Dat is waar
Ah ik heb andere info gelezen
Jep , even wat gelezen en inderdaad ze zijn nog veeeel nauwkeuriger . Danku weer wat geleerd
De Duitse zender waar we hier onze radiogestuurde klokken en horloges mee gelijk zetten, is geen MW- (middengolf) maar een LW- (lange golf) zender, die tijdsignalen uitzendt op de frequentie 77,5 kHz. Langegolfsignalen dragen verder omdat ze min of meer āmet de aarde meebuigenā.
Je hebt daar niet per sĆ© een ferrietantenne voor nodig (als onderdeel van een op die frequentie afgestemde kring), al is dat wel het beste. Maar die past inderdaad niet in en modaal horloge, dus daar wordt een micro-elektronische schakeling voor gebruikt die op die frequentie ālocktā.
Ik woon in een grotendeels betonnen appartementengebouw en mijn radio controlled horloges ontvangen daar het tijdsignaal niet. Ik heb ook een wekkerradio die het tijdsignaal via zoān (externe) ferrietantenne ontvangt en die doet het binnen wel. En als ik mijn radio controlled horloges 's nachts dichtbij die ferrietantenne leg, zien die het tijdsignaal wel omdat die antenne het signaal a.h.w. āopslingertā.
Ja, dit wordt gecorrigeerd en is in principe even precies, of althans, de afwijking is dermate klein dat je dit op een horloge niet merkt.
Inderdaad, zo doet mijn Casio Oceanus het. Die kan het ook via de langegolf zenders, maar die ontvang ik hier binnen dus nietā¦
Die van mij ook
Ik kan het langegolf-radiosignaal wel ontvangen, maar dan moet ik het horloge nachts op de vensterbank leggen. Via Bluetooth werkt het (na wat gedoe met instellen) elke dag feilloos.
Ik ben de laatste jaren best vaak verhuisd, in een huis met een houten dak + dakpannen (en houten vloeren) pakten radiogestuurde horloges dagelijks het signaal op. In een betonnen appartement nooit, en in een nieuwbouwhuis met een plat betonen dak en betonnen verdiepingsvloeren soms wel en soms niet
Ik heb een paar āradio controlledā Citizens en die lopen nagenoeg synchroon. Mooie techniek, want deze horloges putten hun energie, dus ook die voor het ontvangen en verwerken van de tijdseinsignalen (in een gedeeltelijk metalen behuizing!), uit omgevingslicht. Wilde kort filmpje uploaden, kan niet, dus bij deze een wat minder indrukwekkende foto.