Omega automaat

Lowlander Schreef:

Mijn Maurice Lacroix Miros duiker kan ook met de
hand worden opgewonden, heel handig om een
gangreserve op te bouwen…

Maar niet goed voor je rubber pakkingen (waterdichtheid) om de kroon regelmatig te gebruiken.

Daarnaast is het handopwinden van dit horloge (ETA-basisuurwerk) niet goed voor het mechaniek.

Beste Bernard,

Hier is klaarblijkelijk sprake van een misverstand. Ik heb geen kritiek op het ontbreken van handopwinding, want dat is eigenlijk het logische resultaat van de wijze van automatische opwinding waarvoor men in Japan heeft gekozen. Mijn kritiek is gericht op het feit dat men door die keuze voor vereenvoudiging (en kostenbesparing) volledig voorbij is gegaan aan het eigenlijke hoofddoel van deze technische voorziening, namelijk het verbeteren van de nauwkeurigheid.

Ik ben het met u eens dat het gebruik van kunststoffen in sommige gevallen van voordeel kan zijn, maar de onderdelen die de Japanse horloge-industrie zo nodig uit kunststof moest maken behoorden overduidelijk niet tot het soort dat een gunstige uitwerking op de levensduur van het uurwerk had. Door slijtage en breuk (datumverstelling) moest met de regelmaat van de klok voor vervanging worden gezorgd en zelfs dat werd op een gegeven moment lastig doordat de Japanse uurwerkindustrie al na vijf (!) jaar calibers, ja, zelfs volledige horloges als overjarig beschouwde en geen onderdelen (inclusief glazen) meer wenste te leveren. Men was op een bepaald moment zelfs door die dure, plastic rommel heen en o.a. die situatie plus de krankzinnige onderdelenprijzen zijn voor mij gewichtige redenen geweest uiterst terughoudend met de reparatie van deze uurwerken te worden.

Inderdaad is er een verschil tussen een lelijk eendje en een Rolls Royce, maar er moet wel worden bedacht dat ook Japanse horloges behoorlijk aan de prijs waren en zijn. Niemand, behalve misschien een enkel forumlid (…), kijkt bij de aankoop van een horloge onder de motorkap en ik weet wel zeker dat de meeste fabrikanten dat graag zo willen houden! Want geloof mij, de situatie in de huidige kwartsmarkt is ook bij eens gerenommeerde Japanse merken bij toeren werkelijk om te huilen.

Vriendelijke groet,
Robbert