Omega 1171-633 band

Beste mensen,

Ik heb een 145.022 Speedmaster uit 1980 gekocht waar een nieuwe 1171-633 band aan zit.
Nu kreeg ik het probleem na een paar weken dat de clasp los liet aan het punt waar deze vastgehouden wordt door 2 “lipjes”. Heb deze teruggebogen, maar dat maakt het staal natuurlijk alleen maar zwakker en het is daarmee niet opgelost. Een horlogemaker die zegt al honderden Omega’s geserviced, gerepareerd en in zijn handen te hebben gehad zegt dat het staal van de Omega banden eigenlijk nooit kan buigen, hij denkt dan ook dat het om een replica gaat (de verkoper zweert van niet en heeft de aankoopbon overlegd). Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?

Hier wat foto’s, op de eerste zien jullie de “lipjes” die dus ombuigen als er enigszins spanning op komt.

Ik ben geen kenner maar ik zie eigenlijk altijd de letters “Omega” in de clasp staan en bij jou niet. Wil niet zeggen dat dit altijd zo is maar op de foto’s op internet staat het woord wel.

1 like

Zo even uit Mn hoofd want moet het vergelijken met de andere banden die ik thuis heb;

Ik kijk er wat vreemd op… als hij origineel is, is het sowieso een modernere Replacement band… maar een replacement band is meen ik altijd een 1171/1 ipv een 1171 of 1171/633

Ook zie je dat hij redelijk recent is omdat er een 70 omcirkelt is. Echt oude 70/80’s banden hebben de 11 of 32 omcirkelt. Verder is het nummer 1171/633 gelasert ipv gegraveerd.

Ook vind ik het Omega logo op de clasp wat apart eruit zien…

1 like

Correct dit is ook mijn mening, het logo aan de buitenzijde van de sluiting ziet er heel vreemd uit. Mist de diepte die ik gewend ben van mijn Omega banden.

Hier een voorbeeld van een nieuwe sluiting.

Daarbij is het “Omega staal” inderdaad zeer sterk en buigt niet heel eenvoudig.
Het is lastig te zeggen op basis van deze close ups maar het lijkt een replica band te zijn.
Ik mis ook het Omega logo aan de binnenzijde

Hier nog een foto ter vergelijking.
Ik heb banden van 30 jaar oud en daar buigt het staal nog steeds niet eenvoudig. Laat staan dat het uit elkaar valt. Wel is de “klik” bij het sluiten soms niet meer goed, maar dan moet je inderdaad zelf wel wat buigen.

Lijkt mij gelaserd en niet gestansd

ik heb een 1171-band, bij mij staat er alleen 1171 en geen ‘swiss made’. En ook geen 1171/633.

maar ben geen kenner en weet niet wat goed is.

Heren, erg bedankt voor de antwoorden en foto’s!

Om iets meer context te geven:

Ik heb de verkoper van het horloge zonder beschuldigingen op de hoogte gesteld van het probleem via sms. Kreeg daar zeer vage communicatie op terug. Na bij de horlogemaker te zijn geweest die dus ook dacht dat het een replica zou zijn heb ik gebeld met de verkoper. Zeer defensief en gaf aan dat ik maar langs moest komen dus dat heb ik gedaan. Hij hield ook toen op die manier vol dat het aan mij lag en heeft me de Paypal betalingsdetails gegeven.

Kennen jullie merlinsupplies? Zou ik de UK zitten en een bekende moeten zijn. De prijs is in ieder geval hoog genoeg maar je weet maar nooit… :slight_smile:

Als dit hem is…

dan zou ik heel goed naar de foto’s kijken…vooral de laatste.

Jup dat is hem. Maar inderdaad komt het nummer en Omega uitgeschreven niet overeen met de mijne.

Beste mensen,

Even een update voor wie het interesseert: heb contact gehad met de Britse verkoper. Hij geeft aan dat ie inderdaad mijn band heeft verkocht en deze origineel is, tegenwoordig verkoopt ie de band met het nummer 32 op de sluiting. Blijft natuurlijk bijzonder hoe gemakkelijk de stalen lipjes ombuigen bij het minste en geringste, maar kan nog steeds niet met zekerheid zeggen dat de band niet origineel is. Zal nog eens bij een vintage horloge zaak moeten navragen voor de zekerheid.

