Riem-hoesje Tissot zakhorloge

Eén van de vaste topics op het forum is ‘Wat dragen wij vandaag’. Ik worstel regelmatig met de vraag; ‘Hóe dragen wij vandaag’.
Naast polshorloges heb ik ook een enkel zakhorloge. Maar ik draag nog zelden een vest/gilet en een zakhorloge los in de broekzak dragen zie ik niet zo zitten.

Daar is een mooie oplossing voor; de ‘Belt-pouch’ in goed Nederlands. Oftewel het riem-hoesje.
Wat ik online te koop aantref valt uiteen in twee categoriën:

  1. Goedkoop. Kunstleer, matige verwerking.
  2. Waar naar zijn prijs, maar vaak te groot (de Tissot heeft een diameter van 41 mm), een riemclip met een drukknoop (grote kans op verlies), standaard i.c.m. een zakhorloge, buiten de voor mij acceptabele prijsrange.

Voor mijn gevoel kom ik dus niet met de standaardoplossingen weg. Een leeratelier dat ik benaderde ketste de vraag af met: ‘Daarvoor heb je mallen nodig en die heb ik/maak ik niet, ik bedank voor de eer’.
Nu ja, dat is voor mij een aanmoediging me te verdiepen in de basisprincipes van leerbewerking.
Om kort te gaan, ik ben nu lekker bezig met het vormen van leer en zodadelijk kleuren en harden (ik ga voor de warme was-bewerking) en naaien. Hopelijk levert dit een gewenst resultaat op.

Onderstaand een eerste impressie:


Nat leer in de mal


Mal, leer, horloge, tekeningen


De mal gelost

studs
Studs voor de flap en voor de ketting (ringetje doorheen gemaakt).

Groet, Bob

17 likes

Bijzonder project leuk om zo je eigen hoesje te maken.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Succes maar ik geloof dat dat goed gaat komen.

Jeroen

1 like

Een heel leuk verhaal met mooie foto’s. Ik wacht met spanning op het vervolg.

1 like

Hierbij deel 2; het slot.

Het riem-hoesje is af! Er zijn nog een heel aantal beginnersfouten op te merken (strakker snijden, randafwerking, gelijkmatiger naaien) maar voor een allereerste leer-projectje ben ik beslist niet ontevreden en heb ik echt een bruikbaar riem-hoesje gemaakt.
Al met al een hoop werk.
Voordat ik voor- en achterkant op elkaar zette heb ik eerst de riemlus op de achterkant genaaid. Om verschuiven te voorkomen heb ik de contactvlakken eerst opgeruwd en op elkaar gelijmd met beenderlijm. Nou is die lijm niet erg flexibel maar op deze plekken maakt dat niet uit.
Hierna heb ik de sluitstud middenvoor gemonteerd (gaatje maken met metaalboortje 2,5 mm).
Op de binnenzijde heb ik een stukje dun (ca. 1/4 mm) geschaafd en geschuurd leer geplakt zodat er geen metaal in contact komt met het horloge. Na harding heb ik dit ook weer geschuurd/opgeruwd.

Hierna heb ik het leer gekleurd en verder gehard met de hete-was methode. Het leer een half uur in de oven op 90gr. C en de pot met bijenwas (antiek-kleur voor meubels) au-bain-Marie opgewarmd tot ca. 65 gr. C. Dan is de was mooi vloeibaar.
Stukken leer uit de oven, gelijkmatig inkwasten met de warme was. Die trekt gelijk in, dus nog een laagje. Hierna weer 10 min. in de oven, hiermee trekt de was volledig in. Daarna er weer uit en insmeren. Dit heb ik drie keer herhaald, waarna ik de temperatuur heb verhoogd naar 100 gr. C om de harding van het leer verder door te zetten.
Daarna eruit, was met keukenrol gelijkmatig afgepoetst en leer laten koelen.
Hierna opgeborsteld tot satijnglans.

De stikranden hierna aan de achterzijden met aceton zo goed mogelijk wasvrij gemaakt en beide helften met beenderlijm vastgelijmd en met veel houten wasknijpers samengeklemd.
Daarna met een ‘pons’ de naaigaten erin geslagen (met een steekpasser een lijn parallel aan de rand getekend) en met twee naalden gestikt. Iedere steek is vanachter met een knoopje vestgelegd dat vervolgens in het leer is getrokken. Mocht er ooit een keer het stiksel doorslijten dan valt het hoesje niet zomaar uit elkaar.

Tot slot de stud met het ringetje gemonteerd (beide studs met titelock vastgezet) en het hoesje nogmaals opgeborsteld. Hierna passen; PERFECT!!

Leuk intermezzo met leuk resultaat.

Nu nog een ander slotje aan de ketting i.p.v. de riemclip en dan is het verhaal compleet.

Gr. Bob

10 likes

Heel veel werk als ik het zo hoor maar het resultaat mag er wezen :+1:

1 like

Ik vond wat ik zag in je eerste post al erg netjes eruit zien, goede strakke vorm. Maar er zullen best wat puntjes zijn zoals je aangeeft maar ik vind het een puik resultaat. Verdomd fraai zelfs als dit een eerste poging is
:+1:

1 like

Wow Bob! Mooi gedaan!!

1 like

Een mooi slot van een mooi artikel!

1 like

Prachtig stuk huisvlijt. Ziet er helemaal niet verkeerd uit, zeker niet voor een eerste keer :+1:

Ik heb zelf de nodige zakhorloges en die draag ik ook zelden omdat ik nooit vesten draag.
Dergelijke kleine zakhorloges passen overigens prima in de fifth pocket van een spijkerbroek maar dat geldt niet voor de grotere exemplaren.

Of ik zelf nou direct met een zakhorloge in zo’n holster zou gaan lopen weet ik niet, denk dat ik toch eerder een keer een vest zou kopen :thinking:

1 like