Numa Jeannin met ETA 2801-2 motortje?

Ik heb laatst een flink aantal horloges gekocht voor ongeveer €1,50 per stuk.
De meeste niet noemenswaardig een paar aardige Quartzhorloges een paar leuke mechanische projecten. Seiko Prisma Kienzle Certina en…

Een Numa Jeannin horloge in bijna ongeschonden staat.
Maar ik het niet kan plaatsen.
Deze sprong er uit door zijn design, heel mooi jaren vijftig klokje dacht ik.
Maar na wat googlen en wat dingen die niet kloppen kom ik er niet meer aan uit.

Mijn Research so far.

Numa Jeannin is in 1894 opgericht en het bedrijf heeft tegelijkertijd de merknaam Olma geregistreerd.Olma horloges zie ik veel meer maar horloges van Numa Jeannin zie ik bijna niet langskomen. Numa Jeannin is ergens in de loop der tijd gehemeld en Olma heeft zich zoals ik het lees op steeds lager niveau gemanifesteerd tot aan usb sticks en gsm hoesjes aan toe (waarschijnlijk vanuit Azie) Nu heb ik op een trademark site gevonden dat het merk Olma in 2009 gehemeld is (merkregistratie staat overigens te koop voor $159,–). Numa Jeannin echter, is in 2009 opnieuw geregistreerd door een of ander groot Aziatisch concern

Nu heeft dit Numa horloge een ETA 2801-2 met bijschrift Y3 (wie weet wat Y3 inhoudt mag het melden) Ik heb gezocht op de site van ETA maar de vroegste tekening is van 1985. De vroegste vermelding die ik van dit caliber kan vinden is 1983.
Ik ga ervan uit dat dit horloge van na deze tijd is.

Ook lijkt het dat de inscriptie op de achterplaat erin gelaserd, Sinds wanneer word deze techniek gebruikt?

Ik kan niet genoeg info vinden over dit horloge om het voor mezelf te plaatsen danwel een waarde (zowel emotioneel als financieel) aan te hechten.
Ik vind het een heel mooi en stijlvol horloge als het echt uit de jaren vijftig zou zijn geweest zou de geldwaarde een grote onderhoudsbeurt wel aanvaardbaar maken. Heb ik een of ander chinees kermisartikel dan moet mijn emotie het aanvaardbaar maken.

Het Horloge Liep toen ik hem meenam na enig aandringen wel heeft een dag gelopen.
Door het glas in de achterplaat zag ik dat het uurwerkje ernstig vervuild is en dat er vlokken van een of andere substantie inzat dit is waarschijnlijk in het uurwerkje terecht gekomen en nu loopt het niet meer.

Ik zit dus met een aantal vragen omtrent dit horloge.
Het een en ander heb ik uiteraard kunnen beredeneren, maar bevestiging of ontkrachting van mijn beredeneringen zijn welkom.
Een indicatie waar ik Numa Jeannin als ook dit horloge moet plaatsen op waarde
Met als achterliggende gedachte of een dure reinigings beurt aanvaardbaar is (geld), of ik het als studieobject zelf uit elkaar ga halen en reinigen (emotie, een band krijgen met het werkje zelf). Het eta 2801-2 is een vrij simpel maar degelijk caliber.

Na mijn verhaal de onvermijdelijke Foto’s:

Te zien aan de roestige opwindas en de vergulding (?) van het uurwerk die aan het verdwijnen is, is het horloge nogal vochtig geweest. Het zal inderdaad wel “jaren 80 retro” zijn. Lekker zelf aan knutselen :slight_smile:

MartijnV Schreef:

Te zien aan de roestige opwindas en de vergulding
(?) van het uurwerk die aan het verdwijnen is, is
het horloge nogal vochtig geweest. Het zal
inderdaad wel “jaren 80 retro” zijn. Lekker zelf
aan knutselen :slight_smile:

+1

Wel een mooie wijzerplaat overigens!

Het is inderdaad een mooie wijzerplaat, in combinatie met de stijlvolle wijzertjes en kast een een hele mooi klokje om te zien.
De foto is niet al te best onder TL gefotografeerd. Ik zal morgen bij daglicht een betere maken, en plaatsen.

Leuk horloge,en op zich ook wel een apart gedecoreerd uurwerk.

Gr. Andre

Ik heb precies dat klokje. Het is een jaren '80 re-issue van een +/- jaren 40 horloge. Het komt uit de serie ‘Les Nostalgiques de Numa Jeannin’, ze hadden ondermeer ook chronografen. Ervoor en erna is er lang niets van het merk vernomen.

Hier is nog een plaatje van een chronograaf uit die serie (bron: Ranfft). Het is dus een degelijk Zwitsers klokje uit een tijd dat de Zwitserse horloge industrie op z’n gat lag, en toen onstonden wel meer van dit soort creaties.

He Arjen bedankt voor je reactie.

Ik weet dat Numa Jeannin in vroeger tijden in het topsegment te vinden was.

Deze reissue zal zich door de malaise destijds op een ander prijsniveau hebben afgespeeld. Kun jij een indicatie geven in welke prijscategorie ik dit klokje mag plaatsen.
Niet dat ik hem weg doe want ik vind het zo’n ontiegelijk mooi klokje.
Maar ik zit nog steeds met de vraag of ik er zelf aan zal gaan prutsen of ik het moet laten doen.

Ik heb nog een foto. Toch weer te laat om volledig van daglicht te kunnen profiteren maar al veel beter dan TL-licht.
Nu met een bruin leren bandje dit staat hem toch beter.

Dit horloge lag toendertijd voor rond de 400 gulden bij de juwelier. Ik heb het ooit als winkeldochter voor 100 euro gekocht. Ook heb ik een chrono uit deze reeks met een Valjoux 7758. Ook voor half geld gekocht. M’n vader heeft nog een andere chrono uit deze reeks met een Valjoux handopwindcaliber.

Ook een heel stijlvol horloge. Er vanuit gaande dat het replicas zijn van mama’s van vroeger tijden zou het mooi zijn als je een echte oude ernaast zou kunnen plaatsen.

Nadat ik zelf al heb gegoogeld op les nostalgische de Numa Jeannin en ik heb al uitgevonden
Dat deze in het verleden via ebay amper boven de honderd euro uitkomen.
Dat geeft mij in ieder geval een goed gevoel om zelf aan het klokje te sleutelen.