Olma Koninklijke Marine

Alweer een tijd niets gepost hier, maar ik vroeg me af of iemand hier wellicht iets meer over mijn Olma kan vertellen. De originele eigenaar (onderzeedienst) gaf aan dat het zijn diensthorloge was. Later een kennis gesproken die er ook een heeft en die wist weer te vertellen dat dit inderdaad diensthorloges waren die je kreeg als je een bepaalde functie had waarbij de tijd van belang was. Andere info? Leuk ding. Beetje ‘gilt’ en scherpe kast. Deze stijl wijzers vind ik ook altijd fraai.

15 likes

Leuk. Als oud beroepsmilitair bij de Koninklijke Marine heb ik nooit op de Onderzeedienst gediend. Wel heb ik nog kontakt met 15 oud-collega’s, met wie ik in 1963 door de enorm strenge keuring ben gekomen. Wij hebben eens per anderhalf jaar een ruïne en ook een afgeschermde groep op Facebook. Op Facebook heb ik jouw vraag gesteld. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Groet. Richard

6 likes

Leuk. Dank en Ik Ben erg benieuwd. Zag na een search op het forum dat er ook een KLu versie is.

3 likes

Je moet ook een beetje rustig aandoen bij de clubmeetings :laughing:

9 likes

:laughing: :wink:

1 like

:joy::joy::joy::joy::innocent: ik kan er zelf ook hard om lachen. Groet. Richard.

2 likes

Een reactie kreeg ik net binnen, maar dat ging over een horloge wat ooit is gemaakt voor het 111 jarig bestaan van de Onderzeedienst. Was volgens die collega van het merk Fromanteel. Geen foto, helaas)

Fromanteel bestaat pas een paar jaar :wink:

1 like

Hebben wij al (meer dan?) 111 jaar lang een onderzeedienst? Dat vind ik serieus gaaf.

Ja. Sinds 1906. Dus dat 111 jarig bestaan is dit jaar. Zie google: Fromanteel Onderzeedienst horloge. Waarschijnlijk is hij nog wel nieuw te koop.
Groet, Richard.

1 like

Hier nog wat nieuws over het Olma horloge, van de Onderzeedienst.
Een oud-collega vertelde mij, dat op elke Onderzeeboot 1, soms 2 van deze horloges aan boord waren. De horloges liepen in detail van de Schipper (dit is de in rang hoogste Onderofficier, van de Dekdienst.) De horloges waren bestemd voor de Commandant(en).
Groet. Richard.

Leuk! Dank. Denk eraan om hem van de hand te doen, maar twijfel nu toch een beetje!

3 likes

Erg tof. Is hier nog aan te komen?

1 like

Dat zou ik ook wel willen weten. Erg mooi!

Nederland heeft maar een beperkte hoeveelheid issued horloges gebruikt dus dit is wel vrij bijzonder.

Misschien dat @Roger_R meer info heeft mbt dit onderwerp.

1 like

Nope helaas niet :wink:

Vast wel. Hou ebay in de gaten zou ik zeggen

Mooi horloge… Koesteren!

Op een Marine forum kwam ik hetzelfde horloge tegen. In plaats van Olma staat daar echter Minerva op. Verdere informatie is erg beperkt. Te koop waren ze niet. Ze waren Rijkseigendom en bepaalde beroepen kregen ze in bruikleen. Bij verandering van functie dienden de horloges ingeleverd te worden. Van het type Minerva schijnen er slechts 75 gemaakt te zijn.
https://www.dutchfleet.nl/attachment.php?attachmentid=21909&d=1232724841

Ook dit Spera horloge werd in bruikleen verstrekt. De informatie heb ik overgenomen van dat forum.

Ik kreeg op het werk het volgende polshorloge ‘digitaal’ onder ogen. Herkent iemand dit bijzondere klokje? Hieronder volgt een beschrijving:

Het betreft een produkt van het merk “Spera” uit Zwitserland; naar model/ uiterlijk te oordelen geproduceerd ergens tussen 1955 en 1965. Op de witte wijzerplaat is het welbekende logo van het gekroonde anker afgebeeld, met links en rechts daarvan in hoofdletters K en M.
Daaronder de merknaam Spera met toevoeging de luxe.
Verder nog bekende aanduidingen als 17 jewels, antimagnetic en incabloc.
De stalen kast is voorzien van een geschroefd achterdeksel met daarop een door de fabrikant ingeslagen referentienummer: 1006 9, alsmede (in cirkelvorm) langs de rand: swiss - stainless steel - water resistant - antimagnetic - incabloc.
Tenslotte nog een belangrijk en uniek kenmerk: in het midden van het deksel is een uitgifte- of registratie-nummer ingebrand 62154.
Het uurwerk is een chronograaf caliber van de (toen) bekende fabrikant Landeron. Als geheel geen top-kwaliteit van een van de dure merken maar -naar goed Nederlands gebruik- wel “value for money”.
Voor wat betreft de buitenschaal (in blauw): dit is een z.g. tachymetrische schaal.
Indien de afstand tussen twee waypoints (b.v. 1 km, statue mile of nautical mile) wordt afgelegd in, laten we zeggen 30", dan staat de grote centrale sec.wijzer loodrecht naar beneden op de “6” en wijst een gemiddelde snelheid aan van 120 (km/h of knopen). Als de snelheid verdubbeld wordt slinkt de gemeten tijd tot 15", de indicator staat nu (kwart over) op de “3” en de bijbehorende snelheid 240 (units) kan worden afgelezen.
De binnenschaal (in rood) van 1/2 tot 20 km is waarschijnlijk bedoeld om afstanden te bepalen, gebaseerd op de geluidssnelheid op zeeniveau. De meting wordt gestart bij het zien van een lichtflits (b.v. bliksem of kanon mondingsvuur). Zodra de knal of gerommel te horen is wordt de meting gestopt en kan de afstand afgelezen worden. Dit is natuurlijk een benadering en mag niet als super-nauwkeurig geïnterpreteerd worden.
Wat mij zou interesseren om te weten is:

Jammer dar er zelfs binnen de Marine gelederen erg weinig bekend is over deze horloges.