Omega 1012 service?

Beste forumleden,

Ik heb een Omega met caliber 1012 (automaat uit de jaren zeventig) op het oog. De verkoper geeft aan dat het horloge een service nodig heeft, omdat het soms halverwege de dag stopt met lopen. Het horloge moet dan handmatig worden opgewonden en de tijd moet verzet worden. Dan loopt het horloge weer.
Echter geeft de verkoper ook aan dat dit soms dagen lang niet nodig is.

Heeft iemand enig idee wat dit betekent? Is het een dure reparatie? En wat zou een volledige service ongeveer moeten kosten?

Alvast bedankt voor uw reactie!

1 like

Zijn mooie uurwerken en lopen vaak na een service fantastisch!!

In principe zijn het geen moeilijke uurwerken om te servicen, alleen er zijn een paar eigenaardigheden waar je op moet letten.
Serviceprijs zal afhankelijk zijn van het niveau van de reparateur.

Heeft een beurtje nodig. Hou rekening met zo’n €300. Beetje afhankelijk van wat er allemaal aan onderdelen ter vervanging nodig is. Niet nodig on te zeggen dat je daar bij de koopprijs rekening mee moet houden :+1:

1 like

Met €300,- zit je bij een Omega automaat van bijna 50 jaar oud veel te laag. Hoe kom je op deze prijs?

Omega zelf zit op €750,- en dat is dan inclusief alle slijtage delen van het uurwerk + pakkingen + kroon + wijzers en opmaken kast en band.

1 like

Als je uitgaat van een service bij een omega atelier heb je (uiteraard) helemaal gelijk. Bij een andere horlogemaker (zie de bekende kaart) veel minder. Nogmaals: afhankelijk van de evt benodigde onderdelen. Deze onderdelen zijn buiten Omega nog redelijk te krijgen lijkt mij, dus waarom naar een Omega gecertificeerde horlogemaker? :thinking:

Bedoel ermee te zeggen dat de koper met waarschijnlijk meer onkosten moet rekenen.

300,- is nog geen 250,- exclusief btw, haal hier de prijs van de gesleten onderdelen vanaf en dan is de uurprijs, voor een zichzelf respecterende horlogemaker, echt te laag.

2 likes

Tenzij ze niets vervangen zoals zo vaak gebeurd…

Demonteren, poetsen, olie geven en tevreden zijn dat hij weer beetje loopt door een hobby horlogemaker . Klaar.

Maar of dit de correcte werkwijze is…?

Een goede servicebeurt zoals het hoort kost wel wat meer dan 300 euro.

3 likes

Lijkt me dat je zo’n horloge in goede staat wil hebben en dat kost geld. Ik zou uitgaan van €750,-.

3 likes

Bedankt iedereen voor het meedenken!