Nwe aanwinst : Prisma Classic automatic ( part 2 )

Nou,…die zwarte beviel wel. Dus ik ben voor de variant met lichte wijzerplaat gegaan. Die heeft alleen een stalen kast die roodgoud verguld is. Zoiets had ik nog niet en ik vind het wel wat hebben.

Het horloge heeft een mooie ( eenrichting op geslepen ) wijzerplaat met opliggende indexen. De sub dials ligt iets lager en heeft een zwarte ring met cijfers erop.

De kast loopt dmv de lugs mooi mee met de pols. De achterkant heeft een stalen schroef deksel die niet verguld is, wat een slimme keuze is wat mij betreft want dan kan het ook niet zo makkelijk eraf gaan bij het neerleggen van het horloge.

Het uurwerk, tsja een Sea-Gull ST 2555…een chinees. Maar zoals het me al verbaasde; het is verdraaid mooi afgewerkt ! Geen goede macro lens voor handen, maar ik hoop dat de foto’s een beetje een goede indruk geven. In het echt ziet het er een stuk beter uit.

Mooi die “pearl” slijp op het uurwerk, blauwe schroeven ( ziet er niet geverfd uit ) geen stofjes , lagers ring bij de rotor en het uurwerk loopt mooi op tijd. Wellicht maakt Sea-Gull verschillende gradaties van een uurwerk, want ik heb ze ook wel slechter gezien.

Goed, nu een paar foto’s dan :

Ziet er mooi uit :slight_smile: Ik heb ergens eens gelezen dat áls je een Chinees horloge aanschaft, je het liefst eentje met een seagull uurwerk kan aanschaffen.

mooi uurwerk :slight_smile:

Mijn beste,

Proficiat!!
Ziet er fantastisch uit!! Zowel de wijzerplaat met de verzonken sub dials,
alsook de zichtbodem.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze karaktervolle Prisma.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

MartijnV Schreef:

Ziet er mooi uit :slight_smile: Ik heb ergens eens gelezen dat
áls je een Chinees horloge aanschaft, je het
liefst eentje met een seagull uurwerk kan
aanschaffen.

Voor t geld heb je relatief een mooi gedecoreerd uurwerkje. De buitenste rand van ik meen de basisplaat is ook nog versierd met colimacon diamante gravure. Al met al een leuk klokje voor 't geld.

Een hangzhou zit dichter tegen z’n zwitserse neefjes aan. Daarbij schijnt het zelf mogelijk te zijn om onderdelen mee uit te wisselen. Afwerking is net iets beter, maar minder/niet gedecoreerd.

marnix.moed Schreef:

MartijnV Schreef:


Ziet er mooi uit :slight_smile: Ik heb ergens eens gelezen
dat
áls je een Chinees horloge aanschaft, je het
liefst eentje met een seagull uurwerk kan
aanschaffen.

Voor t geld heb je relatief een mooi gedecoreerd
uurwerkje. De buitenste rand van ik meen de
basisplaat is ook nog versierd met colimacon
diamante gravure. Al met al een leuk klokje voor
’t geld.

Een hangzhou zit dichter tegen z’n zwitserse
neefjes aan. Daarbij schijnt het zelf mogelijk te
zijn om onderdelen mee uit te wisselen. Afwerking
is net iets beter, maar minder/niet gedecoreerd.

aha wist ik niet, volgens mij bestaat daar soms wat onduidelijkheid over. Maar is wel leuk om dingen over te lezen. oa hier :

ook leuk om te lezen :
http://forums.watchuseek.com/f72/how-do-seagull-hangzhou-compare-eta-depth-look-216945.html

Wat leuk, er staan foto’s van mij in dat stukje. Ze doen netjes bronvermelding, dat zie ik niet zo vaak (tu).Trouwens, dat gaat over 6497/8 klonen van SeaGull en Hangzhou.

De ST25 is dat niet, maar een eigen ontwerp. Als je een fatsoenlijke gecasede ST25 hebt (dus niet een in de schuur in Shenzen geflansde parnis met laagst niveau uurwerk) heb je een prima uurwerk. Ik zou deze elke keer boven miyota kiezen.

Daarnaast vind ik de voorkant van het horloge ook erg mooi. Veel draagplezier, en groeten,

Martin

MartinB Schreef:

Wat leuk, er staan foto’s van mij in dat stukje.
Ze doen netjes bronvermelding, dat zie ik niet zo
vaak (tu).Trouwens, dat gaat over 6497/8 klonen
van SeaGull en Hangzhou.

De ST25 is dat niet, maar een eigen ontwerp. Als
je een fatsoenlijke gecasede ST25 hebt (dus niet
een in de schuur in Shenzen geflansde parnis met
laagst niveau uurwerk) heb je een prima uurwerk.
Ik zou deze elke keer boven miyota kiezen.

Daarnaast vind ik de voorkant van het horloge ook
erg mooi. Veel draagplezier, en groeten,

Martin

tnx, hoor graag dit soort kennis van de “chinees-ervaringdeskundige” :wink: zal ook eens een foto maken van de zwarte plaat naast deze. Trouwens ik het leek mij ook dat er verschil in afwerkingsniveau zitten tussen de ST25 uurwerken, heb je net als bij ETA gradaties martin ?

Master-Fan Schreef:

tnx, hoor graag dit soort kennis van de
"chinees-ervaringdeskundige" :wink: zal ook eens een
foto maken van de zwarte plaat naast deze.
Trouwens ik het leek mij ook dat er verschil in
afwerkingsniveau zitten tussen de ST25 uurwerken,
heb je net als bij ETA gradaties martin ?

Jazeker. SeaGull heeft zover ik begrepen heb zelfs verschillende fabrieken waaruit verschillende uurwerk gradaties komen. De top uurwerken stoppen ze in hun eigen horloges, en gaan in de betere OEM klanten, zoals Prisma en bijvoorbeeld Timex, en Kemmner. De uurwerken die duidelijk minder zijn, of soms zelfs niet eens door de QC zijn gekomen gaan ‘per emmer’ richting de mushroom merken.

Hierin verschilt het Chinese model nogal van wat we hier gewend zijn. Wij zouden bang zijn dat de naam beschadigd raakt door meuk die via de achterdeur het pand verlaat, terwijl ze het daar gewoon als business zien.

Als je een ebauche koopt, of dat nou ETA is of SeaGull, je zult deze eerst correct moeten olieen en onder nette omstandigheden in de kast moeten zetten. Veel plakmerken doen dat niet, en daar komen de verhalen van de droge uurwerken vandaan.

Vergis je vooral niet in een merk als SeaGull. Deze kunnen op technisch vlak prima meekomen. Ze hebben niet voor niets minute repeaters en (dubbele) tourbillons in het programma waar ze levenslange garantie op geven. Ik heb zelf diverse SeaGulls die 40+ jaar oud zijn, en nog prima op tijd lopen. Deze hebben nog nooit een servicebeurtje gehad.

Groeten,

Martin

Ziet er allemaal verzorgd uit.
Hele leuke klok!

Misschien een wat late reactie, maar… pas geleden kwam ik op deze link terecht:
http://www.tractionink.com/watch_wiki/index.php?title=Main_Page
Buitengewoon boeiend om te lezen en in één klap een heleboel expertise op het gebied van Chinese uurwerken.

Mooi elegant horloge!

Have fun :slight_smile:

tnx, horloge bevalt zelfs na een tijdje nog steeds :smiley:

http://forums.watchuseek.com/f72/how-do-seagull-hangzhou-compare-eta-depth-look-216945.html

EDIT: Link is al gepost zie ik, excuus.