OLMA chronograph vintage

Vandaag een OLMA chronograph binnengekregen,
beetje gekocht op de gok op eBay met —Buy it Now— optie, zaten wat ““Henrik”” fotootjes bij,

Valt zeker niet tegen, chronogedeelte funktioneerd prima,en hij loopt netjes op tijd.
er zit een Landeron 48 - 17J oude stijl in, de diameter is 38,5 mm x 45mm over de lugs.
de wijzerplaat is wat verouderd, maar dat past wel bij een 50 a 60 jaar oud horloge vind ik.

Weet verder niet veel van de firma OLMA , opgericht in 1906 in Fleurier - Zwitserland door ene Numa Jeannin.
met een uitgave van een speciale chrono is in 1986 nog het tachtig jarig jubileum gevierd, 3 jaar later was de firma OLMA failliet.

prijs voor 't horloge $ 200,- en voor het standaardje $ 10,- ik vind dat een ““bargain”” :slight_smile:


dat z.g.a.n bandje zat er ook nog bij voor die prijs

groet, André

alles is super , alleen de band tja dat weet ik zo net nog niet :wink:

Vind je deze beter passen, Joost
zwart en alle tinten bruin heb ik al geprobeerd, dat is het ook niet.

andre ik vind het werkelijk een mooi horloge! absoluut geen miskoop :smiley:

100% (tu)

Goeie vangst weer! (tu) Mooie chrono in heel erg goede staat, en dat standaardje maakt 't natuurlijk echt helemaal af!

Het is duidelijk allemaal origineel (tenslotte staat er op de wijzerplaat waterproof - shock absorber), maar 't is wel een redelijk bijzondere uitvoering (vind ik tenminste): een mooie ouderwetse wijzerplaat met spiraal-schaal, maar dan toch al een waterdichte kast; ook is een incabloc op een Landeron 48 meer uitzondering als regel; meestal zie je deze chrono’s zonder incabloc in kasten met drukbodem als “frontloaders” en met platte drukkers.

Klein puntje: wellicht wel een ander wijzersetje erop, of tenminste 't minutenregisterwijzertje vervangen?

Veel plezier ermee! (tu)

Groet,

Mooie aanwinst, André ! Ziet er in het geheel mooi uit (tu)

Alles mooi, wijzerplaat heel mooi verouderd. En ook nog een mooi formaat. Ik neem hem (:smiley:

Dat creme-bandje is inderdaad wat minder

Mooi horloge andré.
Zoals Paul zegt, raar met dit type wijzerplaat en inca.
Zou de minuten en de uurwijzer origineel zijn ??? Dit model van wijzers is meer van een gouden chrono.
Een stalen kast met gele wijzers komt zelden voor.
EEn van de twee kleine wijzertjes is inderdaad al eens vervangen geweest maar dewelke. Eentje is wit - en de andere blauw staal als ik goed kan zien.

Al bij al een zeer mooi horloge en dat voor die prijs.

Paul, en jij gefeliciteerd met die zwarte Sekonda chrono :slight_smile:

deze OLMA lijkt me een soort van een update , misschien ingegeven door dit model Angelus,
de kast is ook nagenoeg hetzelfde, alleen bijna 2mm kortere bandaanzetten op de OLMA.
en ook op deze Angelus zitten goudkleurige wijzers bij een stalen kast , afmeting 38mm x 48mm


dit is de binnenkant van het schroefdeksel van de OLMA , duidelijk uit die tijd,

   [img]http://i21.photobucket.com/albums/b284/gekkehond/olmadeksel.jpg[/img]

op beide subdials zitten de goede vorm wijzertjes,beide verschillend van vorm,net als bij Angelus.
de sekondenwijzer is zo te zien vrij recent nog vernieuwd, en staalblauw van kleur.
dat andere waarschijnlijk nog originele wijzertje is meer groen van kleur.

de in- of opgelegde zilveren band die onder de telemeter schaal loopt, komt ook bij Angelus
op verschillende modellen voor, zowel bij oude chronos en time only uitvoeringen.

de enige wijzer waar ik aan twijfel is de rode chronosweephand, ik denk eerder aan donker geblauwd staal of goud.
tis nu wel een bonte verzameling van 4 verschillende kleuren :slight_smile:
in ieder geval bedankt voor de enthusiaste reacties.

groet, André

PS Paul, Hoe staat het met het Top Secret project ?

bijzonder mooi horloge ! ik vind de band er wel erg goed bij passen, hij maakt het plaatje echt compleet !
groet.

