Om nog even olie op het vuur te gooien. Der staat al cola en chips klaar 
Hier komt de onderbouwing dat de 500(met name calibers 552 en 562) serie uurwerken van Omega beter zijn dan de latere series als de 1000 serie.
De 500 serie stamt uit de quartzloze periode. Er werd door fabrikanten erg veel gedaan om horlogs zo nauwkeuig mogelijk te maken.
Als je tijd hebt, lees dit eens door. Gaat over de presigeuze uurwerken welke in costellations werden gebruikt, voornamelijk over caliber 552 en broertje 562 met datum. De calibers 552 en 562 worden vergeleken met Rolex caliber 1570. Ieder uurwerk had zijn betere en mindere kanten, maar ik denk dat ze geduchte concurrenten waren in die tijd. Verschil was de balans met regelschroeven van Rolex en de zwanenhalsfjnregulering op de balans van de Omega. De gesteende rotorlager van de Rolex ha als voordeel da deze vrijwel geen slijtage ondervind, terwijl bij schokken de kans op beschadigingen door breuken in de lagersteen mogelijk was. De Omega ha dit risico veel minder doordat de rotor slingert om een geharde stalen pen. Grotere kans op slijtage maar minder kans op beschadigingen door schokken.
http://users.tpg.com.au/mondodec/movement3.pdf
Er wordt veel verteld over de materialen welke gebruikt zijn en hoe het geheel werd afgewerkt. Er werden de beste materialen gebruikt en alles werd met een aan perfectie naderende precisie afgesteld.
Daarin tegen komt de 1000 serie uit een tijdperk waarin ook quartz reeds zijn intreden had gedaan. Hierdoor ware mechanisch horloges niet meer het hoofdproduct. Dat is wat mij betreft de reden geweest om op allerlei zaken te beknibbelen. Vergelijk de fijnafstelling eens tussen de 562 en de 1012. Bij de 562 is het een prachtig geheel, bij de 1012 een veertje en een schroefje. Effect zal hetzelfde zijn, maar het ziet er veel minder ‘magisch’ uit.
Daarnaast vind ik persoonlijk de 500(en 600) serie geweldig, wat mij betreft de beste polshorlogeuurwerken welke ooit in massaproductie gemaakt zijn. De afwerking is geweldig, een chronometervariant loopt vandaag de dag na revisie en afstellen nog steeds binnen COSC eisen. Er is gewoon over alles goed nagedacht en het ziet er ook goed uit.
Ik denk dat als de 500 serie in kwaliteit niet beter zou zijn, zou het qua uiterijk zowieso dik winnen.
Misschien in de toekomst eens een test doen en naar diverse punten kijken en hierop vergelijken. Bij afwerking, precisie en duurzaamheid.
Tot dusverre mijn betoog, ik vin het een mooi moment om onder de wol te kruipen. Slaap lekker allemaal