Omega 1020 day corrector

Korte vraag waar ik online geen antwoord op kan vinden misschien dat hier mensen zijn die dit antwoord weten.

Moet op de day date corrector op de omega 1020 het bovenste tandwiel ook enige slip hebben of hoort deze vast te zitten aan het wiel er onder?

plaatje voor de duidelijkheid.

1 like

Ik haal even @Lieuwedv er bij, da’s ongeveer de enige die dol is op deze uurwerken. :wink:

Seriously, hij weet het vast wel!

Thanks, erg benieuwd want onderdeel is best prijzig en wil eerst zeker weten of mijne vervangen moet worden of niet.

Tevens mijn probleem is dus dat ik denk dat mijn corrector wheel slipt omdat de dag schijf niet altijd even goed uitlijnt maar altijd aan de onderkant van het venster.

Aangezien ik niet kan editen even er iets beter in gedoken dan gister met mijn blijkbaar vermoeide hoofd.

Issue zit niet in het wiel, issue zit in de jumper van de datum waar op de een of andere manier niet genoeg druk op staat vanuit de veer om de dag schijf op z’n plek te duwen.

1 like

Kun je de veer niet bij plooien zodat hij wel voldoende druk geeft?

En heb je wel het veertje eronder terug gezet:

1 like

Day/date systemen kunnen heel wat kopzorgen veroorzaken :grinning: Luistert nogal nauw qua veertjes en smering.

Dat onderdeel uit de 1e post, daar had ik onlangs een probleem mee. Iets teveel speling/slijtage op het asje, waardoor het liggende opwindrad erlangs schoot.

1 like

Oké in mijn geval denk ik aangezien alles werkt behalve de uitlijning van de dag dat het probleem toch bij het veertje moet liggen daar nog enige tips or tricks bij?

Als dat bij handmatig verzetten gebeurd zou ik even kijken of je niet ergens een schroefje vanaf de andere kant niet uitsteekt aan de onderkant van je datum schijf of iets anders niet helemaal vlak ligt (tirette,?) Wat tegen de datum schijf druk en daarom niet goed verzet .

Ja veertje ga ik beetje buigen hopelijk zonder dat deze weg liegt :rofl: andere veertje zit op z’n plek.

1 like

Datum verzet sowieso goed de dag verzet ook alleen ervaart niet genoeg tegen druk om helemaal netjes uitgelijnd te komen met het venster.

Oke dat was me niet helemaal duidelijk, ehmm gewoon een brainfart… Datumschijf is mooi vlak , afdekplaat klemt niet ,? Datumschijf niet gesmeerd anders gaat hij plakken…

De veer zal genoeg druk geven maar de pal heeft een dubbele functie. Deze centreert zowel de datum als de dagschijf.

Is de dagschijf of datumschijf wel het juiste type, als de datumschijf een iets kleinere diameter heeft dan zal de pal voor de dag niet op de juiste diepte komen.

Vermoed eerder dat de dagster onder de dagschijf iets verdraaid is tov de opdruk.

Als je de veerdruk veel groter stelt, dan kan de kunststof verzetvinger beschadigd raken!

1 like

Veerdruk iets aangepast en nu heb ik gedeeltelijk succes en zoals @Horloge24 al aangeeft denk ik dat de dagschijf niet geheel meer is wat hij zou moeten zijn. Heb namelijk ene helft wel genoeg veerkracht nu om de dag goed te zetten en andere helft niet dus of de ster is versleten maar vind dat moeilijk in te schatten of te kleine diameter fractie.

Oké probleem opgelost, de veerdruk is goed nu en had de schroeven van de dagschijf niet vast genoeg gezet. Daarna wat gepriegel met de wijzers maar nu is hij weer in orde!

4 likes