Mijn vriendin heeft een horloge dat van haar oma is geweest en die ze graag wil gaan dragen. Ik dacht dat wel even te gaan regelen… niet dus!
Kan met geen mogelijkheid vinden hoe deze caseback open zou moeten; nergens een inkeping of uitsteeksel om een tooltje tussen te duwen. Draaien ook geprobeerd met een prop tape maar dat ging ook niet (buiten dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat een dergelijk horloge een schroefdeksel heeft).
Mocht iemand tips hebben dan zijn die zeer welkom! (Excuses voor de vieze vingers… het hele weekend in de tuin werken is nog zichtbaar…)
Volgens mij gewoon een klik deksel, deksel is duidelijk anders dan de kast dus dat is niet 1 geheel.
Probeer met een heel scherp mesje deze in de rand te tikken dat werkt meestal wel.
Je zou ook nog een stukje keukenfolie over het achterdeksel kunnen leggen en het met een ijsblokje kunnen koelen zodat het achterdeksel iets krimpt? (folie om te voorkomen dat er water in het horloge gaat komen).
Voorkom onnodige beschadigingen en breng hem even naar een horlogemaker, nieuwe batterij kost de wereld niet en iemand met wat ervaring en het juiste gereedschap heeft hem in een vloek en zucht open.
Geen kiertje is niet het antwoord. Kun je niet zien of er een naad over de gehele omtrek van de kast zit?
Als er geen ‘los’ deksel op zit, zal het glas er af moeten. Al lijkt het vreemd.
Met enige trekkracht kun je dan de deelbare stift er uit trekken, door aan de kroon te trekken.
Juist niet, ken Olympic als een goedkoper merk met los achterdeksel dat OVER de kast valt en niet erin. Als je het deksel koelt dan krimpt het metaal en zal hij nog vaster op de kast gaan zitten. In de 90e jaren zag ik dit merk vaker in Duitsland en is geen hogere wiskunde.
Zo leer je elke keer wat nieuws. En ja, bij een overklik achterdeksel gaat het zeker niet losser zitten als dat krimpt. Verkeerde aanname van mij dus, ik heb alleen ervaring met inklik en inschroef exemplaren.
Ik heb de deksel uiteindelijk vrij eenvoudig losgekregen met een aardappelschilmesje. Het goede nieuws is: hij loopt weer! Hij loopt echter wel veel te snel, mogelijk omdat ik niet exact hetzelfde batterijtje heb liggen als wat er in zat.