Omega 196.0078 loopt niet meer

Een quartz (kwarts) uurwerk werkt met een elektronische oscillator (het kwartskristal) en een kleine stapmotor die de wijzers aandrijft. Over het algemeen is een quartz uurwerk veel minder gevoelig voor magnetisme dan een mechanisch uurwerk. Alleen bepaalde metalen onderdelen (zoals het rotoranker van de stapmotor of stalen schroefjes) kunnen tijdelijk magnetisch worden, wat soms de werking kan verstoren (bv. wijzers blijven even hangen of tikken onregelmatig).

:small_blue_diamond: Mag je een quartz uurwerk demagnetiseren?
:white_check_mark: Ja, dat mag — maar met voorzichtigheid.
Een standaard horloge-demagnetiseerder kan veilig worden gebruikt mits je het heel kort doet (één snelle puls) en het uurwerk niet te dicht bij een zeer sterk magnetisch veld houdt.
Belangrijk:

• Haal de batterij er liever uit vóór het demagnetiseren.
  • Gebruik een korte puls (1 seconde of minder).
  • Houd het uurwerk enkele centimeters boven de demagnetiseerder en beweeg het langzaam weg.

:small_blue_diamond: Wanneer is het nodig?
Alleen als je vermoedt dat het uurwerk vreemd gedrag vertoont na blootstelling aan een magneet (luidspreker, handtas-sluiting, telefoonhoes met magneet, enz.). In de meeste gevallen helpt het niet echt bij een quartz, omdat storingen meestal elektronisch zijn, niet magnetisch.

:small_blue_diamond: Wanneer liever niet doen:

• Als het een hybride, solar, of high-end quartz is (zoals Grand Seiko 9F of Citizen Eco-Drive), want die bevatten gevoelige elektronica.

Bij dit filmpje demagnetiseren ze een quartz uurwerk en dat heeft daarna ook geen magnetisch veld van de rotor die echt magnetisch moet zijn.
Dus ik vind het nogal riskant om dat te adviseren.
Is uiteraard mijn mening je mag een andere mening zijn toegedaan.

2 likes

Ben geen expert doe dit altijd zeer kort en soms zie ik een verbetering soms niet dus is altijd op eigen risiko​:grinning::grinning:

Dank voor alle reacties, van hopeloze situatie tot kans op herstel :slight_smile:

Een nieuwe batterij, vers uit de verpakking bood geen lopend horloge. Ik zal de boel eens doormeten, maar geef het een kleine kans op de oplossing.

Als we door zouden moeten naar donoren kom ik nog niet echt verder met de Tissot cal., misschien hier iemand meer thuis in de juiste plekken?

En dank voor de NOS stappenmotor, mooie vondst en geen idee hoe ik die erin zou moeten krijgen maar daar is vast wel een YouTube van…