Omega 1022 caliber

Ik zag onlangs een omega seamaster day date op marktplaats
En ik vroeg me af of het slim is om zon horloge met dat uurwerk te kopen
Want mij is wel eens verteld dat een 1020 een probleem heeft met de datum en dag schijfen
Is dit ook zo met een 1022 ??
Hierbij fotos van het horloge

De 1xxx serie is niet zo mooi of goed gemaakt als de 751 of 5xx serie. Ik zou er persoonlijk geen interesse in hebben.

Ik vind vooral de afwezigheid van de band bij een dergelijke kast een dealbreaker.

1 like

Aaah oke ja de persoon Wil hem ruilen tegen een elektrische gitaar en toevallig verzamelt mijn Vader gitaren en misschien heeft hij wel een gitaar te ruil ervoor
Maar jullie zeggen dus Niet doen Vanwege het missen van de stalen band en het type uurwerk?

Prima uurwerken hoor en met een leuke stalen band (bv milanese) is het een mooi geheel :slightly_smiling_face:

Ten aanzien van het uurwerkje is hier wat leesvoer:

http://users.tpg.com.au/mondodec//Movement4.pdf

Samenvatting:

  1. bezuiniging tov de 5xx/7xx serie
  2. aanmerkelijk minder robuust en betrouwbaar
  3. staat bepaald niet goed bekend onder horlogemakers

Vaak gezegd. En klopt, maar wil wel even aangeven dat de 1xxx calibers zeker niet slecht zijn.
Mijne loopt bijvoorbeeld nog binnen cosc specs, met amper service gehad en opgedroogde olie (ga hem zelf servicen ergens volgend jaar).

Doordat de duizend calibers constant met de 5xx en 7xx vergeleken worden, lijken ze slecht. Maar in werkelijkheid zijn het erg goede uurwerken die generaties meegaan.

De band is wel een dingetje maar miss een leuke jacht. Kan best dat ze nog te bestellen zijn trouwens.

Als je een erg goedkope gitaar hebt liggen zou ik het doen.

2 likes

Even ter verbetering: 1xxx zou moeten zijn 10xx.

Ben ervan overtuigd dat bijvoorbeeld de 1861 een perfect uurwerk is.

Overigens zijn de 10xx uurwerken zeker niet slecht maar niet iedereen die zich horlogemaker noemt heeft de juiste kennis in huis

1 like

Een 10xx is high beat (28,800bph), heeft een datum met snelverzet en hacking functie. Goed geserviced lopen ze even nauwkeurig als een moderne ETA 2824-2. Over het algemeen haal ik deze resultaten niet met een 55x/75x serie uurwerk. Optisch gezien is de 55x/75x serie een mooier uurwerk, dat wel :slightly_smiling_face:

1 like

Geheel met je eens. 10xx

Ja hij Wil dus best een dure gitaar dus ik denk dat ik hem Dan maar oversla
Maar heeft dit uurwerk ook dezelfde problemen met de dag en datum schijven als een 1020?

Denk het wel ze delen veel onderdelen in iedergeval.

Als je de link had gevolgd had je gelezen dat die problemen door de hele serie bestaan en dat er nog wel een upgraded onderdeel voor is gemaakt.

Ik zou er geen dure gitaar voor ruilen. Ook geen goedkope trouwens.

Overslaan. In top staat worden dit soort modellen voor 1k aangeboden.
Als je hier nog een originele band en service bij moet doen, zou je de verkoper/ruiler echt een cadeautje doen.

Ik zou zeggen; verpats die gitaar voor harde knaken en koop zelf een topper.

1 like

Aaaah oke ja Dan zal ik hem Zeker overslaan
En helaas is die gitaar niet van mij zelf dus verkoop ik wel een horloge om iets anders moois van weer te kopen
Bedankt voor de reacties

Deze seamaster voor 1k? Dan betaal je er veel te veel voor. Deze worden toch verkocht voor rond de €400-500 volgens mij.

1 like

Ja precies. Misschien 1k in NOS conditie met originele band :slightly_smiling_face:

2 likes

Zijn aardig gestegen in topconditie.
Maar dan wel incl. orginele band en met service.

400-500 kun je wel vergeten tegenwoordig

Alles komt neer op conditie, onderhoud (aantoonbaar!) en compleetheid.

Ik zou deze sowieso passen obv het weinig interessante uurwerk en de ontbrekende band.
Sowieso is dit totaal niet mijn smaak, maar dat is persoonlijk.

1 like

Ja NOS wellicht maar ik verkoop deze modellen tegenwoordig ook nog en dan gaan ze voor €400-500 weg met service maar natuurlijk niet NOS en in meeste gevallen met generieke lederen band.

1 like