Om deze reden zal ik degene ook niet bij naam noemen van wie ik het horloge heb gekocht, dat gaat me iets te ver. Wel zal ik nooit meer een horloge kopen bij deze prutser, neemt zijn kopers geheel niet serieus en wordt heel snel defensief als je hem iets vraagt na de koop…
Heeft iemand hier het plan een horloge te kopen bij een persoon in regio noord-west Limburg, stuur me een PM en dat licht ik je in :slight_smile:

Kwam dit topic via Google weer tegen. Ik heb afgelopen zomer exact hetzelfde probleem gehad als jij. Dus donderde bijna mijn horloge op de grond. Deze bracelet is geleverd via een Omega AD, dus volledig legitiem. Let hier dus goed op, het is een zwak punt van deze moderne band!

Ben van plan deze band aan te schaffen,is er iemand die weet of er nog steeds problemen
zijn met deze sluiting?

1 like

Het is vooral een kwestie van de band zodanig goed afstellen dat je niet de band over de handpalm moet trekken, maar dat het vloeiend gaat. Ik denk dat ik destijds daardoor de sluitingbevestigingen heb uitgerekt.

Je kunt de 1171 strakker maken met de fijnafstelling in de sluiting of schakels eruit te halen. Ik denk dat schakels eruit halen en dan de fijnafstelling zo ver mogelijk naar de buitenzijde van de sluiting te plaatsen, de beste optie is. Dan gaat de sluiting iets verder open. Gokje maar ik kreeg het echt heel lastig over mijn handpalm heen omdat ik vooral met de fijnafstelling aan het rommelen was.

1 like

Okay,duidelijk,dank voor de uitleg!

Gistermiddag is mij helaas hetzelfde overkomen als hierboven omschreven. Gelukkig viel m’n Speedmaster niet van heel hoog en landde hij in het gras. De schade lijkt gelukkig mee te vallen, maar de schrik zat er uiteraard wel in. Een halve meter verder en hij had in een moddersloot gelegen. :face_with_peeking_eye:

Ff een vraag voor mijn gemoedsrust; heb je de stalen lipjes in de sluiting destijds gewoon weer teruggebogen en de bracelet weer in gebruik genomen of heb je nog andere actie ondernomen (clasp vervangen oid)?

2 likes

Ik zou ze niet terug buigen! Heb hetzelfde gehad mijn Speedmaster lag ineens op de bank toen ik thuis zat.Is echt een waardeloze sluiting ik heb een nieuwe sluiting gekocht en die lipjes laten TIG lassen bij mijn horlogemaker.
Dan kan je hem weer gebruiken zonder angst dat je ineens je horloge kwijt ben of beschadigd!

1 like

Oef nou gelukkig ook goed afgelopen! Ik heb meerdere 1171’s gehad en het was eigenlijk alleen bij de moderne met het laser gegraveerde logo. De oudere banden hadden dit niet. Ik heb het gewoon terug gebogen en de band iets losser gezet. Het komt natuurlijk vooral als er continu druk op staat.

Ik heb het uiteindelijk opgelost met een 1450 band :wink:

4 likes

Heb het voor nu ook teruggebogen en de band inderdaad nog een gaatje losser gezet. Terugbuigen ging overigens minder makkelijk dan gedacht, het metaal is dus gek genoeg best sterk.

Merk wel dat het me moeite kost om het zaakje nog te vertrouwen, maar misschien slijt dat gevoel nog.

Heb een 1450 van Uncle Seiko. Daarmee had ik zoiets eigenlijk eerder verwacht. Niet van een Omega product. :confused:

Misschien is zoiets inderdaad nog wel een idee. Ga er nog eens goed over nadenken.

Komende tijd laat ik de Speedmaster toch even liggen vrees ik. Gelukkig zit er nog genoeg andere horloges in de doos. :sunglasses:

1 like

Ik heb een echte vintage Omega band erop gezet en die houdt het ook al jaren goed vol. Zoals eerder gezegd had ik het ook niet met de oudere 1171 banden. Inderdaad vreemd dat het relatief zo vaak mis gaat met de moderne, de “techniek” is hetzelfde. Wellicht niet dezelfde dikte staal?

1 like