Nutteloos? Seiko Bell-Matic met mechanische wekker

Die rinkelt idd goed! Mijne ratelend meer dan hij rinkelt. Zoals op het fimpje erboven. Toch maar eens naar gaan kijken.

2 likes

Nieuw hier. Ik heb 2 wekkerhorloges, helaas beide defect.
1: Sandoz met incompleet AS 1931 uurwerk, na poging tot reparatie. Tandwieltjes zoekgeraakt. Zelf nieuw gekocht in 1977. Toen 18 jaar jong, reken maar uit. Erbij een doosje, in de jaren 90 gekocht op een rommelmarkt voor de prijs van één hele gulden. Een rib uit mijn lijf natuurlijk. Ik zou het klokje graag weer werkend hebben maar kan het niet zelf, mijn ogen kunnen dat niet meer aan. Vooral deze zou ik weer werkend willen voor eigen gebruik. Het is niet te koop.
2: Difor automaat, stopte er ineens mee. Voor dagelijks gebruik; een automaat moet je dragen, niet waar? Maar helaas.
Verder een klein reiswekkertje met horloge uurwerk, mogelijk AS 1930. Bedoeld als donor voor de Sandoz, de balans zit in de Sandoz maar is mogelijk niet de juiste.
Ik was op de rikketik beurs en ontdekte op de hele beurs slechts tien wekkerhorloges, meest Jaeger le Coultre of Seiko Bellmatic, geen Difor (of gelijkend) of Sandoz. Ik had al eens gezien dat de Difor ook te koop is geweest met andere merknamen, een soort “badge engineering”? Ik ben niet handig met foto’s plaatsen, sorry.

2 likes

Er zijn er wel meer. Ik heb zelf een Technos wekkerhorloge, met een AS 1475 uurwerk.

6 likes

Ik heb deze Prisma

3 likes

Altijd leuk een wekker in de collectie :grin:

Ik heb deze Buler-alarm maar ik zeg er meteen bij NIET geschikt voor diepslapers !!

4 likes

De eerste Bell Matic in mijn bescheiden verzameling. Hij loopt matig, met een zeer kleine amplitude, maar heb al wel het glaasje gepolijst. Hij komt uit mijn geboortemaand en -jaar, dat is wel bijzonder. Alle functies werken verder prima, dus we gaan moed verzamelen om de balans goed te krijgen. Waarschijnlijk is de balansspiraal wat vervormd…

14 likes

En inderdaad…moed verzamelen dus! De 4006a heeft een vreemd tikgetal 19.800 bph, dus een vervanger is niet zomaar gevonden.

4 likes

310-805 is het onderdeelnummer voor de balance compleet.
Staan er een paar op eBay maar die prijzen zijn inderdaad niet mild :open_mouth:

1 like

Aardig wat beter … morgen zien wat hij hiermee doet…:sweat_smile:

6 likes

Na een zet met het luchtpompje zwaait de balans 50sec heen en weer voor hij stil staat. Veelbelovend!

4 likes

Netjes! Echt knap gedaan.

Mocht die alsnog niet helemaal goed lopen, je hebt nog een klein knikje in de buitenste winding die je nog bij zou kunnen stellen.

Maar goed gedaan hoor. Ik vind het toch altijd een enorm irritante herstelling (door weinig ervaring, zal vast beter worden).

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

1 like

Hij loopt super mooi strak!:star_struck:

2 likes

Beste brodie
Ik zelf ook een bell matic gekocht in 1976 nog steeds zeer tevreden

2 likes

Phioew! Hij zit weer in elkaar, met weer een enthousiast lopend uurwerk. Was nog een hele toer om zowel de wekker als de datumovergang om middernacht goed af te regelen. De wekker ging eigenlijk bijna een kwartier te vroeg af; nu exact op het ingestelde uur. Datumdoorschuif mooi om middernacht. Wat een leuk projectje was dit, mijn eerste horloge met complicatie :grin::sunglasses:

Edit: en geen enkel onderdeel over, dat is ook netjes😁

6 likes

Ik heb deze Bell-Matic moet nog geserviced worden en dan ook maar…

Een Nederlandse dagschijf erin.
En ja ik heb ook een nieuwe set pakkingen en glas, ben nog zoekende naar een nieuwe veer, maar dat komt ook wel goed.

6 likes