omega 14381 vraag over polijsten

Beste forumlieden,

Ik ben opzoek naar een mooi Omega Horloge. In deze zoektocht heb ik er eentje gevonden, maar ik vraag mij af of alles goed is aan dit horloge. De staat is mooi maar ik ben altijd al slecht geweest in het herkennen van hevig polijstwerk.

Kunnen jullie meekijken? Ik vraag nadrukkelijk niet om een taxatie, dat mag ook niet.

Mvg

Niels

1 like

Hij is zeker gepolijst, maar in dezen is dat het minste van je problemen: de wijzerplaat is opnieuw opgemaakt.

Zo ziet een ongepolijst kastje eruit.

3 likes

Beste Mafkees (wat een naam haha),

Bedankt voor je waarschuwing!! Gepolijst en nieuwe wijzerplaat. Dit is niet NOS maar iemand die net onder het mes is geweest voor een jonge look.

Ik laat deze aan mij voorbij gaan…

Niels

3 likes

Geheel met @Mafkees eens.
Laat maar lekker lopen.

Laat je daarnaast ook niet verleiden door de onzin die de verkoper heeft geschreven. Het 551 uurwerk is helemaal geen uitzonderlijk beter chronometer uurwerk dan bijvoorbeeld een 561. Je kunt op het internet tenminste nergens iets vinden wat daar op wijst. En daarnaast: het horloge is minstens 50 jaar oud inmiddels, van die specs van toen zul je vandaag de dag nog heel weinig merken. Horloges hebben te maken met slijtage etc, dus tenzij de verkoper het complete binnenwerk heeft laten vervangen is het gewoon een vintage uurwerk.

De wijzerplaat is ook opnieuw opgemaakt, opzich geen probleem maar wees je daar wel van bewust. Veel puristen vinden dat een probleem.

2 likes

Ik zou wel graag dit model horloge willen hebben. Kan iemand zo 1-2-3 ergens een mooi model uit zijn mouw gooien? Zo min mogelijk gepolijst en maximaal authentiek.

Chrono24.

En blijf weg bij Catawiki met die flut “experts” die geen nepper van origineel kunnen onderscheiden en van de prijs al helemaal geen kaas gegeten hebben.

Let wel: ook op Chrono moet je steeds je koppie erbij houden en niet alle onzin voor waar aannemen. Doe steeds je eigen onderzoek.

Ik walg vooral van Cata omdat men daar een sausje van betrouwbaarheid er overheen giet met die experts die van toeten noch blazen weten.

6 likes

Flinke emmer lulkoek en misleiding weer haha. 24 jewels is standaard voor de 550 serie automaten, chronometer of niet. Enige uitzondering zijn 17 jewel varianten voor de US markt. Certificaatje van een of ander chique bedrijf uit New York die blijkbaar ook geen idee hebben waar ze naar kijken :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 likes

Sterker nog, volgens mij heeft de 561 een paar pluspunten, zoals datumsnelverzet. Maar pin me daar niet op vast. De 551 is met een oplage van ~10.000 stuks wel wat bijzonder.

Je hoeft helemaal niets compleet te vervangen, hoogstens de veer en/of de balans. Mijn Omega 751-chronometer (=564 met dagschijf) liep na service op chronometerspecs.

Dit is toch een beetje als zeggen dat het niet erg is dat die 1960s Jaguar vaalwit is gespoten door de buurman die toevallig een compressortje in de garage heeft staan … :open_mouth:

3 likes

561 is datum zonder snelverzet. De 564 heeft snelverzet :slightly_smiling_face:

Heb je een beeld bij de prijs van een Omega balans voor een vintage heden ten dage?

Je schrikt je rot.

Ik heb er net 1 om, en die heeft helaas geen snelverzet!

(hoort eigenlijk een 565 in, maar in de mijne zit een 561)

3 likes

Dat is toch ook zo? Als hij het niet erg vind, wat boeit het dan wat een ander er van vind? Ik hoef het horloge niet te dragen als hij het koopt.

Dat wist ik dan weer niet, dacht dat na verloop van tijd vintage horloges altijd met slijtage te maken hadden en daardoor niet meer het hele strakke lopen van 50 jaar geleden konden krijgen…

Destijds was het 60 euro incl. import vanuit CousinsUK. Niet langer, dus?

Lekker, zo’n 120!!

Ik begrijp wel wat je zegt, maar als je daar ooit nog van af wil komen dan krijg je te maken met de ‘greater fool theory’. Wat mij betreft is de economische waarde van een redial 0.

2 likes

ik heb mijn cal 343 bumper chronometer (1949) laten service door een oude omega watchmaker, en die liep bij oplevering slechts 6 seconden per dag voor.

1 like

Hahaha, ja ik begrijp je standpunt hoor. Ik heb nog rond de 24 cryptomunten waar ik hoop dat er nog eens een greater fool voorbij komt die ze wil kopen voor meer dan wat ik er voor heb betaald.

Maar ja, mijn beste maatje heeft ook redelijk wat horloges. En met de aanschaf heb ik het ook wel eens tegen hem over wat de toekomstige waarde is en wat hij er ooit nog voor terug kan krijgen. Zijn reactie is altijd: ‘scheelt me niks, ik vind het mooi en ik verkoop ze toch niet’. Hetzelfde geldt voor een redial. Als jij het mooi vind en de economische waarde scheelt je niet zoveel, lekker kopen. Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.

1 like

100% dat. :ok_hand:t2:

Dat weet je niet. Ook je datumverzet, keyless works of tandwielen kunnen heen zijn. Of gebroken jewels.

Je weet het niet. Soms kan een chronometer nog perfect lopen…sommige hebben een zwaar leven gehad en lopen minder.

:man_shrugging:

2 likes