Oefen zakhorloge?

Is dit een grappig horloge om te oefenen met demonteren onderhoud en monteren?
Want dan koop ik hem…
Mooie zakhorloge
€ 35,00

1 like

Heel grappig. Misschien is een moppentrommel een beter idee. 35 euro is toch geen geld.

Er staat niet bij of hij loopt, en als ik de spiraalveer zo bekijk vermoed ik zomaar dat hij niet loopt. Je kunt hem natuurlijk kopen om aan te knutselen, maar aan de praat krijgen zal misschien wel lastig zijn.

Verder denk ik dat het makkelijker is om te beginnen met een horloge met shockprotectie, dan hoef je de balans en kloof niet helemaal uit elkaar te slopen.

1 dag actief op MP :thinking::thinking::thinking:

Op zich is dat natuurlijk een rode vlag, maar als ik iemand zou willen oplichten zou ik niet een oud zakhorloge aanbieden. :thinking:

1 like

Kijk nu heb ik alvast wat termen te Googlen. Ik als leek dacht groter is grover en handzamer. Kreeg ook geen antwoord op mijn vraag of hij nog liep. Thnx

Mp?

Marktplaats… Blond

1 like

Voor ietsje meer heb je een Unitas kloon (ST36) waar je mee kan oefenen. Lekker groot en eenvoudig uurwerk. Daarbij is het leuker om te oefenen op/met een lopend uurwerkje, omdat die het weer gaat doen als je hem goed in elkaar hebt gezet :wink:

4 likes

En als hij het niet doet weet je ook meteen zeker dat je wat verkeerd hebt gedaan.

1 like

Volgens mij ontbreekt de kroon en waarschijnlijk ook de opwindas.
Misschien beter iets opzoeken wat loopt.

2 likes

Dit oefenzakhorloge ligt bij je op de mat voor een tientje :slight_smile: vind €35,- nog best veel eerlijk gezegd

7 likes

Ik heb zowel een paar zakhorloges uit elkaar gehaald en (tevergeefs uiteraard) weer weroend geprobeerd te krijgen. Ook heb ik een ST36 uurwerkje uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, waarbij ik het bij de ST36 10 keer leerzamer vond en het geeft echt een kick als alles werkt als je het laatste schroefje er weer in hebt gezet.

Kortom, ga voor de ST36 als je wil leren en sleutelen! En doe vooral mee met de horlogeclinic als die weer gegeven wordt! De tips en begeleiding is absoliut top!

Veel plezier iig!

2 likes

De st36 is onderweg en sowieso ga ik naar de workshops. Wel leuk om alvast beetje kijken en met gereedschap oefenen

2 likes

Ja was gezellig! En ondanks het gehannes met de balans en balansveer, was het bij mij toch een succes :grin:

2 likes

En het oefenuurwerk kan daarna gebruikt worden voor je eerste zelfbouwhorloge. Voor een schappelijk bedrag koop je de benodigde onderdelen en kan je er een werkend horloge van maken (vervolg clinic tip @vinwat ? Er zijn meer beginners die nog zo’n uurwerk hebben liggen).

Inmiddels heb ik al de benodigde onderdelen besteld en gedeeltelijk binnen, op de wijzers na. Het uurwerk had ik natuurlijk nog. Ik zal mijn ervaringen later delen.

4 likes

Tja, zo zie je maar weer, de spiraal is het hart van het uurwerk, dat luistert heel nauw.
Als de spiraal niet goed in het balanswiel ligt dan zal het horloge nooit lopen.
Ik denk dat het tijd wordt om een clinic te wijden uitsluitend aan het plaatsen, plooien en positioneren van de spiraal in de balans.
Maar dat zal dan pas na de vakantieperiode worden, dus ergens in oktober resp. november.
Misschien is het handig om nu alvast aan te geven wie daarvoor interesse heeft om een dergelijke clinic te volgen. Om de locatiekosten laag te houden is het wel aan te bevelen dat er zeker 10 man komen.

3 likes

Ik ben voor en meld me alvast aan.

Was relatief een klein probleem gelukkig. De veer zat er schuin in en toen dat duidelijk was en hij weer teruggeduwd was liep hij weer gewoon. Toch fascinerend hoe dat zo nauw luistert en hoe kwetsbaar het eigenlijk is.

1 like

Heel graag.

1 like

Waar is het beste om de ST36 of dergeleke te kopen? Er zijn er veel op eBay maar deze worden verstuurd vanaf China en vraag me af als er veel importkosten op gaat zijn. Ook neemt de verzending ongeveer een maand wat ook wel irritant is.