Klaar voor de start.
Kleren uit.
Hier was ik even onder de indruk. Eterna ontleent haar bestaansrecht en logo aan dit lager, bij de gemiddelde ETA zit ie er standaard in.
Deze dubbele vrijloop maakt mogelijk dat de hoofdveer wordt ‘opgeladen’ in beide draairichtingen, CW en CCW, van de rotor.
In de ene vrijloop zijn de ‘clicks’ voorzien van steenlagers, in de andere vrijloop niet. Een steenlager op deze clicks lijkt mij hoe dan ook niet nodig, maar op de een wel en de ander niet lijkt onlogisch (wellicht weet iemand op dit forum waarom dit zo is gedaan).
Volgens de verkoper, Otto Frei (http://www.ofrei.com), een chronometer balans. Het implussteentje, misschien wel de belangrijkste jewel van allemaal, is duidelijk zichtbaar.
Hier ging het mis met de scherptediepte. Omdat ik deze uit de hand heb genomen kon ik geen lange sluitertijd en dus geen kleine diafragma opening gebuiken. Anker en ankerrad zijn goed zichtbaar, de vork aan het proximale uiteinde van het anker minder.
Alles gegroepeerd naar functie in de mandjes. Moet je de balans meewassen? Meningen lopen uiteen.
Een oud beestje, ooit op de kop getikt voor 50 euro. Een meneer in een gigavilla op de Appololaan in Amsterdam (je weet wel, waar al die vastgoedhandelaren worden neergeknald, meestal rond lunchtijd) had 'm op zolder staan en was aan het opruimen via Marktplaats. Gets the job done though.
De “power plant” heb ik niet meegewassen. Om dat goed te doen moet de veer eruit en de veer er weer in krijgen zonder meer kwaad dan goed te doen is mij nog niet gelukt.
Tijd voor verse olie. Mijns inziens zijn er eigenlijk maar twee belangrijke regels: 1) hoe minder hoe beter, 2) hoe hoger het koppel (“torgue”) (alternatief: hoe lager de snelheid), hoe dikker de olie, dus D5 bij de veerton, 9010 bij het ankerrad en 9020 ertussen. In onderstaande foto zijn de veerton en de “wheel train” weer teruggeplaatst en geolied.
Hier inmiddels de brug voor de automaat teruggeplaatst.
Hier de wijzerbladzijde. Ook de “keyless works” terug. Lastig om dat goed te krijgen. Het ontwerp is geniaal, maar als je teveel kracht uitoefent en een van de vele onderdeeltjes een beetje verbuigt ben je het haasje. Probeer dan maar eens te vinden wat je verbogen hebt en hoe ver je het moet terugbuigen (hondersten van een millimeter).
Too be continued …