Oeps! Daar vlogen de onderdelen

Ik heb onlangs een leuk Kienzle horloge gekocht op een rommelmarkt.

Die liep wat te snel, dus ik heb hem even opengemaakt om te kijken of ik hem kon afregelen. Het uurwerk was ontzettend goor dus ik heb hem zachtjes even op de tafel getikt om het vuil er uit te laten vallen (stom!). Eindresultaat, horloge liep helemaal niet meer.

%SSFD#$%$!!

Prima, ik denk dan haal ik het dekplaatje eraf om eens te kijken, ik weet niet eens meer wat voor stoms ik toen gedaan heb maar op enig moment vlogen alle onderdelen door de lucht. Ik was er vrij zeker van dat ik alle onderdelen nog had, dus ik heb alles even in een zakje gedaan voor een rustig moment, ziedaar het is pasen!!!

Ik heb me al eerder voorgenomen om aan de slag te gaan met mechanisch onderhoud, dus ik dacht dan maar met deze (groot voordeel, hij was maar 10 euro).

De veerton was oorspronkelijk ook uit het uurwerk, deze heb ik al direct weer vast kunnen zetten met een schroefbusje die er in past.

Ok, na wat gefriemel (en de inmiddels legendarische how a mechanical watch works video) en de ranfft specificaties over het uurwerk (
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Kienzle_051N_52&
)heb ik uitgevonden hoe het er ongeveer uit hoort te zien.

Het escape wheel en anker (?) teruggezet.

Ok, de ontbrekende tandwielen ertussen. Dit was echt een rotklus, omdat ze allemaal in elkaar staan maar aan één kant los is het vrijwel onmogelijk om netjes te plaatsen zonder een ander uit zijn gat te duwen.

Maar nou komt ie, ik krijg de dekplaat er niet meer op, de assen vallen volgens mij niet op de goede plek, en dan heb ik ook nog een paar onderdelen over.

Twee schroefbusjes en een heveltje (ik denk dat deze ergens bij het opdraai mechanisme hoort).

Eindconclusie: Ik voel me een ongelofelijke prutser.

Als er iemand tips heeft over de overgebleven onderdelen of over het uitlijnen van de dekplaat dan hoor ik dat graag. Als er iemand is die het me eens voor zou kunnen doen ergens in Gelderland dan zal ik overwegen een van mijn niet-vitale organen af te staan… :wink:

Dat is dus ook mijn grootse angst en ben er van overtuigd dat ik zeker onderdelen overhoud.

Ik start maar eens met voorzichtig openmaken en kijken of ik het schoon krijg.

Ps een kapot horloge is nog steeds een horloge :frowning:

daar ga ik dus nooooit aan beginnen hahaha krijg dat nooit meer goed,succes(tu)

Oei tough luck! Maar maak je geen zorgen. Er zijn vast forumleden die in één oogopslag kunnen zien waar de onderdelen thuis horen.
Ik moest wel even lachen toen ik las dat er onderdelen over waren. Dat mag je gerust weten :slight_smile: Ik moest meteen denken aan een Ikea bouwpakket.

Dat heveltje hoort inderdaad net rechtsonder de stift. Zie afbeelding.

Explore Melvin_Hollenberg

Dat prutser zal wel meevallen. Het was tenslotte helemaal niet de bedoeling dat dit zou gebeuren. Als je netjes bijhoudt of foto’s maakt waar het vandaan komt en waar het hoort, zal het veel beter gaan. Goed gereedschap wil ook helpen.

Grtz Melvin

Maak je niet druk…
het is bijna Koningsdag / vrijmarkt
gewoon onschuldig kijken en voor € 20,- verpatsen

Dat pen-ankertje, is nooit gemaakt om aan te sleutelen.

Stuur t zaakje maar naar mij toe, dan wil ik wel kijken of ik t voor je in elkaar kan zetten. Als je wil, stuur maar n PBtje, dan zal ik t adres waar je t kan opsturen doorgeven. Heveltje is inderdaad voor verzetten, lange schroeven voor balans en platine en de andere schroefjes horen ook op de platine.

Lief… een penanker werkje…

inderdaad niet echt gemaakt om aan te sleutelen… goedkoper dan dit vindt je ze niet… maar als je wilt sleutelen… dan is dit een leuk oefenobject…

't monteren van de brug na het plaatsen van de gangtrein( de tandwieltjes van Trommel naar ankerrad( escapewheel ) is inderdaad een pokkeklusje… hoewel het met een dergelijk “groot” uurwerk wel meevalt…

Uurwerkje in een houder zetten… en voorzichtig een paar tikjes tegen de houder geven… of voorzichtig met een houtje (satéprikker) de boel op zijn plek fietsen is the way to go…

Moet je eens een Damesuurwerkje proberen… iets van 5½ x 6¾ ‘’’… :slight_smile:

Carpe tempus Schreef:

Maak je niet druk…
gewoon onschuldig kijken en voor € 20,- verpatsen

Wat een trieste en vooral miezerige opmerking! (TD)(TD)(TD)

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!

Sorry, maar het moest er ff uit…

nog even als aanvulling op mijn vorige post,is uit liefdadigheid, kost je niets hoor Geert ;). Is een kleine moeite, dus wil het wel even zo voor je doen.

koen Schreef:

nog even als aanvulling op mijn vorige post,is uit
liefdadigheid, kost je niets hoor Geert ;). Is een
kleine moeite, dus wil het wel even zo voor je
doen.

Top!(tu)

Brutus Schreef:

Carpe tempus Schreef:

Maak je niet druk…
gewoon onschuldig kijken en voor € 20,-
verpatsen

Wat een trieste en vooral miezerige opmerking!
(TD)(TD)(TD)

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een
ander niet!

Sorry, maar het moest er ff uit…

U staat vast heel serieus en letterlijk in het leven
en zo neem ik uw uitzonderlijk vriendelijke opmerking
dan maar vol op de kin.
er waren vast lieden op HF die er pas 40 minuten later
dan u achterkwamen dat ik met mijn reactie
letterlijk opriep tot bedrog en het verpesten van de 1e Koningsdag.

+1

Dat lijkt me een bijzonder fijn aanbod waar ik graag gebruik van maak! Ik stuur je even een PB.