Ollech & Wajs. Wat vinden jullie?

Een tijdje geleden startte ik een topic: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,298297 .
Dit omdat ik al een tijdje op zoek was naar een leuke duiker. De zoektocht verliep alleen niet zo soepeltjes als verwacht: Ik heb kleine polsen en wilde een duiker die daar goed bij past. Bij toeval werd er op DzvL een O & W Cougar aangeboden, net op het moment dat ik hulp had gevraagd in mijn zoektocht. Dit was toevallig! Ik had een week eerder nog een mail gestuurd naar Chronoswiss, de producent van Ollech en Wajs, voor een prijsopgave van de O & W Cobra. Met de nodige heffingen (Zwitsers bedrijf) zou de prijs echter nog vrij hoog uitkomen. Ik wilde er dus nog even over nadenken.
Enfin, met de scherpe aanbieding op DzvL toch maar toegeslagen en de Cougar aangeschaft.

Ik vind het echter toch de moeite waard om nog een topic te starten over de Cougar. Dit omdat het horloge me toch positief verrast heeft. Eigenlijk is het gewoon precies waar ik naar op zoek was. De lume is goed, het horloge is prima afleesbaar, loopt mooi op tijd, et cetera. Het horloge heeft bovenal een eigen gezicht, iets dat ik bij duikers veel te weinig tegenkom. Veel te vaak zijn het de welbekende submariner clones. Daarnaast is de rechte bandaanzet handig. Hierdoor lijkt het alsof bijna elke band speciaal voor het horloge is gemaakt. Nato’s sluiten bijvoorbeeld perfect aan op de kast. En een beatblasted finish is natuurlijk prachtig ;).

Ik vind dat Ollech en Wajs meer aandacht moet krijgen op dit forum, ik zie het te weinig. Het is toch gewoon een goed, betrouwbaar Zwitsers merk, voor een scherpe prijs? Het mag wel even onder de aandacht gebracht worden. Daarom wat foto’s :D.




Bedankt voor het kijken!

Mooi hoor, gefeliciteerd. Ze hebben sowieso wel leuke duikers er tussen zitten.

Ik vind het een hele mooie duiker. Eindelijk ook weer eens iets anders als de eeuwige sub variant. Ook het formaat is helemaal top. Ik ben wel benieuwd welke grade 2824 er in zit. Zou dit een ebauche zijn of een duurdere? In ieder geval veel plezier ermee!

Mooie duiker - ook mooi dat de witte achtergrond bij de datum hier niet storend is omdat het een verlenging is van de 3-uur-marker.

Als ontwerper ben je bij duikers toch wel beperkt in wat je kan doen. Er zijn nu eenmaal wat regels voor een duiker (afleesbaarheid etc). Ik vind 't altijd knap als een merk er toch een eigen draai aan weet te geven, wat O&W bij dit horloge duidelijk is gelukt.

Ik vind er niets aan… :wink: Nee hoor, ik vond het een mooi horloge. Ben er alleen wel definitief achter dat een gebeadblaste kast mijn ding niet is. Ik vond ook dat doordat de bezel en band dezelfde kleur hebben, dit de bescheiden afmeting van het horloge benadrukt waardoor ik hem voor mij wat te klein vond. Maar… dit is puur persoonlijk uiteraard, wat maar weer blijkt dat dit juist dingen zijn die jou aanspreken. Met het horloge zelf was naar mijn mening niets mis, erg degelijk en liep als een zonnetje!

O&W is een goed merk en heeft een leuke historie.
Heb wat gevonden en hier gekopieerd.

Altijd leuk om wat historie over een merk te lezen toch?

About O&W

The story begins 1956 when, together with a partner, I founded the Ollech & Wajs Watch Company. Right from the beginning, we concentrated on manufacturing rugged, good looking sports watches at affordable prices. One day, a young American student on visit in Switzerland, bought
one of our watches. He said to us: Why don’t you sell your watches in the US. Everyone there needs a timepiece like that, that can stand it’s man. To keep quality high and prices low, we decided to try something new… To sell by mail to US customers directly from Switzerland and eliminate the middleman’s profit. This approach proved very successful, for our company, and also for the many happy US owners of our watches. Our company received many letters from satisfied customers. You can view some of these Customer letters on my homepage.

All our watches were equipped with mechanical movements with at least 17 jewels. When the first quartz watches made their appearance, in the early 80ties, mechanical watches came temporarily out of fashion. We stopped production. Today, Swiss mechanical watches of good workmanship are very much sought after again. Quite frequently I was approached by former customers in need of a solid, sturdy timepiece. The models shown here are 100% Swiss, of very good quality, and prices are affordable.

