Octo distinction,

Ik ben opzoek naar info over dit horloge. Hij loopt goed. Kan hem niet vinden op internet. Is dit horloge het waard om hem open te laten maken en eventueel schoon te laten maken? 20220924_174710

1 like

Waarom zou je hem laten servicen als hij goed loopt?

1 like

Sentimentele waarde=ja
Draag je hem zelf met liefde =ja
Voor de verkoop =nee

1 like

Tis een dameshorloge en geen vol goud dus eigenlijk alleen indien sentimentele waarde.

1 like

Hij heeft jaren in een kast gelegen. Ik weet niet hoe het er van binnen uit ziet. Ik weet niet of het erg is als zoiets jaren in een kast ligt?

Das in ieder geval niet goed als je haar wil gaan dragen.

Net als je auto moet je je horloge ook onderhouden voor ze ermee ophoudt.
Olieen zijn ingedroogd, daarom slijten de onderdelen veel harder dan nodig is.

2 likes

Blijkbaar heeft dit horloge er niet onder geleden dat hij jaren in de kast lag. Niet erg dus. Gewoon lekker dragen dit horloge :sunglasses:.

Dus dat ik hem nu heb opgedraaid is slecht. Gezien alles ingedroogd is? Oops. Als ik echt wil gaan leren over horloges. Waar kan ik dan het best mee beginnen? Nu lees ik kris kras info en onthoud ik het niet.

Gewoon af en toe op het forum lezen of op YouTube.

Horloge onderdelen worden gesmeerd met olie. Die wordt of heel dik of droogt enorm uit. In het eerste geval loopt ie brak, in t tweede geval kan het horloge heel nauwkeurig lopen maar loopt het steeds een beetje schade op omdat de asjes van de bewegende onderdelen in de jewels ronddraaien en de ingegroeide olie die asjes kan afslijten.

Uiteindelijk zou ik een horloge wat goed loopt en je maar af en toe draagt niet direct servicen ookal is dat eigenlijk beter. Bij montage/demontage kunnen dingen kapot… en dat weegt voor mij niet op tegen dat klein beetje slijt van incidenteel dragen.

Draag je het horloge dagelijks of wil je dat, dan zou ik wel servicen.

3 likes