Klinkt hoopvol - nog een tip welke ik kan opvolgen?
Ik ben geen kenner, maar ik heb wel eens wat onderzoek gedaan naar dit uurwerk, en vaak bleek dit de boosdoener
Onderdelen zijn extreem moeilijk te krijgen, en 99 van de 100 donor uurwerken hebben hetzelfde probleem
Er is een tissot met exact hetzelfde uurwerk. Omega bestempelde het als ‘in house’ maar er waren vroeger meer horloges die dit uurwerk gebruikten.
Google en chat gpt is je beste vriend, maar als je horloge geen emotionele waarde heeft, kan je hem financieel als Total loss beschouwen.
Dat is de (step)motor, en dat is idd meestal het probleem. Is ook 1 onderdeel en kan niet uit elkaar.
Dank @munkel , en van wat ik lees is de steppermotor inderdaad vaak een probleem.
Het model Tissot welke je hier ook voor zou kunnen toepassen kan ik nog niet traceren, iemand daar toevallig bekend mee?
Verder contact gezocht met de partijen hier genoemd.
Zo’n ding heet in het Nederlands een stappenmotor. Olie verdikt en reinigen is niet mogelijk omdat hij dicht gerold / geperst zit.
Verder bracht de ChatGPT/Google zoektocht nog aan het licht dat bij een andere batterij dan de originele, niet meer verkrijgbare, variant er wellicht een adapter nodig is. Er lag een AG3 batterij in, welke 0.5mm minder hoog is dan de (aanbevolen) 329.
Iemand ervaringen?
Tissot 2044 volgens mij
Begin met de basis: meet je batterij.
Soms zijn ze nieuw, maar niet vol. Of ze zijn met een pincet opgepakt en stuk door kortsluiting. Gooi die meteen weg. Ik gebruik Rodico en een satéprikker om mijn batterijen te pakken en plaatsen.
Ligt de folie nog onder de batterij? Niet verteerd? Die is noodzakelijk om geen kortsluiting te genereren bij dit uurwerk. Meestal is het plastic uitgehard en broos. Pas dus op. Controleer het sowieso.
Leg het horloge met volle batterij op een quartz tester. Meten is weten.
Ga daarna verder met alle tips & tricks. Iedereen maakt je helemaal gek, maar alles valt of staat met een goede diagnose. Stap voor stap werken én controleren dus. Geen shortcuts (no pun intended).
Dit zou ik vervolgens doen:
Schoonmaken contacten, oxidatie printplaat en aansluitingen verwijderen.
Beurtje uurwerk zou iedere horlogemaker moeten kunnen. Ik vind dat iedereen daar gek genoeg heel spastisch over doet, terwijl dit nou juist het verschil is tussen te servicen quartz uurwerk en eentje die je in zijn geheel moet vervangen. Als je een handwinder én een automaat kunt servicen, dan kun je dit ook. Pak youtube erbij voor instructies. Als ik het al kan…
NOS Stepmotor is meestal te koop voor 100 - 130 euro.
Op voorraad. Handig om op voorraad te hebben als je een horloge met dit uurwerk hebt.
Zelfde uurwerk is er inderdaad ook van Tissot, Continental e.d. ivm samengaan tekenkamers- en ontwikkelingsafdeling van die merken met Omega om kosten te besparen. Handig om te weten bij onderdelen en donors. Een Continental kost de wereld niet. Ik had de mijne gekocht om te oefenen met dit soort uurwerken. Geen haan die ernaar kraait als dat niet gelukt was. Maar het is geen rocket science.
Een AG3 is natuurlijk zonde om in zo’n uurwerk te lepelen, want Alkaline. Kans op lekken is dan groot. SilverOxide is een must.
De 329 is goed. Dat is ZilverOxide en ze zijn te koop met spacer (maat 388).
Ben geen expert, maar ik doe altijd 1 van mijn eerste stap is demagnitiseren, en je staat ervan versteld hoeveel horloges terug werken.
Met een quartz uurwerk is die dan gegarandeerd kapot
Een quartz (kwarts) uurwerk werkt met een elektronische oscillator (het kwartskristal) en een kleine stapmotor die de wijzers aandrijft. Over het algemeen is een quartz uurwerk veel minder gevoelig voor magnetisme dan een mechanisch uurwerk. Alleen bepaalde metalen onderdelen (zoals het rotoranker van de stapmotor of stalen schroefjes) kunnen tijdelijk magnetisch worden, wat soms de werking kan verstoren (bv. wijzers blijven even hangen of tikken onregelmatig).
Mag je een quartz uurwerk demagnetiseren?
Ja, dat mag — maar met voorzichtigheid.
Een standaard horloge-demagnetiseerder kan veilig worden gebruikt mits je het heel kort doet (één snelle puls) en het uurwerk niet te dicht bij een zeer sterk magnetisch veld houdt.
Belangrijk:
- Haal de batterij er liever uit vóór het demagnetiseren.
- Gebruik een korte puls (1 seconde of minder).
- Houd het uurwerk enkele centimeters boven de demagnetiseerder en beweeg het langzaam weg.
Wanneer is het nodig?
Alleen als je vermoedt dat het uurwerk vreemd gedrag vertoont na blootstelling aan een magneet (luidspreker, handtas-sluiting, telefoonhoes met magneet, enz.). In de meeste gevallen helpt het niet echt bij een quartz, omdat storingen meestal elektronisch zijn, niet magnetisch.
Wanneer liever niet doen:
- Als het een hybride, solar, of high-end quartz is (zoals Grand Seiko 9F of Citizen Eco-Drive), want die bevatten gevoelige elektronica.
Bij dit filmpje demagnetiseren ze een quartz uurwerk en dat heeft daarna ook geen magnetisch veld van de rotor die echt magnetisch moet zijn.
Dus ik vind het nogal riskant om dat te adviseren.
Is uiteraard mijn mening je mag een andere mening zijn toegedaan.
Ben geen expert doe dit altijd zeer kort en soms zie ik een verbetering soms niet dus is altijd op eigen risiko:grinning:![]()
Dank voor alle reacties, van hopeloze situatie tot kans op herstel ![]()
Een nieuwe batterij, vers uit de verpakking bood geen lopend horloge. Ik zal de boel eens doormeten, maar geef het een kleine kans op de oplossing.
Als we door zouden moeten naar donoren kom ik nog niet echt verder met de Tissot cal., misschien hier iemand meer thuis in de juiste plekken?
En dank voor de NOS stappenmotor, mooie vondst en geen idee hoe ik die erin zou moeten krijgen maar daar is vast wel een YouTube van…
Er is dus niets doorgemeten, geen definitieve diagnose gesteld en niemand die al maar denkt dat heel misschien de olie wel eens ingedikt is en dat het ding gewoon helemaal uiteen moet? Joh kom zeg ik doneer geen stappenmotor aan mensen die zo op de schoempelenboenk maar wat doen en adviezen in het wilde weg uittesten zonder een gedegen diagnose.
En ja ik spreek uit ervaring, zelfde mechaniek gisteren helemaal uiteen gegooid, raderwerk gekuist, verse olie voorzien, batterijhouder aanslag verwijderd, nieuwe batterij gezet en oeh kijk hij liep weer zonder stappenmotor te hebben moeten vervangen, dus hier is geen stappenmotor meer voorhanden op reserve.
Kan je dat niet zelf dan ga je naar een gedegen horlogemaker die er nog aan wil beginnen - ik niet - en dan krijg je het juiste advies over wat wel en niet kan / wat wel en niet kapot is. De regel is: ga naar iemand met verstand van zaken, laat je horloge daar in real life bekijken ipv op fotootjes, luister naar de diagnose en beslis dan of je de man of vrouw die er verstand van heeft, gaat betalen voor herstelling, indien ja dan krijg je in principe terug een werkend horloge dat weer goed is voor jaren de tijd
Dat is ongeveer wat ik zei. Al zou ik eerst de quartz-werking diagnostiseren voordat het hele uurwerk geserviced wordt. Met een quartz tester is eenvoudig vast te stellen of er een pulse is, zo niet: dan heeft de beurt ook geen nut. Vandaar dat ik begin met de batterij testen en contactpunten i.p.v. als laatste.
Exact dat laatste is mijn eerste zet, wees gerust, ik rommel niet zonder verstand van zaken aan de spullen. Maar mocht de conclusie daar zijn, en voorraad van onderdelen slecht, was mijn vraag vast een voor sortering. Mea culpa als dat anders of verkeerd ontvangen is.
Knap werk dat jouw horloge weer werkt, dat zijn de mooiste aankopen!
Staat voor morgen op het programma, en al contact met Ferrie Schweitzer over mogelijk herstel.
Zeg maar dat hun oude Vibrasonic een nieuw thuis heeft gevonden, van Ton naar mij.