Ok, wie kan me dit uitleggen: een "zahnkranzautomatik"?

Ik kwam op eBay net een horloge tegen met een “zahnkranzautomatik” uurwerk. Ik heb geen idee hoe dit werkt, wie kan het uitleggen?

In eerste instantie had ik ook geen idee, maar na bestudering denk ik dat de rotor is vastgeschroefd (ik zie drie schroeven). Dat moet haast wel betekenen dat het kaliber draait, maar dat wil er bij mij nog niet in. Het geheel lijkt wel bovenop een ‘standaard’ kaliber geplakt…

Verder zoeken bracht mij hier: http://www.watchbus.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=81905. Maar ik spreek mijn talen buiten Europa niet zo goed… Plaatjes zijn wel duidelijker!

Deze zijn nog duidelijker: http://nakahiro.parfait.ne.jp/moji2/gruenfhf666.html. Lijkt mij eerlijk gezegd echt iets voor jou Henrik ;).

Gerwin

Ik zat er nog is wat langer naar te kijken en vind het echt een leuk ding. Bedankt dat je hier mee kwam!

Kijk, dat is een link waar ik wat aan heb! Duidelijk verhaal, japans is niet zo moeilijk!

Kijk, de rotor loopt in een rials op lagers (zie blauwe cirkels)

De rotor zit vast aan die ring met tandjes en die loopt tegen radje nummer 3. Die stuurt verschillende andere radertjes (2,4 5 en 6) aan voor de uiteindelijke (mechanische) opwinding.

Zo’n ding wil ik ook! Het uiterlijk kan me niet schelen!

Beetje googlen moet helpen. Ik heb gezocht op ‘fonomatic’ en heb toch heel mooie gezien. Allemaal van een paar decennia terug, maar basic zoals jij daar van houd.

Succes met de zoektocht.

Gerwin

Is een systeem zoals een andere automaat.
Op iedere oscillerende massa staat een tandwiel om de automatische opwinding te maken. Bij bv. een V7750 is dat een kleine wieltje in het midden van de massa met een kogellager rond.
Hier is een grotere doormeter van wiel genomen en om de stabiliteit en de wrijving zo laag mogelijk te houden is deze gemonteerd op een raille.
Longines heeft ook zo een automaat gehad.
Nadeel van deze systemen is dat door de grote doormeter de lagers en de raille ook groter is en teveel energie vraagt door een grotere wrijving. Is ook duurder van constructie dan de hedendaagse automaten.

Ziet er wel mooi uit moet ik zeggen, is weer eens iets anders.