Ollech & Wajs C-1000

Nieuw: een duiker van het heropgerichte merk Ollech & Wajs.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van dit merk gehoord had. Ze schijnen in de jaren 60 en 70 een bekende naam te zijn geweest met zelfs het eerste horloge (de Caribbean) dat een diepte van maar liefst een kilometer aankon!

Nu wordt een nieuwe interpretatie (geen heruitgave) van dit model uitgebracht met dezelfde waterdichtheid.

Zelf ben ik erg fan van het ontwerp, mooi strak, modern en niet protserig. De diameter is 39.5mm wat voor mij de bovengrens is. De dikte van 15mm is wel erg stevig maar logisch als het horloge 1000m de diepte in moet kunnen. Het uurwerk is een ETA 2824.

Ook hebben ze een solide beads of rice band ontworpen met geborstelde middelste schakels. Past erg goed bij deze toolwatch.

De nieuwprijs is met €1.458,- boven mijn budget maar voor een horloge met deze specs volgens mij nog schappelijk te noemen.

Dit model hou ik met interesse in de gaten. Over een paar weken worden de preorders geleverd en staan er hopelijk foto’s online. Wat vinden jullie? Zijn er misschien zelfs HF leden die een preorder geplaatst hebben?

5 likes

Ik ben wel een beetje klaar van de duizendste vintage geïnspireerde duiker.

2 likes

Merk heeft een behoorlijke historie en kruist o.a. paden met breitling (navitimer)

2 likes

Stevige prijs maar echt een mooie duiker!

Indrukwekkend die 1000m wr. Maar hoe hebben ze t helium probleem aangepakt? Lees niks over een ventiel of speciale pakkingen.

1 like

Ik denk dat je geen heluimventiel hoeft te verwachten, het staat niet vermeldt.

Het enige wat ik lees is een versterkte caseback en driedubbele pakking achter de screw down crown. Op de tekening zie ik ook een dubbele caseback pakking.

Ik wacht de reviews even af en of als alles o.k. is en dan wil ik er wel één!

Ik had dit merk al enige tijd genegeerd omdat ze een tijdje rommeltroepjes maakten voor te veel geld, maar dit ziet er veelbelovend uit. Helemaal mijn cup of thee dit! :+1:

2 likes

Ik heb net even gekeken maar met VAT is de versie met stalen band ruim 1900 euro. Op nato kost ie net geen 1750 excl shipping.

Ik vind de lugs wel heeeel erg lang.

1 like

49,5 mm lug to lug.

Is wel lang maar ik kom er wel mee weg met 20cm polsomvang.

Mijn Squale 1521 is 48,5mm lug to lug dus dat komt wel goed.

1 like

Haha, ja dat zal heel goed gaan.
Maar in verhouding tot de kast zelf vind ik
ze erg lang.

1 like

Ja de kast is 39,5 mm doorsnee dus dan valt de lug to lug maat van bijna 5cm wel op natuurlijk. Ik heb inmiddels al wat rondgekeken en ik vind t een erg gaaf horloge.

1 like

Even koekeloeren.

1 like

Heeft wel een mooie vintage look.
Wat zit erin eigenlijk?

1 like

ETA 2824-2 met opgeleukte gravering op mainplate en rotor. Hadden ze van mij achterwege mogen laten want hij heeft toch een gesloten caseback.

1 like

Die BOR bracelet ziet er ook goed uit maar dan wordt het wel erg
prijzig voor wat je krijgt.
Hoewel de service aan een 2824 dan weer mee zal vallen.
En 1000 meter WR, ik zou niet weten waar ik dat voor nodig zou hebben :grin:

1 like

Ja klopt wel maar volgens mij zit dit echt wel o.k. in elkaar wat ik zo kan zien.

Maar ik heb geen haast ik wacht gewoon de reviews en filmpjes af.

En een stalen band is voor mij geen must al is zo’n BOR bracelet wel cool om erbij te hebben.

Ik zal tegen die tijd eens kijken of ze los net zo duur zijn als de meerprijs voor stalen band van t horloge, dat weet je niet soms is het wel zo soms niet.

En die 1000 meter wr boeit me niet, is leuk maar als hij 300 meter wr was geweest had ik ook interesse gehad.

1 like

Zeker!
100% tool.
Maar met 15mm hoog best een knoepert.

Ik ben de laatste tijd wat meer van de lichtgewicht handwindertjes no date.
Lekker plat, vind ik veel makkelijker met de dikke wintertrui en jas e.d.
Als het weer een beetje gaat zomeren haal ik de duikers weer van stal.
En dat duurt nog wel eventjes :grin:

1 like

Het glas is domed dus dat is al 3mm van de dikte wat ik zo’n beetje in kan schatten.

En ik draag alleen maar toolwatches dus ik ben die bult onder m’n mouw wel gewend.

1 like

Mijn Amphibia gaat ook nog wel onder de mouw.
Maar een SKX of een monster vind ik niet comfortabel.

Dan doe ik het zo :smiley:

1 like

Dat snap ik. Ik bedoel alleen te zeggen dat zo n hoge wr rating leuk klinkt, maar denk dat op dergelijke dieptes er rekening gehouden moet worden met helium gas. Vind t dan beetje een rare combi 1000m wr en geen helium ventiel.
Nogmaals denk ik dat, maar ben een leek op duik gebied.

Eerlijk gezegd voor de afwas en n duik in t zwembad, heb ik ook geen helium ventiel nodig. Maar t zit er bij mn smp wel op :sweat_smile:

1 like