Thank you for your interest. Please use the Order form to e-mail your order. Payment should be by credit card or via bank transfer. Shipments are usualy made within 5 days after receipt of payment via registered postal priority mail.

A. Wajs

A. Wajs Swiss made Army Watches

Wikipedia - The free encyclopedia about O&W:

Ollech & Wajs started business in the 1950s when Albert Wajs began making and supplying stainless steel bracelets for wristwatches. In 1956, a partnership was formed with Joseph Ollech, and they soon began manufacturing wristwatches. Business was done from their retail premises in Zurich. They soon began to expand into world wide markets, more notably the US and UK markets by advertising in magazines that were popular with aviatos, soldiers, divers and sportsmen, selling direct to the end user by mail order from Switzerland.

In the 1960s O&W sold a variety of professional automatic and manual-wind mechanical military and dive watches for an average of US $12. The Ollech & Wajs M 65 military watch was often sold at PX’s on US military bases. These watches became very popular with US soldiers who bought them privately as a replacement for their government issued disposable watches. Sales reached an all time high during the Vietnam War era when they were selling thousands of watches via direct mail order.

Gave info, leuk om te lezen. Bedankt! Jammer dat ze nu geen $12 meer kosten (:D. Kennelijk is het bedrijf ook nog steeds in handen van dezelfde familie/persoon. Als je nu een email krijgt van O & W is die ondertekend met:
Best regards
A. Wajs

malus65 Schreef:

Ik vind het een hele mooie duiker. Eindelijk ook
weer eens iets anders als de eeuwige sub variant.
Ook het formaat is helemaal top. Ik ben wel
benieuwd welke grade 2824 er in zit. Zou dit een
ebauche zijn of een duurdere? In ieder geval veel
plezier ermee!

Geen idee welke grade 2824 erin zit. Zou ik dat via email aan de fabrikant kunnen vragen? Ik zou het bij mijn Damasko ook wel is willen weten (2836-2). Die loopt ook perfect op tijd.

Ik vind het een mooi “bescheiden” horloge, deze is nu met stip binnen gekomen op mijn wishlist, veel plezier ermee!

Eric

Leuk horloge, ik kende het merk niet. Dit lijkt me echt een horloge wat je moet zien om het echt te kunnen waarderen. De bandaanzet vind ik niet mooi. Het feit dat het horloge een eigen gezicht heeft wel.

De oudere modellen van Damasko zijn Top-grade. De wat nieuwere Elaboré

Zeker een mooi horloge, zonder al te veel poespas.

De beatblast… Tja weet nog niet zo goed wat ik daarvan moeten vinden, maar t misstaat m niet. Ik vindt hem wel iets weghebben van de Sinn EZM. Vind ik trouwens ook een erg mooi én tijdloos horloge!

Anyway; Erg veel plezier, want ik denk dat je een aankoop hebt gedaan waar je jaren veel plezier van kan en gaat hebben!

Gr

Bas

Tom Koerts Schreef:

De oudere modellen van Damasko zijn Top-grade. De
wat nieuwere Elaboré

Domme vraag Tom, maar wat is ‘beter’?

Top maar alle Damasko’s worden eigenlijk hetzelfde afgeregeld. Echt kwaliteitsverschil is er dus niet.

Tom Koerts Schreef:

De oudere modellen van Damasko zijn Top-grade. De
wat nieuwere Elaboré

Dan heb ik denk een Top-grade :D. Ik heb een wat ouder model.

Ik geloof dat je t kunt herkennen als Top als er tekst op de platine onder de rotor staat.

EricPP Schreef:

Ik vind het een mooi “bescheiden” horloge, deze is
nu met stip binnen gekomen op mijn wishlist, veel
plezier ermee!

Eric

Als je ooit ook een Cougar koopt, moet je wel opletten dat je een mooie versie koopt. Ze verschillen namelijk nogal van elkaar. Aantal verschillen die ik heb gezien:

-Ronde of rechthoekige indicees op de wijzerplaat
-Drilled lugs of niet
-Verschillende wijzers
-Zwarte of witte datumschijf
-Bezel met 'verdiepte’of ‘opgehoogde’ cijfers.

Hieronder die van mij naast een in mijn ogen totaal verschillend horloge:

Ik had die andere versie nooit gekocht (:smiley:

Leuke diver. Heb zelf ooit een O&W ‘MP’ horloge gehad met het ETA 2801 uurwerk. Voor het geld was dat echt een heel goed horloge met een mooi bescheiden ontwerp. Nog altijd een beetje spijt van het feit dat ik het horloge verkocht heb.