Ik heb onlangs een leuk Kienzle horloge gekocht op een rommelmarkt.
Die liep wat te snel, dus ik heb hem even opengemaakt om te kijken of ik hem kon afregelen. Het uurwerk was ontzettend goor dus ik heb hem zachtjes even op de tafel getikt om het vuil er uit te laten vallen (stom!). Eindresultaat, horloge liep helemaal niet meer.
%SSFD#$%$!!
Prima, ik denk dan haal ik het dekplaatje eraf om eens te kijken, ik weet niet eens meer wat voor stoms ik toen gedaan heb maar op enig moment vlogen alle onderdelen door de lucht. Ik was er vrij zeker van dat ik alle onderdelen nog had, dus ik heb alles even in een zakje gedaan voor een rustig moment, ziedaar het is pasen!!!
Ik heb me al eerder voorgenomen om aan de slag te gaan met mechanisch onderhoud, dus ik dacht dan maar met deze (groot voordeel, hij was maar 10 euro).
De veerton was oorspronkelijk ook uit het uurwerk, deze heb ik al direct weer vast kunnen zetten met een schroefbusje die er in past.
Ok, na wat gefriemel (en de inmiddels legendarische how a mechanical watch works video) en de ranfft specificaties over het uurwerk (
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Kienzle_051N_52&
)heb ik uitgevonden hoe het er ongeveer uit hoort te zien.
Het escape wheel en anker (?) teruggezet.
Ok, de ontbrekende tandwielen ertussen. Dit was echt een rotklus, omdat ze allemaal in elkaar staan maar aan één kant los is het vrijwel onmogelijk om netjes te plaatsen zonder een ander uit zijn gat te duwen.
Maar nou komt ie, ik krijg de dekplaat er niet meer op, de assen vallen volgens mij niet op de goede plek, en dan heb ik ook nog een paar onderdelen over.
Twee schroefbusjes en een heveltje (ik denk dat deze ergens bij het opdraai mechanisme hoort).
Eindconclusie: Ik voel me een ongelofelijke prutser.
Als er iemand tips heeft over de overgebleven onderdelen of over het uitlijnen van de dekplaat dan hoor ik dat graag. Als er iemand is die het me eens voor zou kunnen doen ergens in Gelderland dan zal ik overwegen een van mijn niet-vitale organen af te staan…