Oliën gemeenschappelijk inkopen?

Gekke vraag en misschien wel ongepast (omdat ik met TL1 nog niet aan de vraag- en aanbodonderdelen van HF mag deelnemen).
Is er vanuit het HF wel eens het initiatief genomen om gemeenschappellijk oliën voor de reguliere servivcebeurten in te kopen en deze te herverdelen naar kleinere gebruikhoeveelheden voor de inschrijvers? Ik denk daarbij aan Moebius 9010, 9020 en D5 (voor basale oude handopwinders) in verdelede hoeveelheden van 1 à 2 ml ipv de gebruikelijke 10, 20 of 50 ml.
Omdat dit vrij kostbare verbruiksstoffen zijn voor de hobbymatige horlogist en er weinig verbruikt wordt lijkt mij dit een zinvolle actie die bovendien voorkomt dat door langdurige opslag de vluchtige delen in de oliën/vetten uitdampen vóór gebruik.

Graag jullie mening hierover (ook als ik met deze vraag de HF-regels overschrijdt dit graag aangeven).

Mvgr,

Bob

2 likes

2ml is er van Moebius.

1 like

voor alle drie soorten? Dan heb ik niet goed gezocht. Heb je een link/adres/verkoper? evt. via Pb?
alvast bedankt!

Welke zoek je? 9010 + 9020 + 9415 of HP soorten?

Ik zoek vooral de 9010, 9020 en de 941 (voor de klassieke tragere tikkers =<19800 bpm).
Ik zie dat Bijou Moderne dit verkoopt, maar niet aan particulieren.

Ik heb interesse in D5

Mijn keuze zou HP1300 zijn en geen D5. De druk vastheid is van de 1300 veel beter

2 likes

Het is ook veel duurder. :wink: Maar ik ben ook al lang op HP1300 overgestapt.

Zijn allemaal gewoon als particulier bij Cousins te bestellen in 2ml.

2 likes

@Floris155, dank. Prettig dat ze op de website van cousins ook een oil-chart hebben, onderverdeeld naar de verschillende typen en maten uurwerken. Dat helpt ook een stuk. Grappig is dat ik voor mijn Kienzle zakhorloge met 46/0a uurwerk (penanker) toch op dezelfde smeermiddelen kom als voor mijn Vostok handopwinders polshorloges die ook een beurtje kunnen gebruiken.
Nu hopen dat de Brexit-regeltjes de verzending niet teveel tegenwerken.

1 like

Is niet zo gek hoor per uurwerk kunnen er wel wat uitzonderingen en verschillen zijn maar in de basis gebruik je een beetje dezelfde oliën
Als je uitgaat van draaiende delen smeren met olie en wrijvende delen met vet dan zit je over het algemeen wel goed.
Langzaam draaiende delen zoals veerton of centrumrad HP1300 en bij snel draaiende delen zoals ankerrad of balans 9010.

1 like

Hey Bob is het nog gelukt met de levering vanuit UK? Was wel benieuwd naar wat de verzendkosten waren naar NL.

Hoi @Deno,

nog niet. Afgelopen twee weken ben ik vooral bezig geweest met het projectje uit dit topic.
Dat is nu af dus ik kan me weer op andere zaken richten zoals de oliën. Ik zal je in een PB laten weten hoeveel de verzendkosten waren.
Gr.
Bob

1 like

Voor 1 busje van 2ml betaal je een kleine £3 en geen invoer. Ga je wat meer bestellen dan worden de verzendkosten al snel 12£ maar ook invoer- en inklaringskosten.

2 likes

9010 besteld! Nu maar hopen dat ie snel aankomt! Kan ik bezig! :+1:t2: :grin: