Niet nieuw natuurlijk, maar deze Bell-Matic verraste me wel bij het openmaken van het pakketje. Dit horloge heeft een mechanische wekker die je door middel van de ring aan de binnenzijde op de gewenste tijd kan zetten.
Ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze modellen, vooral omdat ze gewoon echt niet meer in deze tijd passen. Maar in de tijd dat ze geproduceerd werden was dit iets wat mensen echt fantastisch vonden. Soms kijk ik met melancholie terug naar oude reclames, serieus uit de jaren tachtig en muziek uit de tijd van getoupeerde kapsels en strakke broeken voor mannen. Mode komt op een bepaald moment weer in, maar een horloge met een mechanische wekkerfunctie, die ga je niet meer bij Schaap’/.Citroen of Lucardi zien.
Dus hierbij: de Seiko Bell - Matic met draaibare binnenring om het alarm te zetten. De binnenring draait niet, dat moet ik nog repareren maar verder loopt ze keurig, windt ze soepel op en werkt alles naar behoren. Een prachtige diepblauwe pie-pan wijzerplaat, opgelegde balken van indices en die prachtige typische jaren zeventig wijzers. Ik krijg water in mijn mond van die wijzers. Twee chromen getaperde zwaardjes met een diepzwarte middenbaan die onderbroken word door perfect afgemeten lumen. Een blauwe zaterdag en rode zondagaanduiding maken het af. En de typo van ‘Bell - Matic. Kijk dan toch…
Ik vergeet te melden dat de draaibare ring dezelfde kleur heeft als de wijzerplaat. Heerlijk Het voelt allemaal zo solide, zo onbreekbaar. Zelfs na 48 jaar.
De geïntegreerde bracelet sluit prachtig aan en heeft gevouwen links die zo netjes gevouwen zijn dat je je afvraagt waarom ze geen solid links hebben gebruikt. We zullen het nooit weten.
Het uurwerk is keurig schoon en typisch voor Seiko’s uit die tijd. Best mooi maar zeker niet mooi genoeg voor een zichtbodem. Solide als een Volvo 240. Dat dan weer wel.
Het geluid van het mechanische belletje is… ach… schattig vooral. Is het nutteloos? Ja. Is het gaaf? Ja. Wakker word ik er niet van. Maar dat zegt misschien meer over mij dan over deze vintage Seiko.
Maar als ik wakker word en ik kijk naar deze schoonheid weet ik wel dat dit soort tijdwaarnemers niet verloren mogen gaan. Ze vertellen de tijd. Letterlijk en figuurlijk.
Prachtige Bell-matic! Maar ik heb er een hier liggen, die rinkelt als een ouwe wekker… Helaas doet het uurwerk het niet zoals het hoort, maar het gerinkel is goed hoorbaar. Heel anders dan de Poljot Alarm horloges, die ik ook heb.
Eigenlijk ben ik aan het wachten op een andere Bell-matic, maar aangezien de douane schijnbaar met vakantie is (zo lijkt het toch, want het ligt al 4 weken in Den Haag in het depot), kan ik die nog niet laten zien…
Join the club. Maak het flex kantoor zo nu en dan gek met random alarmen voor afspraken. Prachtig, die gezichten wanneer er opeens een vreemde fietsbel ringt.
Ik las dat er nogal wat verschil is in het volume. Dat ze veel minder hard rinkelen dan een Poljot bijvoorbeeld. Het zal ook te maken hebben met de leeftijd denk ik. Heb een Omega Memomatic. Die heeft een prettige bel waar ik wel wakker van word…
Heb er nu een aantal gehoord met elk een ander geluid en volume.
Vermoed dat het met een aantal zaken te maken heeft
de veer voor het alarm soms niet klopt, zijn kracht kwijt is of slijtage van het hamertje.
Zal komend jaar eens kijken of ik hem kan servicen met een nieuwe alarmveer.
Valt in het echt mee hoor. Stevig voor betaald en dit is een slechte foto. Die foto’s van jou zijn messcherp. Zo scherp als je last, die meestal rond gepolijst is.
De Poljots maken veel minder lawaai, die slaan met een hamertje op de caseback. Toch zit daar ook wel verschil in. In mijn oudste Poljot zit weer meer lawaai in, dan de nieuwere…
De Seiko’s maken duidelijk een mooier en helderder geluid.
Maar qua stijl vind ik de Poljot nog steeds geniaal. De patina en de kleuren geven het een verweerde, militaire look. En het loopt verrassend goed en heeft ook nog best een luid alarm, dat je zeker wel merkt, als je het horloge om de pols draagt (klinkt dan alsof er een horde vliegen in je horloge zit). De Sekonda is een horloge, dat voor de Europese markt bestemd was. Ziet er ook moderner en cleaner uit.
Leuk hè, was een duur ding destijds. Automaat, quickset, alarm. Ik heb een vroeg jaren zestig model met een iets langere “gong” die wat melodieuzer schijnt te klinken.