Lastig. Veel “Certified” Omega-horlogemakers hebben hier al geen zin meer in. Zelfs voor hun zijn onderdelen ook een probleem aan het worden. Als advocaat van de duivel zou ik Frans de Groot in Gouda kunnen noemen. Wij hebben eens een conflictje gehad…
Hij schijnt de laatste jaren toch wel echt aan de weg te timmeren, ook door het volgen en behalen van alle beschikbare Omega-cursussen. In de regio weet ik niemand anders. Gaat wel geld kosten, vanaf 750 euro normaliter. Die prijzen worden vanuit Omega Bienne opgelegd.
@PeterLC , voorzover ik dat kan doen zonder de kroon eruit te halen heb ik dat gedaan, inclusief verzetten van de uurwijzer. De kroon er volledig uithalen heb ik nog niet geprobeerd, is dat wat je bedoeld?
Nee, doe dat maar niet! Heel soms kan even klik-klik helpen. Maar er uit halen zeker niet. Heb je toevallig nog een zelfde batterij in huis? Ik heb zelf de “luxe” dat ik alle gangbare batterijen in meervoud heb liggen, in geval van twijfel probeer ik er nog eentje.
Ah, ja, helaas, die stap had ik al geprobeerd en heeft nog niet geholpen.
Ja, ik heb nog wel eenzelfde batterij liggen. Dat kan ik natuurlijk altijd proberen.
De mensen die deze werkjes echt kennen als hun broekzak, weten wat en hoe ze moeten doormeten (met vaak inmiddels enorm dure apparatuur die niet eens meer gemaakt wordt), en zelfs op deze schaal kunnen solderen, zijn praktisch allemaal met pensioen inmiddels. Mijn eigen uurwerkdocent was een goeie geweest. Wie je ook nog zou kunnen proberen, maar die zit ook rond of zelfs na zijn pensioen inmiddels - Ferry Schweitzer. Google maar.
Dank @munkel , en van wat ik lees is de steppermotor inderdaad vaak een probleem.
Het model Tissot welke je hier ook voor zou kunnen toepassen kan ik nog niet traceren, iemand daar toevallig bekend mee?
Verder contact gezocht met de partijen hier genoemd.
Verder bracht de ChatGPT/Google zoektocht nog aan het licht dat bij een andere batterij dan de originele, niet meer verkrijgbare, variant er wellicht een adapter nodig is. Er lag een AG3 batterij in, welke 0.5mm minder hoog is dan de (aanbevolen) 329.
Begin met de basis: meet je batterij.
Soms zijn ze nieuw, maar niet vol. Of ze zijn met een pincet opgepakt en stuk door kortsluiting. Gooi die meteen weg. Ik gebruik Rodico en een satéprikker om mijn batterijen te pakken en plaatsen.
Ligt de folie nog onder de batterij? Niet verteerd? Die is noodzakelijk om geen kortsluiting te genereren bij dit uurwerk. Meestal is het plastic uitgehard en broos. Pas dus op. Controleer het sowieso.
Leg het horloge met volle batterij op een quartz tester. Meten is weten.
Ga daarna verder met alle tips & tricks. Iedereen maakt je helemaal gek, maar alles valt of staat met een goede diagnose. Stap voor stap werken én controleren dus. Geen shortcuts (no pun intended).
Dit zou ik vervolgens doen:
Schoonmaken contacten, oxidatie printplaat en aansluitingen verwijderen.
Beurtje uurwerk zou iedere horlogemaker moeten kunnen. Ik vind dat iedereen daar gek genoeg heel spastisch over doet, terwijl dit nou juist het verschil is tussen te servicen quartz uurwerk en eentje die je in zijn geheel moet vervangen. Als je een handwinder én een automaat kunt servicen, dan kun je dit ook. Pak youtube erbij voor instructies. Als ik het al kan…
NOS Stepmotor is meestal te koop voor 100 - 130 euro. Op voorraad. Handig om op voorraad te hebben als je een horloge met dit uurwerk hebt.
Zelfde uurwerk is er inderdaad ook van Tissot, Continental e.d. ivm samengaan tekenkamers- en ontwikkelingsafdeling van die merken met Omega om kosten te besparen. Handig om te weten bij onderdelen en donors. Een Continental kost de wereld niet. Ik had de mijne gekocht om te oefenen met dit soort uurwerken. Geen haan die ernaar kraait als dat niet gelukt was. Maar het is geen rocket science.