O.a. hoe werkt een Citizen radio controlled horloge?

Goedenavond,

Even voorstellen, ik ben zoals de meesten hier een liefhebber van horloges, bij toeval hier beland. Aangezien mannen niet met juwelen kunnen pronken, dan maar met een mooi glimmend klokje:-) Even mijn horloge “collectie”:

  • Ik heb een Breitling colt ocean (super horloge super degelijk, behalve dat klipje om hem mee te sluiten, dat begrijp ik dan weer niet…)
  • Ik heb recent een rode Police horloge gekocht (automaat) mooi opengewerkt aan de achterkant en dat voor maar 200 euro. Alleen ik heb hem laten vallen en nu is de wijzerplaat verzakt en zitten er overal verfschilfers achter het glas :frowning: Zo zie je maar goedkoop is duurkoop.
  • Verder heb ik een heel oud digitaal klokje dat radio gestuurd is (kost niets werkt perfect maar ziet er een beetje armoedig uit.
    Nu zag ik dat Citizen mooie horloges verkoopt met diezelfde techniek. Ik begrijp alleen niet hoe dit kan werken met een analoog klokje… Weet iemand trouwens of de citizensshop (van marktplaats) een goed idee is om te kopen (want wel goedkoop)?

met vriendelijke groet,
knik

Knik,

Allereerst welkom op ons forum.

Je vraag over de radio controlled horloges beantwoord ik graag aangezien ik meerdere van dergelijke horloges in mijn bezit heb gehad.

Ergens in Duitsland (mainflingen ofzo?) staat een zender. Deze zender zend signalen op die radio controlled horloges kunnen opvangen. Dit signaal is 's nachts stukken beter te ontvangen dan overdag. Daarom zoeken de meeste horloges dit signaal dan ook 's nachts op. Mijn radio controlled citizens deden dit om 3 uur 's nachts. Hoewel een signaal oppikken handmatig overdag moeilijk ging, lukte het het horloge 's nachts bijna altijd.

Zo heb je dus een horloge dat echt heel erg precies loopt.

Mvg,

Joram Krol.

“Ik begrijp alleen niet hoe dit kan werken met een analoog klokje…”

De citizen heeft analoge wijzers , maar daarachter zit een elektronisch gestuurd quartzloopwerk, dat met een stappenmotor de wijzers aandrijft. . Als er meer dan 1 sec verschil is , wordt 's nachts de secondenwijzer terug gelijk gezet.

Ik weet een juwelier die er 5 in de vitrine heeft staan. Ze hebben allemaal een onderlinge afwijking van 40 seconden. Ik vond dit erg vreemd en zal er daarom ook nooit een aanschaffen. Je betaald veel extra voor deze technologie en het voegt mi weinig toe t.o.v. een normale eco-drive of quartz.

Dat is raar.
Ik heb 4 radiogestuurde wand- en tafelklokken ,en die geven allemaal dezelfde tijd aan , op 1/10 à 2/10 sec na. De seconden verspringen nl niet tezelfdertijd ; de een is een fractie van een seconde later dan de andere.
Ik vind ze handig omdat ge ze nooit moet juist zetten , en geen zomer of wintertijd moet instellen .

dreski Schreef:

Ik weet een juwelier die er 5 in de vitrine heeft
staan. Ze hebben allemaal een onderlinge afwijking
van 40 seconden. Ik vond dit erg vreemd en zal er
daarom ook nooit een aanschaffen. Je betaald veel
extra voor deze technologie en het voegt mi weinig
toe t.o.v. een normale eco-drive of quartz.

Bij Junghans las ik dat je wel moet zorgen voor ongestoorde ontvangst. Mogelijk ligt hier een oorzaak voor het niet synchroon lopen bij die juwelier.

En ik las ooit de ervaring van iemand die een modelletje had dat zich eenmaal per etmaal, en wel elke nacht na 3 uur, instelde op het signaal, waardoor het domme ding na elke zomer- en wintertijdwisseling zowat een hele dag lang een uur fout liep…

Slechte ontvangst gaat inderdaad het probleem zijn .Voor MW ontvangst is een ferritantenne nodig ( ferritstaaf met spoel rond ).Zelfs in reiswekkers is die nog 6 cm lang. Probeer dat maar eens in een horloge te krijgen :slight_smile:

Geachte Dreski,
Bij Citizen horloges is de ontvangst afhankelijk van de zender waarop deze is ingesteld. Dit is bij Seiko horloges eveneens zo. De mogelijkheid bestaat gebruik te maken van 1 zender in Duitsland. 2 zenders in Amerika en 2 zenders in Japan.
Afhankelijk van het gebied waar iemand zich bevindt. Misschien heeft de juwelier nooit de Duitse zender ingesteld. Misschien heeft hij de horloges handmatig op de juiste tijd gezet. En zoals iedere horlogefreek weet zit er altijd een afwijking in de juiste tijdweergave gedurende langere tijd.
Ik weet uit ervaring dat dit perfecte klokjes zijn mits ingesteld op Europa.
Dutchy

Mijn nieuwe citizen is ook radio controlled en ik moet zeggen dat het akelig precies loopt met mijn wekker die ook radio controlled is ik kan het horloge ook laten zoeken door een druk op een van de puchers en dat werkt perfect hij geeft dan de ontvangs sterkte aan als ik bv de alarm funktie gebruik en hem daarna weer terug zet op de tme funktie beginnen alle wijzers te lopen en staat dan weer tot op de seconde gelijk met het wekkertje

gr Pieter

Kijk eindelijk mijn raadsel opgelost. thx voor de heldere info.

Sinds enkele maanden heb ik een Casio Wave Ceptor en ben zeer tevreden over dit horloge. Het is er een met tevens een solar functie, dus nooit meer batterijen.

Deze Casio loopt elke dag met de minuut gelijk en corrigeert meerdere keren per dag. Ook is het mogelijk op elk willekeurig moment de tijd (indien nodig) te corrigeren. Werkt met zenders in Engeland en Duitsland.

Volgens mij zeer vergelijkbaar met de Citizen.

Aardig detail is dat oen ik hem even voor een tijdje had weggelegd in de doos, de batterij leeg was geraakt. Bij het openen van de doos zag ik dat onmiddellijk de wijzers begonnen te lopen en zich instelden op de juiste tijd.

Ik heb nog meer radio controlled klokken in huis en die geven allemaal de exacte tijd aan en kloppen precies met mijn Casio. Twee weken gecontroleerd en geen verschil gevonden.

Mijn conclusie is dat dit één van de meest accurate horloges is die verkrijgbaar zijn en ook nog in een mooie uitvoering.

Ik heb er thuis een digitale radiogestuurde wekker (gekocht om alle klokken gelijk te zetten) en eentje in het weerstation.

Ik zie dat deze twee klokjes elk uur (meteen na 00 minuten) een verbinding met de zender proberen te maken. Als het lukt, zie ik een tekentje dat het klokje is gesynchroniseerd, als het niet lukt, ontbreekt het tekentje. Bij de ene klok lukt het elk uur, bij de andere niet, als ik dichtbij zit en de ontvangst door de inductie van mijn lichaam verhinder. Volgend uur (zonder mijn dikke buik in de buurt) lukt het wel.

Mijn ideen:

a) De zender werkt 24 uur per dag en het gelijkzetten gebeurt dan ook 24 uur per dag (eens per uur).

b) De klokken (horloges) zijn gevoellig voor de storingen en daarom lukt het synchroniseren de ene keer wel en de andere niet.

Of zijn dat instellingen van de horloges zelf, waardoor die maar één keer per dag een verbinding maken? Kan dat dan misschien op een andere tijdstip dan 3 uur ingesteld worden (bv om 4 uur om de overgang winter-/zomertijd op tijd te corrigeren)?

Groet,

Alex

Het horloge bepaalt wanneer en hoe vaak gesynchroniseerd wordt.

Bij Junghans zie je bij de modellen de handleidingen in pdf formaat. (Ik moest daar zelf ooit zijn omdat ik een zendergestuurde Dugena zonder handleiding in handen had die ook met een Junghans werkje was toegerust.)
Bij de modellen die ik opzocht vond de synchronisatie in de nacht plaats. Bij de Mega MF (=Multifrequentie) die ontvangt uit Europa, USA en 2x Japan, om 2 en 3 uur. De Mega Solar die 1 zender aankan doet het ook om zowel 2 uur als 3 uur. Het proces kost 3 minuten onder gunstige omstandigheden.

Men adviseert het horloge 's-nachts af te doen om zo de ontvangst te vergemakkelijken. Daarmee zou het lichaam inderdaad een invloed zijn.

Als storende invloeden die het proces kunnen doen mislukken worden opgesomd:

  • bliksem
  • elektrische apparatuur, luidsprekers, monitoren, televisies
  • dimmers
  • mobiele telefoon
  • draadloze telefoon (ik neem an dat men deze apart noemt om DECT erbij te hebben)
  • laag energieniveau batterij, de sync kost dan teveel en wordt overgeslagen, handmatig kan dan ook niet meer
  • te lage temperatuur waardoor de batterij te weinig energie levert

De DCF77 in Duitsland is een langegolfzender met zo’n 2000 km als bereik die een continu signaal uitzendt (als ie tenminste niet zoals bij onweer uit de lucht is) met telkens korte onderbrekinkjes die tijdsovergangen aangeven. Hoe het signaal eruitziet kun je op http://www.heret.de/funkuhr/index.htm zien en beluisteren.