Ode aan de automatic (font)

Fonts zijn vaak een onderbelicht designelement van horloges. Mede omdat merken zelden ervoor kiezen om het een opvallend element te laten zijn. De meeste merken kiezen een font dat zo min mogelijk opvalt en ondergeschikt is aan de rest van het design.
Positieve uitzonderingen hierop vind ik met name in Duitsland bij Nomos, GO en A. Lange & Sohne

Een font dat bij mij juist altijd direct de aandacht opeist en daarmee in mijn ogen een van de mooiste ooit gebruikt is, is het ‘automatic’ font waar dit topic over gaat.
Als vintage liefhebber kom ik het geregeld tegen en mij viel met name op dat ik het font bij verschillende merken tegenkwam. Hieronder voorbeelden van Longines/Wittnauer, Bergana, van Cleef en Arpels, Juvenia en Audemars Piguet. Met name AP en Longines hebben het font op talloze modellen gebruikt.

Longines:

(Foto van @septentrio)

AP:

!

Overige:

Tot mijn verbazing zag ik het ook op moderne modellen voorbij komen van niemand minder dan Zodiac:

En Kurono Tokio heeft gekozen voor een net iets ander font (zie de lus van de A) met veel gelijkenis:

Ik ben heel benieuwd of er mensen nog meer merken kennen die dit font hebben gebruikt (of nog gebruiken) en of iemand meer informatie heeft over het font zelf heeft.

19 likes

Aan de ene kant boeide zoiets me nooit, maar aan de andere kant. Als ik de foto’s zo zie. Vind ik het best een mooi toevoeging :ok_hand:t2:

1 like

Interessant topic! Nog nooit bij stilgestaan dat op mijn Sinn 103 st ook de tekst ‘automatik’ staat in het erg klassieke lettertype. Op vroegere modellen stond er nog het Engelse ‘automatic’.

Sinn heeft voor dit model heel duidelijk de mosterd gehaald bij de Breguet Type XX uit de jaren zestig, en het logo van Breguet komt wel erg overeen met het lettertype van ‘automatic’.
IMG_7010
Bron: website Worn and Wound

Breguet heeft in de horloge-geschiedenis wel een belangrijke positie, en dat bracht me bij het volgende interessante artikel over lettertypes. Misschien geen antwoord op je vraag, maar wel leuk leesvoer :slightly_smiling_face:

3 likes

Dus ook Breguet

4 likes

Heel leuk gevonden dit item! :+1: Ik heb niet zo veel autolaten, dus even gechecked - Nada!!!
Maar Eterna ook toch dacht ik, maar hun ‘Centenaire’ lijkt er alleen maar bedrieglijk veel op, net als sommige Memomatic uitvoeringen van Pontiac.
Ik doe dus niet mee maar hoop wel wat andere collectors hier te zien inhaken :nerd_face:

2 likes

Ebel doet ook mee. Hier weet je dat het horloge, mits voorzien van het sierlijke automatic, een el Primero hart heeft.

1 like

Ik weet dat Kuenstler Script wel die typische A gebruikt :point_down:

Verder zou je kunnen zoeken op Script fonts op de Linotype website.
Zullen er vast nog wel een paar honderd zijn die er zo uitzien…

2 likes

De A klopt, de C is beduidend minder sierlijk. Het font van de Ebel komt meer overeen met dat van de Kurono Tokio.

Foto van mijn El Primero, gewoon omdat hij zo mooi is.

1 like

Seiko doet het ook!

2 likes

Ook GP kan aan het lijstje van merken worden toegevoegd

1 like

Niet Automatic maar Powermatic 80

Met sierlijke letters en aparte P.

1 like

Gek genoeg, de meeste budget horloges hebben de Automatic font op orde.

• Juist de upscale brands don’t invest enough in that font
1 like
                  👆 @rorymoer

Wat bedoel je Rene.?

1 like

Leuke Aut-O-Matic fontindeling, @Pseikopaat, Mark! :+1::heart::sunglasses:

1 like