier nog wel even de informatie die de dealers destijds kregen (voor de mensen die de link niet hebben bekeken).

Hoi Duco,

Natuurlijk: Google is your friend:D

Het heeft te maken met vlieghoogten die men moet aanhouden: z.g. flightlevels.
Dit om te voorkomen dat vliegtuigen die tegengesteld vliegen op dezelfde hoogte zitten.
Een flightlevel wordt aangegeven in eenheden van duizend voet: FL 35 is dus een hoogte van 35.000 voet (ongeveer 10,5 km)
Voor vluchten onder Visual Flight Rules (VFR) geldt dat een flightlevel altijd op een ‘5’ eindigt en onder Instrument Flight Rules (IFR) op een ‘0’. Er zit dus altijd 5000 voet tussen.
En voor de koers in de oostelijke richting (0° t/m/ 179°) moet men ‘oneven’ levels vliegen, op het laatste cijfer na dus en westelijke koersen (180° t/m/ 359°) ‘even’ levels.
Voor VFR is oostelijk dus FL 35, 55, 75, enz… en westelijk dus FL 45, 64, 84, enz…
Voor IFR is oostelijk dus FL 30, 50, 70, enz… en westelijk dus FL 40, 60, 80, enz…
Hier staat er wat over op wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level#Semicircular.2FHemispheric_rule

Enkele van die Flightlevels zijn op jouw horloge aangegeven:
In het wit voor VFR: naar oostelijke richtingen: FL 35, 55, 115 en 155, naar westelijke: FL 45, 85, 125 en 165
In het rood voor IFR: naar oostelijke richtingen: FL 50, 90, 130 en 190, naar westelijke: FL 40, 80, 120 en 160.

tjvreeken Schreef:

Hoi Duco,

Natuurlijk: Google is your friend:D

Het heeft te maken met vlieghoogten die men moet
aanhouden: z.g. flightlevels.
Dit om te voorkomen dat vliegtuigen die
tegengesteld vliegen op dezelfde hoogte zitten.
Een flightlevel wordt aangegeven in eenheden van
duizend voet: FL 35 is dus een hoogte van 35.000
voet (ongeveer 10,5 km)
Voor vluchten onder Visual Flight Rules (VFR)
geldt dat een flightlevel altijd op een '5’
eindigt en onder Instrument Flight Rules (IFR) op
een ‘0’. Er zit dus altijd 5000 voet tussen.
En voor de koers in de oostelijke richting (0°
t/m/ 179°) moet men ‘oneven’ levels vliegen, op
het laatste cijfer na dus en westelijke koersen
(180° t/m/ 359°) ‘even’ levels.
Voor VFR is oostelijk dus FL 35, 55, 75, enz… en
westelijk dus FL 45, 64, 84, enz…
Voor IFR is oostelijk dus FL 30, 50, 70, enz… en
westelijk dus FL 40, 60, 80, enz…
Hier staat er wat over op wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level#Semicirc
ular.2FHemispheric_rule

Enkele van die Flightlevels zijn op jouw horloge
aangegeven:
In het wit voor VFR: naar oostelijke richtingen:
FL 35, 55, 115 en 155, naar westelijke: FL 45, 85,
125 en 165
In het rood voor IFR: naar oostelijke richtingen:
FL 50, 90, 130 en 190, naar westelijke: FL 40, 80,
120 en 160.

Hoi Tom,

Super! Weer wat geleerd, ook voor wat betreft mijn zelfkennis in die zin dat ik nu wel in zie dat ik het niet in me heb om piloot te worden. Voordat ik uitgevogeld heb in welke richting we vliegen, of dat VFR of IFR is en daarbij het juiste getal heb gezocht, zijn we al aan de landing toe. Maar het is wel leuk om te weten hoe het nu precies zit. Bedankt! :)-D

Groet,

Duco

Proficiat!