Weer zo’n mooie oude Chrono van André (tu) Ben langzamerhand erg benieuwd naar je collectie, wetende dat er ook nogal wat Angelusen tussen zitten…

Mick

Altijd moeilijk te bepalen welke wijzertjes origineel zijn, er zijn zoveel variaties geweest, en aangezien het oude horloges zijn is er natuurlijk al eens wat vervangen.
Niet om te mierenöken (ik blijf het een heel fraai klokkie vinden) maar wellicht eens aardig om wat uiteen te zetten:

In de regel kun je wel stellen dat als er op de wijzerplaat lichtgevende pasta zit (zo te zien heeft/had deze dat in de cijfers?), dat dan de minuten/uren wijzers ook lichtgevende pasta moeten hebben, anders zie je in het donker wel de cijfers/markering en niet de wijzers: is niet echt logisch.

Meestal zijn de wijzers niet goud/zilver gekombineerd, blauwe of rode centrale- of subwijzertjes kan natuurlijk altijd wel, maar vier verschillende kleuren is een beetje veel :smiley:

De ingelegde schaal is een “spiegelschaal”, hiermee worden afleesfouten voorkomen (zie je ook op precisie-manometers e.d.) pas als je recht op de schaal kijkt vallen de sekondewijzer en zijn spiegelbeeld samen, je kunt dus niet scheef kijken.
Hiermee kun je gelijk konkluderen dat de rode sekondewijzer te kort is, vermoedelijk hoort hier zo’n lange, aan het einde gebogen wijzer op.

Even inhakend op de Angelus - Landeron link: heb je deze al gezien:
http://cgi.ebay.com/ANGELUS-Chronograph-Great-Condition-Circa-1940_W0QQitemZ280021041093QQihZ018QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Een Angelus met een Landeron 148 uurwerkje???

Groet,

Mooi hoor je weet ze wel te vinden.

Hi Paul,

Zo te zien heeft er nooit lichtgevende pasta op de cijfers gezeten,
maar ik ben met je eens dat het hele wijzerpakket er nogal vreemd uitziet,
maar het hele horloge is nogal een vreemde combinatie :slight_smile:
maar zoals je zegt er kan in de loop van de jaren van alles en nog wat vervangen zijn

bij deze Angelus komt de sekonde wijzer ook precies tot de ““spiegelschaal”” ???

Angelus schijnt in een bepaalde periode tijdelijk gebruik te hebben gemaakt van Landeron calibers,
i.v.m capiciteits problemen met hun eigen calibers.
ik kom ze wel meer tegen , niet echt een pré , maar wel historisch interessant.

ik heb al verschillende horloges gekocht van angoja, de meesten zijn wel redone in een bepaalde
typische hoogglans stijl, hij heeft af en toe wel hele mooie 20 en 30 tiger horloges met emaille wijzerplaten.

Groet, André

bij deze Angelus komt de sekonde wijzer ook precies tot de ““spiegelschaal”” ???

Ziet er naar uit dat je al twee centrale sekondewijzertjes moet vervangen :smiley: :smiley:

Groet,

Hier een overzicht van de Angelus verzameling, Mick

Ben net klaar met die Chrono sweep hands op de Chronodatos Paul.
zo blijf ik bezig :slight_smile:

met bandje mooi.
zonder bandje heel erg mooi.
gr oscar.

zeg andre,
durf je nog wel te slapen met deze collectie??

Wat een prachtige collectie en presentatie, chapeau (tu)

Kijk dat is een VERZAMELING!! Ik moet zeggen een mooi stukje geschiedenis.

Arjay