Oedipe watch co chaux de fonds 18k

Voorspelling volgende post: “Hoe plaats ik een foto?” :wink:

2 likes

Of … kun je zakhorloges ook dragen op perlon???

1 like

sorry maker is oedipe en niet gedipe hehe

Er staat er precies zo een te koop op een Belgische tweedehands site. Ook toevallig (?) Dat is ook de enige die te vinden is op het web. Met dezelfde “leesfout” ook (Gedipe). Worden we hier nu gebruikt als goedkope taxateur? :joy:

Groeten,

Tecco

1 like

pardon ?

wat is er mis mee om informatie over een horloge op te zoeken jaartal maker enz ?

Volgens Mikrolisk opgericht in 1940 in La Chaux-de-Fonds. Onderdeel van Eberhard. Waarde zal de goudwaarde zijn want het merk voegt niets meer toe en ik vermoed het uurwerk ook niet.

ok dus die horloge is jaren 40? ok nu ben ik weer beetje wijzer ik ga nu is wat opzoekingen doen naar eberhard :wink:

Dat hoeft niet, kan best jaren 50 zijn. Het merk is in 1940 opgericht. Je zou eigenlijk het uurwerk moeten laten zien, dan valt er meer te vertellen. Waarde zal rond de 300 euro zijn aan goud.

hoe kun je dan zien hoe oud het is aan het binnenwerk ? ik ben nog maar juist beginnen te verzamelen ik ken daar echt nog niets van

welke foto wil je ervan zien ?

Gewoon een foto van het uurwerk. Tussendeksel even openwippen en een foto maken :wink:

In principe helemaal niets, maar we zien hier wel vaker dat iemand op dit gezaghebbende forum van en voor liefhebbers een account aanmaakt en zijn eerste topic zonder foto’s gaat over o.a de waarde van een horloge. Dit soort vragen hebben heel vaak een economische achtergrond. De advertentie op 2eH.Be deed mij hier dus even aan denken.

Ik kan me natuurlijk in dit specifieke geval vergissen.

Groeten,

Tecco

1 like

waarde weten is altijd wel plezant he het zijn zeldzame stukken maar informatie en dergelijke vind ik wel intressanter

Ik zou plezant hebben vervangen door plezierig. Dan lijkt de link die ik leg met 2eH.BE wat minder aannemelijk. :wink:

Groeten,

Tecco

2 likes

Het uurwerk zegt me niets. Heel apart dat het kroonrad en het tonrad zich onder een kloof bevinden en er niet op. Ziet er in ieder geval een stuk moderner uit dan jaren 40. Kun je iets van een merkje of een code vinden onder het balanswiel op de bodemplaat?

Veel nieuwer zal het toch ook niet zijn gezien de typografie (met name het merk en plaatsnaam) op de wp, en het ontbreken van Incabloc. Jaren '40 tot eerste helft jaren '50 lijkt me.

Maar inderdaad, marktwaarde is alleen het goud. Geen mens wil nog zakhorloges kopen tenzij het A-merken zijn. En of deze nog echt 300 euro opbrengt - meestal is de feitelijke gouden kast zo dun mogelijk gemaakt.

Ik zou 'm houden. Best een mooi ding, en inderdaad een ongebruikelijk opgebouwd uurwerk.

Ik denk dat je gelijk hebt met jaren 40 tot midden 50. De halve maan wijzerplaat schroefjes in het uurwerk zijn daar ook een indicatie voor. Later gebruikte men steeds vaker schroefjes in de zijkant van het uurwerk.

Het is 18 karaat goud en je hebt te maken met de kast, tussendeksel en deksel. 12 tot 14 gram zit je zo aan (wat ik heb genomen als waardebepaling).