Ik heb een oude seamaster waarvan alleen de secondewijzer ronddraaid,hoe kan dit nu?
Beste Robbert Maarten,
Dit probleem is te wijten aan ontbrekende wijzerfrictie. Om de wijzers te kunnen verzetten is, meestal tussen de minuutpijp en de as van het minuutrad, een slipkoppeling noodzakelijk. Deze koppeling in de vorm van een inkerving van de minuutpijp kan slijten, vooral wanneer een horlogereparateur vergeet deze te smeren (en dat gebeurt helaas nogal eens!). De secondewijzer is hetzij direct, hetzij indirect vast met de rest van het raderwerk verbonden en blijft tijdens het lopen dus gewoon ronddraaien.
Normaal gesproken kan zoiets gerepareerd worden door een horlogemaker.
Hartelijke groeten,
Robbert
Reuze bedankt Precisieman.Ik kan de wijzers overigens wel verzetten of maakt dat niets uit.
Beste Robbert Maarten,
Het verzetten van de wijzers zal geen enkel probleem opleveren, sterker nog, dat gaat nu dus véél te gemakkelijk!
Dit verschijnsel kan vergeleken worden met een slippende koppeling in een auto: de motor loopt en de toerenteller (secondewijzer) levert het bewijs, je staat in een versnelling maar de zaak rijdt desondanks voor geen meter.
Hartelijke groeten,
Robbert
Reuze bedankt voor de uitleg,Robbert.Naar de reparateur dan maar.Hartelijke groet.