Omega 166.022-67

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een Omega Seamaster 166.022-67 met het caliber 564 uurwerk. Dit horloge heb een poos geleden in bezit gekregen maar vrijwel niet gedragen tot op heden. Ik wil het horloge nu wat meer gaan dragen maar ik weet niet zeker of dat wel zo verstandig is; wanneer ik het horloge zachtjes van voor naar achter beweeg, hoor ik een soort zachte tik. Nu denk ik dat het de rotor is die tegen de case-back aankomt, maar volgens de vorige eigenaar heeft het horloge begin vorig jaar een service beurt gehad. Ook heb ik op de foto’s van het uurwerk geen beschadiging van de rotor of case back gezien waardoor ik dus niet zeker weet of dat het ‘getik’ hoort of niet. Zelf wil ik het horloge liever niet open maken aangezien ik nogal onhandig ben en bang ben de case back te beschadigen. Ik heb bij Wesselink en Vreeker gevraagd of zij er naar kunnen kijken, maar krijg alleen de optie om een volledige servicebeurt te nemen a 550 piek. Dat heb ik er opzich wel voor over mocht er daadwerkelijk iets mis zijn met het horloge, maar wil zo’n groot bedrag kwijt zijn voor onnodig onderhoud.

Nu mijn vraag: wat raden jullie aan? Is er iemand op dit forum die mij daar bij kan helpen of ben ik toch echt aangewezen op een dure servicebeurt?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Steeg

Dat is exclusief de te vervangen onderdelen :wink:

De tik zou wellicht een doorgesleten rotoras kunnen zijn (als ik het goed verwoord). Daardoor blijft hij dan niet loodrecht maar kan hij een beetje kantelen en dus ook tegen het deksel aan.

2 likes

Helaas inderdaad zonder onderdelen. Vind het wel erg veel geld, wat is dan het verschil met het door Omega zelf laten doen en duidelijk aan te geven alleen een servicebeurt van het uurwerk/pakkingen te laten doen (i.e. geen poets-/polijstbeurt)…

Ben inderdaad bekend met met die rotor as die voor problemen kan zorgen bij dit uurwerk. Weet alleen niet zeker of het dat is, of dat het ‘gewoon’ het geluid is van een automatisch uurwerk dat beweegt.

Prijs hoort inclusief de onderdelen te zijn. Omega vraagt alleen voor gouden delen, speciale glazen en bijvoorbeeld een wijzerplaat extra toeslag.

Slijtage zit bij de 550 serie meestal niet in de stalen as maar in het lagerbusje met rondsel in de rotor.

Stuur zelf dit type ook meestal door naar Brussel omdat er vaker meer onderdelen defect zijn en de prijs van € 550,- een all-in prijs is na de offerte van Omega.

Openen is bij dit model altijd een risico ivm kunststof glas dat tegenwoordig vrij gemakkelijk scheurt, vandaar dat W&V direct voor de complete revisie gaat.

1 like

Omega geeft 2 jaar garantie en zij vervangen alle slijtage onderdelen. Dus zou de vorige revisie zeker niet bij een erkend Omega horlogemaker zijn uitgevoerd. Rotor lager vervangen is een klusje waarvoor speciaal gereedschap noodzakelijk is.

1 like

Nee dat denk ik inderdaad ook niet. Is verder ook niet echt van belang voor mijn dilemma. Denk dat ik die vorige service beurt sowieso maar als ‘niet gedaan’ moet beschouwen aangezien ik daar niks van af weet en het net zo goed onzin zou kunnen zijn van de verkoper aangezien hij de bon niet meer had.

Het hoeft van mij ook niet perse meteen naar een erkend horlogemaker gestuurd te worden. Volgens mij is het namelijk vrij makkelijk te constateren of de rotor ‘los’ zit, en aan de hand hier van zou ik dan kunnen overwegen om het naar W&V/ Omega te sturen. Zit bovendien ook een stofje onder het glas waar ik mij nogal aan erger haha, dus dat wil ik er ook uit hebben.

Slijtage op de rotor lagering is een veel voorkomend probleem bij dit uurwerk en loopt dan aan tegen het deksel en op de platine wat een tik kan veroorzaken.
Gebeurt helaas regelmatig dat het uurwerk geserviced is door iemand die geen onderdelen kan krijgen en laat de versleten rotor voor wat het is.
Als je het nu goed gemaakt wilt hebben zou ik toch adviseren om de full service te laten uitvoeren.

1 like