Fonts zijn vaak een onderbelicht designelement van horloges. Mede omdat merken zelden ervoor kiezen om het een opvallend element te laten zijn. De meeste merken kiezen een font dat zo min mogelijk opvalt en ondergeschikt is aan de rest van het design.
Positieve uitzonderingen hierop vind ik met name in Duitsland bij Nomos, GO en A. Lange & Sohne
Een font dat bij mij juist altijd direct de aandacht opeist en daarmee in mijn ogen een van de mooiste ooit gebruikt is, is het ‘automatic’ font waar dit topic over gaat.
Als vintage liefhebber kom ik het geregeld tegen en mij viel met name op dat ik het font bij verschillende merken tegenkwam. Hieronder voorbeelden van Longines/Wittnauer, Bergana, van Cleef en Arpels, Juvenia en Audemars Piguet. Met name AP en Longines hebben het font op talloze modellen gebruikt.
Ik ben heel benieuwd of er mensen nog meer merken kennen die dit font hebben gebruikt (of nog gebruiken) en of iemand meer informatie heeft over het font zelf heeft.
Interessant topic! Nog nooit bij stilgestaan dat op mijn Sinn 103 st ook de tekst ‘automatik’ staat in het erg klassieke lettertype. Op vroegere modellen stond er nog het Engelse ‘automatic’.
Sinn heeft voor dit model heel duidelijk de mosterd gehaald bij de Breguet Type XX uit de jaren zestig, en het logo van Breguet komt wel erg overeen met het lettertype van ‘automatic’.
Bron: website Worn and Wound
Breguet heeft in de horloge-geschiedenis wel een belangrijke positie, en dat bracht me bij het volgende interessante artikel over lettertypes. Misschien geen antwoord op je vraag, maar wel leuk leesvoer
Heel leuk gevonden dit item! Ik heb niet zo veel autolaten, dus even gechecked - Nada!!!
Maar Eterna ook toch dacht ik, maar hun ‘Centenaire’ lijkt er alleen maar bedrieglijk veel op, net als sommige Memomatic uitvoeringen van Pontiac.
Ik doe dus niet mee maar hoop wel wat andere collectors hier te zien inhaken