Omega 162.060

Beste horlogeforum.

Onlangs ben ik begonnen met het trachten tot repareren en onderhoud geven van horloges. Hiervoor heb ik een aantal seikos gekocht. (Allemaal 7009) zodat ik onderdelen kan combineren mocht dat nodig zijn.

De eerste is succesvol uit elkaar geweest, geolied en weer in elkaar gezet. Tijdens het zoeken naar extra reparatie projecten kwam ik een niet werkende omega 162.060 tegen.

Nu heb ik hem zojuist binnen gekregen en vraag ik mij af of hij echt is. Het bandje durf ik van te zeggen dat die nep is. De case voelt ook van mindere kwaliteit aan als ik eerlijk ben. Mischien is dit omdat ik niet bekend ben met het horloge. Wat denken jullie?

*Seconden wijzer is los, maar zit er wel bij.

5 likes

Ziet er echt uit naar mijn idee! Uurwerk betreft een Omega cal 1010/1012 en ziet er ook prima uit. Het gaat om dit horloge:

https://www.omegawatches.com/en-us/watch-omega-de-ville-omega-st-162-0060

2 likes

Door het uurwerk heb ik het horloge inderdaad gekocht. Zag er oké op het eerste oog echt uit en leek mij een leuke volgende stap in het herstellen/ onderhouden.

Bedankt voor de reactie

2 likes

Zou ik als starter nog niet aanraden. Leg hem maar een poos in de kast want onderdelen zijn kostbaar.

Zie wel een paar afgekloven schroeven en een geroeste veer op de fijn afstelling van de balans

4 likes

Bedankt voor de tip, geen zorgen het was zeker niet de eerst volgende op het lijstje om aan te begin.

1 like

Gesp lijkt ook echt te zijn

1 like

Daar hebben we glasborstels voor. :upside_down_face:

Maar zijn wel k*tuurwerken om mee te beginnen, dat sowieso. Ik probeer ze hier ook buiten te houden liefst.

1 like

@PeterLC: Voor een beginner, dat begrijp ik maar ook lastig voor jou? Ik had de indruk dat je behoorlijk ervaren was, Mag ik vragen waarom dan lastig?
Is dat verkrijgen van reserveonderdelen als die nodig zijn?

André is Omega Certified en kan aan alle onderdelen komen indien nodig. Dan heb je wel al een pittige (door Omega opgelegde) basisprijs, komen dan die dure onderdelen nog bij.

Ik heb hier nu een cal. 601 met meerdere defecten, voor mij wordt het grijze markt en niet alles is meer zomaar te koop. Projectje ligt al meerdere weken stil om die reden. Als ik niet alles kan vinden wat ik zoek, bouw ik de boel terug en krijgt de eigenaar het horloge “as is” terug zonder kosten.

2 likes

Dit uurwerk is prima te doen al heeft het wel wat zwakke pekken zoals de rotor constructie, grote rotor op een dunne as dat zorg al snel voor slijtage dan loopt de rotor aan over het uurwerk of in het deksel.
Vervelende is dat de as en het lager niet los te vervangen zijn.
Maar inderdaad als beginner zou ik het uurwerk nog even laten liggen.

@PeterLC de 601 is geen zeldzaam uurwerk, is genoeg voor te vinden op bijv. Ebay of desnoods koop je een compleet donor uurwerk.

3 likes

Wat is dat nou voor onzin?
Het is een prima bandje, maar geen Omega bandje.
Het is zeker geen “nep”, er staat ook niet onterecht Omega op.

Het horloge is een originele, vergulde, vintage Omega.
Dit uurwerk staat bekend als niet het gemakkelijkste om te onderhouden. Ik vraag me af of het een goed project voor een beginner is.

2 likes

Bedankt voor de reactie, ik vond het bandje niet heel kwalitatief aan voelen. Hierdoor voelde het voor mij als “nep”. Als ik het fout heb is dat natuurlijk alleen maar leuk, zou je kunnen toelichten waarom jij denkt van niet?

Bedankt voor het uiten van de zorgen. Zo als al eerder gemeld ben ik niet vanplan dit horloge eerdaags uit elkaar te halen. Waneer wel durf ik momenteel niet te zeggen. Ik heb momenteel nog 3 seikos liggen, een ruhla, en nog een paar handopwinders. Daar ga ik eerst eens rustig mee verder. Tegen de tijd dat ik het einde hier van nader is de lijst waarschijnlijk al weer groter.

Als je onder je Ferrari in plaats van de af fabriek geleverde Pirelli’s een setje Michelins laat leggen, zijn dat dan nepbanden? Antwoord: nee, het zijn gewoon prima banden.

Hier speelt hetzelfde. Er zou pas sprake van nep zijn als de band met “Omega” gemarkeerd was. En dat is niet het geval. Het is geen topkwaliteit band, dat is zeker zo, maar nep/imitatie kun je het niet noemen.

Bedankt voor de duidelijkheid, op foto 2 is (wat slecht zichtbaar) aan de binnekant het omega logo te zien met de tekst omega.

Dan moet je goed kijken, het kan een wat versleten maar origineel bandje zijn. Je ziet zulke oude horloges (jaren 70) 99 vd 100 x niet meer met een originele band erop.