Om te dragen of voor de heb

Ik zit de laatste tijd behoorlijk te twijfelen.

1. Collectie houden en aanvullen. Horloges heb ik dan om te dragen, maar eigenlijk ook gewoon ‘voor de heb’, zoals je ook postzegels en munten verzameld. En dan zie ik nog best wel (veel) hoorloges die ik leuk vind. Het punt is echter dat nu ik zo’n 18 horloges heb en er best wel veel horloges zijn die ik eigenlijk bijna niet draag (die heb ik dus eigenlijk alleen maar voor de heb).
  2. Collectie sterk uitdunnen, naar 3 wat duurdere, maar duidelijk verschillende horloges die ik dan ook regelmatiger zal dragen. Euh, en dan natuurlijk ook wat minder (of niets meer) gaan aanschaffen voor de rust.
    Herkenbare twijfel? Hebben mensen deze keuze al eerder gemaakt? Ik hoor het graag!

Ik heb er 7 en draag ze allemaal met genoegen. Natuurlijk is er wel “het voor de heb” gevoel. Als ze er maar lagen uit te drogen, zou ik ze voor de kont tikken.

Doen !!

Maar vooral doen waar je zelf het meeste plezier van hebt

Herken het probleem. Ik heb gekozen voor flink uitdunnen en enkel te houden wat ook gedragen wordt. Bevalt prima.

Succes!

Gr,

Ron.

Ik ben nu ook op het punt dat ik een aantal horloges heb die ik bijna nooit meer draag. Deze verkopen heb ik al wel een paar keer overwogen maar kan mezelf daar op de één of andere manier uiteindelijk toch niet toe aanzetten, dus hou ik ze voorlopig maar voor de heb.

meijerhj Schreef:

Ik ben nu ook op het punt dat ik een aantal
horloges heb die ik bijna nooit meer draag. Deze
verkopen heb ik al wel een paar keer overwogen
maar kan mezelf daar op de één of andere manier
uiteindelijk toch niet toe aanzetten, dus hou ik
ze voorlopig maar voor de heb.

Hier herzelfde probleem.:frowning:

Volgens mij komt iedere verzamelaar een keer op dit punt :slight_smile:
Ik heb zelf een jaar geleden besloten alleen nog iets te kopen als het echt bijzonder of heel leuk&goedkoop is. Ondertussen spaar ik voor een dure aanschaf.
Daarvoor ben ik voorzichtig begonnen wat dingen te verkopen die ik toch niet meer draag. Maar goed, ik bezat meer dan 100 horloges, dus ik kan nog steeds voldoende rouleren als ik de helft weg doe :wink:

Zelfde situatie hier, maar ik zie het niet als een probleem, gewoon lekker voor de “heb”.
Ik draag ze niet meer allemaal regelmatig, maar ik kijk wel elke dag.
En degene die ik dagelijks draag, dat zijn zeker niet de duurdere (2 monsters slokken bijna 80% van alle draagtijd op).
Typisch 80-20 regel!

WVE Schreef:

meijerhj Schreef:

Ik ben nu ook op het punt dat ik een aantal
horloges heb die ik bijna nooit meer draag.
Deze
verkopen heb ik al wel een paar keer overwogen
maar kan mezelf daar op de één of andere manier
uiteindelijk toch niet toe aanzetten, dus hou
ik
ze voorlopig maar voor de heb.

Hier herzelfde probleem.:frowning:

Ja, dat is dus nu ook mijn probleem, want dan zit ik te kijken wat er eventueel uit zou kunnen (moeten) en dan denk ik weer: “Toch wel jammer, want ook al draag ik hem niet zo vaak, het is wel een mooi horloge.”

Ik heb zeven horloges, ik draag er vijf van. Die twee “slapers” zijn zeker draagbaar maar dan vrees is toch beschadigingen. Het zijn twee (voor een Seiko liefhebber) specials. Een Lordmatic en een quartz chrono 7A38, allebei in mint conditie.
Qua verzamelverhouding is dit prima, meestal hanteer ik wel een in , een uit.

Ja ik herken het wel. Ik heb dan ook een groot deel van mijn collectie (al) verkocht en van dat geld heb ik 3 duurdere horloges weer gekocht. Dat ik ook wel een beetje een sport aan het worden: zonder ‘nieuw’ geld te investeren toch nieuwe horloges scoren!

En ik heb de smaak te pakken. Binnenkort gaan er weer een paar in de etalage. Ik wil nu proberen om een oude(re) GMT Master te vinden.

Menno

Ik heb er ongeveer 15 nu …en echt waar de meeste ongedragen of niet meer dan 10 keer omgehad. Ook vaak omdat ik het mooi vond, een extraatje te besteden had of gewoon mezelf verwennen maar ja nu denk ik veel geld en nauwelijks draagtijd dus verkopen best…maar ja kan niet zomaar verkopen hier en dat is jammer!!! en marktplaats kost geld dus laat ik ze maar bij elkaar in de kluis. Misschien ooit dan maar voor me zoon als ik er niet meer ben.

heel herkenbaar. Ik heb mijn verzameling ook uitgedund en wilde alleen de draagbare houden. Dat is op zich ook wel gelukt, maar alleen verkopen zonder iets nieuws te kopen niet. De geschiedenis zal zich dus wel herhalen. Het lastige is om te bepalen hoe een verzameling eruit zou moeten zien. Ik ben er nog niet uit. Veel wijsheid.
Gr. Roelof

Roelof Schreef:

heel herkenbaar. Ik heb mijn verzameling ook
uitgedund en wilde alleen de draagbare houden. Dat
is op zich ook wel gelukt, maar alleen verkopen
zonder iets nieuws te kopen niet. De geschiedenis
zal zich dus wel herhalen. Het lastige is om te
bepalen hoe een verzameling eruit zou moeten zien.
Ik ben er nog niet uit. Veel wijsheid.
Gr. Roelof

Alhoewel ik nu driftig aan het verkopen ben geslagen, ben ik bang dat je gelijk hebt en mij hetzelfde staat te gebeuren…

Ik heb inmiddels ook een redelijke collectie opgebouwd voor mijn doen en ook ik zit er aan te denken om het gros te gaan verkopen. M’n laatste aanwinst is niet van m’n pols geweest sinds de aanschaf en ik zie dat in de komende tijd ook niet veranderen.

