Nu. Rtl-z breitling

Zoals titel al zegt. Megafabrieken. Breitling.

5 likes

Ty :thumbsup:

1 like

Zojuist gezien, ik was verbijsterd over de hoeveelheid handwerk, vooral het handmatig polijsten van de armbandschakeltjes!! Ook dat de stalen armband helemaal handmatig in elkaar gezet moet worden. Allemaal hoog gekwalificeerde mensen met goede salarissen ga ik vanuit, dus kosten noch moeite worden gespaard om het handmatig tot een topproduct te maken. Niet verwonderlijk dat die dingen zo duur zijn. Wel interessant.

P.S. Ik verwachtte dat “Grenchen” op z’n Duits zou worden uitgesproken, toch blijkbaar op z’n Frans :relaxed:

4 likes

Veel vakmensen hadden ook een Breitling om de pols, dus idd goede salarissen of het was puur marketing (of ze hebben daar een leuke personeelskorting) .
Ikzelf vond het een stuk grootschaliger dan verwacht. Het was echt een gelikte productielijn ipv dat een paar mensen de horloges (die je niet heel veel ziet) inelkaar draaien.

1 like

Voor de tweede keer gefacineerd zitten kijken. Mijn beeld op Breitling is zeker veranderd door deze documentaire. Helaas zjn ze nog steeds onbereikbaar voor mij…

1 like

Iemand een linkje naar de docu?

Breitling :+1:

3 likes

Staat in de opnamelijst, ben benieuwd! Dank voor de tip

1 like

Thanks @Boetje
vanmiddag ff kijken!

1 like

Ik vroeg me dat nog wat harder af en de schwyzerdytsch-taligen zeggen iets als: “[Gránche]”, met een “achlaut” :smiley:

1 like

Er ging iets mis met mijn edit, raar. Reactie verdwenen op:

Ik schreef iig (met links) dat in Zwitserland Lidl cassières al 4000 CHF per maand verdienen.

Waarom denk je dat een paar jaar terug die Frank zo gedevalueerd is?

Je vergeet er alleen even bij te melden hoe duur alles in Zwitserland is. Salaris zegt niks, koopkracht wel.

1 like

Ik hoorde eens, hoe een Zwitser “keukenkastje” uitspreekt: Goegiegässly (en dan met zo scherp mogelijke “g”! :grin:

1 like

Hoe kom je nu opeens op keukenkastjes?

Dat de hoogte van lonen daar invloed op hebben klopt, maar daar zijn toch wel een hoop meer factoren bij betrokken.
Dit stukje gaat over de situatie 2 jaar terug, maar dezelfde factoren spelen nu een rol:

Het was een reactie op onderstaand stukje:

Het ging over de invloed van loonkosten op de prijs van Breitlings. De koopkracht binnen Zwitserland maakt dan niet uit, al kost een brood daar €15 :slight_smile: Daarnaast zijn horloges niet of niet significant duurder in Zwitserland. De zwitserse Aldi/Lidl cassière met 4000 per maand kan dus eerder een Breitling aan de pols hebben dan de Nederlandse Aldi/Lidl cassière. En dat dan weer in reactie op:

Filmpje ook deels gezien nu. Komt wel netjes over, dat Breitling.

Ja de documentatie heeft mijn beeld van het merk wel positief beĂŻnvloed.
Veel modellen zijn te groot en grof voor me (en daardoor nooit veel aandacht aan dit merk geschonken) maar de SO heritage en/of Navytimer :heart_eyes:.

Hahaha, ik kwam eens een leuk Zwitsers meisje tegen en heb met haar gepraat, en ook over swytzerdeutsch of hoe het precies geschreven wordt. Zij heeft me dat toen geleerd. :innocent: