Occasion: Certina DS Podium (ref. 536.7129.42.69)

Ik ben normaal primair op zoek naar vintage mechanische horloges maar soms kom ik gewoon een leuk horloge tegen en voordat je het weet heb je de deal al rond. Ik kom regelmatig Certina’s tegen op de rommelmarkt en op advertentiesites. Met name de mechanische uurwerkjes zijn gewoon heel erg leuk en na een service lopen ze vaak ook bijzonder strak. Dus zonder dat je daar echt veel aandacht aan geeft heb je opeens een kleine verzameling van een merk. Ik heb ondertussen ook al best wat Certina branded gereedschap (case wrench-set, case opener pomp, poetsdoeken).

Dus ergens vorige week liep ik zo tegen een relatief nieuwe (2009) Certina quartz aan voor een leuk bedrag inclusief doos en papieren, leren vouwband en de orignele stalen band. En gisteren kon ik hem dan eindelijk in ontvangst nemen. Het is 40mm en dat is voor mij relatief groot (ik draag vooral vintage).

De minute counter resette niet naar nul maar dat is makkelijk weer te herstellen (ik denk dat de verkoper er daarom vanaf wilde). Ik zie quartz horloges vooral als ideale grab and go klokjes, als ik 's ochtends haast heb dan wil ik gewoon een horloge kunnen pakken die al gelijk loopt en daar is dit wel een ideale kandidaat voor.

Op leer

Op staal

Ik ben er blij mee!

Prachtige aanwinst (tu)
Gefeliciteerd!

+1(tu)

Niks mis met Certina. Leuk horloge! (tu)

Mooi horloge!! Zeker wanneer je het voor een leuk bedrag aan kunt schaffen.
Toch jammer dat het een quartz is.

Sinds dat ik het horlogevirus te pakken heb ben ik niet meer quartz minded. Ik vind de “oude” techniek van tandwielen en veren e.d. in handopwinders en automaten mij erg aanspreken. Gewoon het stukje techniek dat het nog steeds doet (vooral bij vintage natuurlijk) en dat allemaal zonder een batterij!!

Dat is wat mij aanspreekt. Momenteel loop ik dus totaal niet meer warm voor een quartz horloge.

In ieder geval veel plezier ervan!!

Iedereen staat daar wat anders in, ik heb ook een poos gezegd dat ik alleen mechanisch wilde hebben maar het is eigenlijk allemaal wel leuk. Ik heb echt van alles wat, uiteraard veel mechanisch maar ook stemvork en LED. Dit is mijn nieuwste horloge en mijn oudste is uit 1920, dat is toch geweldig.

gschoots Schreef:

Iedereen staat daar wat anders in, ik heb ook een
poos gezegd dat ik alleen mechanisch wilde hebben
maar het is eigenlijk allemaal wel leuk. Ik heb
echt van alles wat, uiteraard veel mechanisch maar
ook stemvork en LED. Dit is mijn nieuwste horloge
en mijn oudste is uit 1920, dat is toch geweldig.

Veel mensen maken die ontwikkeling door. Ik wilde ook alleen mechanisch, nu vind ik quartz even mooi. Bovendien, een ETA 2824 mechanisch horloge is ook met de computer ontwikkeld en geproduceerd. Niets bijzonders meer aan hoor.

Ziet er goed uit! Gefeliciteerd!

Mooi echt een oer-klok, goed afleesbaar en degelijk.
Ik snap de koop wel: verstellen van de secondewijzer is toch een fluitje van een cent?:kissing:

Ik heb op de rommelmarkt al meerdere keren een horloge kunnen kopen die werd verkocht als defect door dit kleine issue, maar dat is bijna altijd de seconde wijzer. In dit geval moest ik wel even opzoeken hoe het moest maar bleek niet veel moeilijker…

(als je dit zelf eens hebt, kroon uittrekken en dan kun je met de chrono start knop de seconde wijzer één seconde vooruit drukken, minuten gaat met de tweede chronoknop)

Mooie klok, Geert, Certina is altijd goed (tu)

Ik bedacht me ineens dat het wel lollig zou zijn om deze DS te combineren met een andere DS uit mijn projectenkist (moet nog geserviced worden). De andere is een Certina DS 288 (high-beat) uit midden jaren zeventig, voor een vintage echt een joekel met 40mm maar daarmee wel even groot als mijn nieuwe aanwinst.

-Geert, officieus lid van de Certina fanclub

Proficiat!

Gefeliciteerd !
Mooie klok, en leuk verhaal…

Pieter.

Mooie Certina, gefeliciteerd.

(tu)

Zeer mooie chronograph. Proficiat!

Netjes (tu)