Aan de andere kant heb ik me ook recent weer laten verleiden door de Rado D-star 200 (zowel chrono als duiker, mits van deze horloges de loupe er uit gaat) en daarnaast voor een soort “dressdiver” (Zenith Elite Rainbow, niet meer nieuw te koop, wel nog soms gebruikt op internet te vinden). Wie weet worden ze uiteindelijk (deels) bekostigd door de verkoop van de rest (HMM300 uitgezonderd natuurlijk).

Het advies is om te doen wat je zelf het prettigst vindt.

Tja, ik denk ook dat dit idee wel eens door elke horlogeliefhebbers hoofd heeft gespookt.

Voor mij is het een (kleine) verleiding. Je komt dan zo veel sneller aan bij een bepaalde klok. Maar voor mij zijn de klokjes soort van mijlpalen, stukjes geschiedenis, aandenken, herinneringen, etc. Dus bij mij gaan ze er niet uit.

Ik wissel m’n collectie af door ze voor langere tijd in een kluis te stoppen. Na een poos lijkt het wel een soort hernieuwde aanwinst :stuck_out_tongue:

Maar er zitten er ook bij die ik niet meer draag. Dan nog ‘horen’ ze bij mijn verzameling. Zelfs die ‘verboden’ horloges. Ik bedoel, ze zijn in mijn optiek een horlogeliefhebber niet waardig om te dragen, maar de eerste keer was ik nog een tiener op een grote markt in Hong Kong en met bonkende hart liep ik er rond tussen de kraampjes. Er werd wat geheimzinnig gedaan over de verkoop, omdat het eigenlijk niet mocht. Er stonden dan mapjes en boekjes op tafel met plaatjes van de ‘waar’. Wilde je wat zien, dan werd er een loopjongen op pad gestuurd om ergens uit een achterkamertje in een winkel, woning of garage het horloge te halen. Dat was voor mij best een ervaring en iets waar het horloge mij weer doet denken. Een stukje van m’n verleden om het zo maar te noemen.

Bedankt voor al jullie reactie. Ik herken in zoveel reacties stukjes van hoe ik er zelf ook in sta. Ook de bovenstaande reactie van Marnix is herkenbaar. Mijn verzameling is ook heel breed omdat ik tot voor kort ook geen afstand kon doen van bepaalde horloges. Ik vind nu echter toch dat ik meer lijn in mijn verzameling moet zien te krijgen en dat de horloges ook beter bij elkaar moeten passen. Het bindmiddel is in tegenstelling tot voorheen (en zoals bij Marnix nu nog steeds) dan niet meer je eigen levenservaringen die verbonden zijn aan het horloge, maar puur en alleen het sentiment rondom het horloge (merk, type, techniek, vormgeving, etc.).
Mijn idee is ook dat ik daardoor wellicht makkelijker de lat iets hoger kan leggen als het gaat om de aanschaf van nieuwe horloges. Als ik dan iets nieuws aanschaf, moet er eerst wat goedkopers uit.
Nou ja, dit is het idee dan… :slight_smile:

+1

Wat wel leuk is van mijn kleine collectie :
Een Kinetic
Een G-Shock
Een Automaat
Een Solar
Een solr+dcf77 sync (meest gedragen op dit moment)
Een Crono

(niet toevallig…)

dmc Schreef:

Bedankt voor al jullie reactie. Ik herken in
zoveel reacties stukjes van hoe ik er zelf ook in
sta. Ook de bovenstaande reactie van Marnix is
herkenbaar. Mijn verzameling is ook heel breed
omdat ik tot voor kort ook geen afstand kon doen
van bepaalde horloges. Ik vind nu echter toch dat
ik meer lijn in mijn verzameling moet zien te
krijgen en dat de horloges ook beter bij elkaar
moeten passen. Het bindmiddel is in tegenstelling
tot voorheen (en zoals bij Marnix nu nog steeds)
dan niet meer je eigen levenservaringen die
verbonden zijn aan het horloge, maar puur en
alleen het sentiment rondom het horloge (merk,
type, techniek, vormgeving, etc.).
Mijn idee is ook dat ik daardoor wellicht
makkelijker de lat iets hoger kan leggen als het
gaat om de aanschaf van nieuwe horloges. Als ik
dan iets nieuws aanschaf, moet er eerst wat
goedkopers uit.
Nou ja, dit is het idee dan… :slight_smile:

Heb je ook minder kistjes nodig :smiley:

Is ook een stuk minder chaotisch. Ik bedoel in de kluizen is niet genoeg ruimte om alles in kistjes op te bergen. Ik verpak ze in plastic in stop ze dan gestapeld in een paar dozen.

Wat een mooie herinnering zou zijn aan de horloges, is om een foto van elk te bewaren.