Omega '60: advies

Hallo allen

Als nieuwe horloge fanaat op het forum hier, wil ik alvast even kwijt dat hier bijzonder veel kennis zit! Leuk om te zien.
Zelf wil ik al jaren een degelijke dress watch kopen, maar kon eigenlijk nooit iets vinden. Nu ben ik recent uitgekomen op horloges uit de jaren 60 en dan met name Omega.
Ik zoek een zo clean mogelijke betrouwbare Omega met witte dial voor grofweg 1500 euro. Of dat mogelijk is, is een andere vraag, maar daar gaat mijn vraag niet direct over.

Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik verloren raak in hun verschillende reeksen: Seamaster, Constellation, Genève, …
Zo ben ik bijvoorbeeld een Seamaster 600 tegengekomen, maar als ik de nummer opzoek uit het deksel (131.019), zou het het nummer zijn van een Omega Geneve? Wil dit dan zeggen dat die een zogenaamde frankenstein is?
https://www.catawiki.com/en/l/96640541-omega-seamaster-600-no-reserve-price-men-1964

Een ander probleem wat veel voorkomt is dat blijkbaar heel veel horloges niet enkel een frankenstein zijn, maar ook gewoon vals blijken te zijn.
Dat wil ik kost wat kost vermijden natuurlijk, maar in alle eerlijkheid zie ik het er niet altijd aan.

Wat is dan mijn beste benadering? Elke horloge die ik online kan vinden, hier even ter controle aanbieden lijkt me niet haalbaar.
Een horloge kopen bij een dealer wil ik ook nog wel doen, maar is dat garantie voor echt exemplaar? Mogelijk. Mogelijk niet.

Alvast bedankt, tof forum hier!

Welkom! :slight_smile:

Voor vintage omega’s zit je bij Lieuwe van het forum goed. Aanrader :+1:t2:

www.balancedwatches.nl

4 likes

Welkom allereerst :partying_face:
Deze zou ik van wegblijven want wat je zelf al constateerde is dat het deksel van een Genève is. Ik vraag mij ook af of de 600 ooit wel in goudkleur is uitgebracht.
Edit: ze waren er ook in goudkleur. Je komt ze ook tegen met Genève op de wp geprint en met zowel Seamaster als Genève tegelijk. Maar altijd in de 135 serie. Catawiki is sowieso uitkijken als je niet weet wat je zoekt.

Als ik beter kijk is de wp ook opnieuw opgemaakt: de S van Seamaster is niet correct en het ziet er allemaal te nieuw uit.

1 like

Kijk… Daarom wil ik dus liever bij een betrouwbaar iemand kopen :slight_smile:
De zoektocht gaat verder…

Maar het blijft moeilijk door de bomen het bos te zien…

1 like

Neem dan de tijd.

1 like

In feite is dit een Gezocht-post en daar heb je nog niet het Trustlevel voor. Just saying. Je bent 2 dagen lid en hebt dan niet meteen toegang tot alle opties. Een link naar Catawiki gaat ook niet echt helpen, daar wordt meestal zooi aangeboden.

1 like

1 referentie kiezen. Daar onderzoek over doen. Lezen, lezen en nog eens lezen.

Er is van Omega echt ontzettend veel te vinden. Door 1 referentie te kiezen, is het een stuk gemakkelijker om door de bomen het bos te zien.

Weet je waar je op moet letten? Dan begint de jacht naar een kloppend exemplaar in de juiste conditie.
Als je geen risico wil lopen, koop bij een dealer, die garantie heeft als er iets niet klopt (redial, Franken etc). Mocht die dan toch niet kloppen, geen probleem.

Edit; vergeet bijna het belangrijkste.

Welkom :tada::+1:

3 likes

Je hebt gelijk.
Daar ben ik nu met gestart: Omega Seamaster 600 uit 1960.
Bedankt!

1 like

Ik kan dit met de volle 100% beamen

1 like

Deze website zou ik compleet vermijden ver ver ver van wegblijven. Ik zou nog even goed oriënteren via dit forum en kijken naar betrouwbare handelaren. Balanced watches is inderdaad een aanrader. Ze zijn dan ook nog geserviced waardoor je een aantal jaren geen omkijken hebt naar onderhoud.

Niet meteen de gemakkelijkste keuze, maar goed gedaan!
Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk mee komt.

Tip; zoek een specifiek referentie nummer, in een bepaalde reeks serienummers (die vind je op het uurwerk). Bijvoorbeeld 135.012 met een serienummer in de 22 miljoen. Dan kun je specifieke exemplaren uit dezelfde productie met elkaar vergelijken.
Een zelfde referentie uit een ander jaartal met een zeer afwijkend serie nummer, kan namelijk afwijken, maar toch kloppen (ik weet het, het is een heel gedoe).

Let vooral goed op het omega logo, te afstanden van de bedrukking, de S en de R van seamaster, de lume of gebrek daaraan.

Succes!

In ieder geval nóóit iets bij de oplichters van catawiki kopen.
verschrikkelijk wat een ongemanierde ondeskundige betwetende droeftoeters.

2 likes

Als je weet wat je zoekt, kun je hier echter zeker wel leuke horloges op de kop tikken.

Maar betreft TS die nieuw is, zeker niet aan te bevelen.

1 like

Hoi,

Ik heb zelf de fout gemaakt om via Catawiki een horloge te kopen daar zou ik dus voorzichtig mee zijn.

Mijn advies: maak een account aan op Omegaforums (www.omegaforums.net). Daar vind je honderden topics van verzamelaars over allerlei modellen, inclusief diepgaande discussies, vergelijkingen en ook waarschuwingen voor neppers of ‘foute’ horloges.

Je kunt daar echt veel leren en een stuk huiswerk doen voordat je iets koopt. Als je dan met wat meer kennis op eBay gaat zoeken, heb je een veel grotere kans om een goede en eerlijke deal te vinden.

Succes!

3 likes

Goede tip. Gebruik wel de zoekfunctie want het duizendste topic met de vraag of een random exemplaar klopt, kunnen ze daar niet meer echt waarderen.

Als je al het onderzoek gedaan hebt maar nog twijfelt na zoeken op omegaforum, kun je natuurlijk wel een topic openen en hierin vooral benoemen wat je zelf al gevonden hebt.

3 likes

Ja goed punt de leden zijn daar wel een beetje klaar mee😅

1 like

Je kunt ook eens kijken bij Heritage modellen van verschillende merken. Dan heb je een modern horloge in een klassieke uitvoering.

Absoluut, top adres!

1 like

Zoiets wellicht: