Deze Green Ceramic van 12-01-2021 kwam voor het eerst op een nieuwe dunne plank van
het nieuwe boekenmeubeltje te liggen.En s,avonds, doodstil is het dan hier, hoorde ik een zoemend geluidje.Net een ventilator. Bij de buren misschien? Of was het de ijskast?
Na meerdere avonden pakte ik het horloge en weg was de ventilator. Even luisteren aan mijn oor,
en wat schudden aan het horloge daarbij, ja hoor, de Ocean 39 Green ging rammelen.
Ik geen verstand van horloge,s, kontakt met Steiner service en stuur maar op.
Na de eerste keer geluid weer terug,het maakte meer herrie dan voor het terugzenden.
Weer opzenden vroeg Steiner mij.Niets mis mee dus.
Nu voor de twee de keer het horloge weer terug,en weer die herrie bij schudden bij mijn oor. het was nagekeken door twee horlogemakers, stond op de retourbon,
Konklusie: checked by 2 watchmaers, windingnoise is typical for this movement-rotor noise normal.
Kijk, en hier kom ik veel kennis te kort.Reviews op Google vertellen dat dit geluid niet normaal
is en dat er iets mis is met de rotor of de rotorlager.
Hoe moet ik nu eea verstaan? Is het geluid expliciet behorend bij mij Green Ceramic of zit er toch iets
niet in de haak.
Wie kan mij advies geven?
De mechaniek in het horloge kan weleens wat geluid maken.
Een dun plankje zou dit kunnen versterken.
Als je het horloge “schudt” draait de rotor in het horloge rond, dit maakt in heel veel horloges een vorm van geluid. Dit heeft dan weer niks te maken met het geluid wat het horloge maakt als hij op de plank ligt.
Als je er veel last van hebt… lekker overstappen op een mooie Quartz.
Wat je hoort is de balans, soms als het horloge op iets ligt wort het geluid versterkt. Beetje zingend zoemend geluid met voornamelijk hoge tonen. Past bij de Eta 2824-2, 28xx en sellita uurwerken, Sellita “zingt” wat vaker is mijn ervaring.
Het kan ineens weg zijn als je het horloge anders legt of bijv een doek onder het horloge dat die resonantie wordt opgevangen.
Rotor geluid kan je onmogelijk horen als het horloge stil ligt. Het horloge moet bewegen om de rotor te laten bewegen.
Ik begrijp nu al, na de reakties dat eea bij mijn Green one gewoon normaal kan zijn.
Met name de inbreng van meisink, waarvoor dank, zegt precies wat er ook met mijn
Steinhart hoorbaar is.
Dit wetende draagt het horloge toch wat makkelijker, geen spielerei tussen de oren.
Ik heb ook een pilot met een Sellita SW 220.
Die heeft ook die snelle tikke tikke tikke met een ping erin.
Vind ik voor s’nachts ook te hard.
Ligt ook aan de ondergrond waar het horloge op ligt.
Want als je er een stukje textiel of iets dergelijks onder legt
is het al een heel stuk minder.
Dan is er geen direct contact tussen horloge en bijv. een tafelblad.
Het tafelblad werkt als een klankboord.
De rotor vind ik juist behoorlijk stil.
Klopt, zeker in combinatie met specifieke kasten. Mijn Archimede en Halios zingen dat het een lieve lust is, maar de Squale 1521 is veel stiller.
Mooi om te horen. Trouwens, rotor horen kan ook volledig normaal zijn, al heb ik de ervaring dat de rotor van m’n Japanners juist wat luidruchtiger is dan die van de ETA/Sellita varianten, terwijl een Soprod ook redelijk hoorbaar is. Wat @Drex dus al zei.
Het kan per kastvorm en uurwerk ook echt verschillen wat je meer hoort, het winden of het tikken.