Oliegeven van 'reversors'en kogellager automaatrotor

Hallo allemaal,

vanmiddag ben ik begonnen een Certina 919-1 uurwerkje op te knappen. Uurwerkje is inmiddels uti elkaar hegaald, schoongemaakt en nu gaat ie weer in elkaar en gesmeerd worden. Heb er wel even een boek op nageslagen(practical watch repair) maar dat zegt niet zoveel over oliegeven.

Ik vroeg me af hoe ik bepaalde onderdelen het bese olie kan geven, assen van de automaattandwielen krijgen moebius 9020 of D5, maar weet niet zo goed hoe ik de inwendige delen van de omkeerradaren(reversor) olie moet geven. Welke manier en welke olie?
Verder vroeg ik met af welke olie het meest geschik is voor de kogellager van de rotor en hoe kan ik deze het beste aanbrengen?

Groeten,
Koen

Ik gebruik zelf meestal de aanbevelingen van ETA, bijvoorbeeld voor de 6497 alhier:
http://www.eta.ch/swisslab/6497/6947.html

Oeps Koen dit topic kan een “gebed” zonder eind worden :frowning:
Stel deze vraag aan 50 horlogemakers , grote kans dat je 50 verschillende antwoorden zult krijgen .
Soortgelijke vraag is : hoe en met wat uurwerken/delen reinigen :wink:

Ik gebruik tegenwoordig een kant en klaar smeermiddel na het reinigen van de genoemde delen in de reinigingsmachine simpel weg onderdompelen , drogen klaar!

V105 Tauchschmierlösung für Klinkenräder
V106 Tauchschmierlösung für Kugellager

Veel gebruikt bij kogellagertjes 9010 volgens smeerschema

Vooral de “reversingwieltjes” kunnen nog wel eens voor problemen zorgen bij niet op de juiste manier smeren cq teveel smeren en of met het verkeerde smeermiddel
Waarbij ik moet zeggen dat er ook uitspraken zullen zijn zoals reverswieltjes
helemaal niet smeren iig zeeeeer zuinig smeren .

Zelf een onderdompel smeermiddeltje maken kan ook :

Isopropyl in de “benzienpot” met enkele druppeltjes quartz olie

Suc6

Even een update.
Vorige keer dat ik bij de groothandel was, hadden ze de twee door Hub genoemde smeermiddelen niet. Afgelopen dinsdag zeiden ze dat ze het nu wel hadden, omdat er meer vraag naar was geweest.

Nog even ter aanvulling, krijgen de assen nog aparte olie?
En hoe kan ik een kogerlager in de rotor oliegeven zonder de hele rotor te dompelen?