Omega 136.016 datum verzetten (dag)

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb een vraagje over mijn ‘nieuwe’ vintage omega horloge 136.016 uit de jaren 60.

Klopt het dat ik de kroon maar 1x kan uittrekken om de tijd in te stellen. En om de dag van de maand in te stellen door moet blijven draaien?

Alvast bedankt!

In jouw Omega zit - als de gegevens van Omega correct zijn - het caliber 613


De 0 extra is vanwege een nieuwer nummersysteem.

Dat caliber heeft eigenlijk een snelverstelling, dwz als je de kroon verder uittrekt dan om de tijd te verstellen en weer terug drukt, moet de datum een dag verspringen.

Maar doe het voorzichtig!!!

1 like

Als het net zo werkt als op mijn Mark40 dan kun je de kroon dus in twee standen gebruiken:

  • meest verre stand is verstelling van de tijd door draaien aan de kroon
  • tussenstand (tussen volledig in en volledig uit dus) is verstelling van de datum ook door draaien

Bij mijn Mark40 is het verschil goed te voelen, maar zou kunnen dat dat op die van jou wat anders is.

Ik hou het dan wel bij gewoon doordraaien. Is veiliger dan hele tijd aan de kroon trekken :sweat_smile:Bedankt voor je hulp!

Die tussen klik zit er bij mijn horloge niet op. Ik heb het ook nog even uitgevraagd bij juwelier schaap & citroen. Zij zeggen dat de quick set pas vanaf modellen in de jaren 70 is geintroduceerd. Bedankt voor je hulp:grinning:

Of het veiliger is weet ik niet, vaak een heel eind draaien geeft weer slijtage aan de minuutpijp. Ik zet bij vintage horloges maar zelden de datum goed. :sunglasses:

1 like