Wat is de van funktie van het opdraaideel van b.v. een Omega automaat?
Als het een automaat is waarom zit er dan een opwinddeel aan.
Een automaat loopt toch door de beweging van de pols en rotor.
De meeste automaten kan je inderdaad “manueel opstarten”; dus “opwinden” in feite.
Ik vermoed dat een rotor bij een automaat slechts een “supplementaire techniek” is. Schroef je hem eraf; dan heb je een “handopwinder” imho…
De Seiko 5 reeks automaten kan je NIET manueel opwinden.
Die moet je correct zetten, omdoen en gewoon effe mee “schudden”.
De hand-opwind functie zit er waarschijnlijk gewoon op omdat het handig is. Inderdaad om ze even op te starten. Daarnaast zat het waarschijnlijk gewoon in het basis-ontwerp, wat goed werkte, voordat het “automaat-gedeelte” erop werd gezet.
Mijn Seiko 5 en Seiko duiker draag ik overigens niet, alleen omdat ik ze niet met de hand kan opstarten en geen zin heb om 5 minuten met een horloge te gaan zitten schudden… M’n andere automaten wind ik zo nu en dan even bij zodat ze niet stil komen te staan…
Mijn Maurice Lacroix Miros duiker kan ook met de hand worden opgewonden, heel handig om een gangreserve op te bouwen…
Ik heb van Oostwegel een RO1 gekocht, een automaat die je ook nog kunt opwinden.
Hij raadt aan om, wanneer het horloge enige tijd syil heeft gelegen, het eerst even op te winden. Zou beter voor het uurwerk zijn (veren worden dan meteen goed opgewonden en hoevn niet in half opgewonden toestand te werken)
Gr.Joep
joepb Schreef:
Ik heb van Oostwegel een RO1 gekocht, een automaat
die je ook nog kunt opwinden.
Hij raadt aan om, wanneer het horloge enige tijd
syil heeft gelegen, het eerst even op te winden.
Zou beter voor het uurwerk zijn (veren worden dan
meteen goed opgewonden en hoevn niet in half
opgewonden toestand te werken)Gr.Joep
Het handmatig opwinden van een dergelijk horloge is niet zo geweldig.
Ik heb begrepen dat dit redelijk wat slijtage kan veroorzaken aan de delen.
Een en ander schijnt niet helemaal hetzelfde te zijn als bij een handopwinder.
De Oostwegel bevat overigens een tamelijk standaard VJ 7750 en die is inderdaad uitgevoerd met een mogelijkheid om het horloge met de hand op te winden.
Hoi Bernard,
Ronald Oostwegel heeft mij toch aangeraden om 'm wel op te winden als ie lange tijd heeft stilgelegen.
Ik ga ervan uit dat hij weet wat goed is voor het horloge (blijkt ook uit het feit dat hij ook het onderhoud van een aantal grote merken uitvoert zoals Glashütte).
Het klopt inderdaad dat de RO1 voorzien is van een VJ 7750 dat technisch gezien redelijk standaard genoemd kan worden; de afwerking daarentegen vind ik zelf niet standaard.
Gr.Joep
Beste Tik,
De aanwezigheid van handopwinding in Zwitserse horloges heeft alles te maken met de filosofie waarop de toepassing van de automaat is gebaseerd. In Zwitserland is de automatische opwinding geboren uit het streven door een zo constant mogelijke veerspanning een zo regelmatig mogelijke gang te verkrijgen, terwijl de Japanners de automaat zagen als een comfortabele mogelijkheid het horloge niet meer te hoeven opwinden.
Het resultaat van dit verschil in doelstelling is dat de Japanse automaten de veer veel sneller opwinden dan de Zwitserse uurwerken; een paar keer heen-en-weer bewegen zorgt al voor voldoende veerspanning en daarom is handopwinding niet meer noodzakelijk (en het weglaten daarvan zorgt ook nog eens voor minder onderdelen en kosten).
Overigens dienen automaten liefst voorzichtig te worden opgewonden, omdat in verreweg de meeste constructies kwetsbare raderen met grote snelheid ronddraaien.
Vriendelijke groet,
Robbert
Vijf minuten schudden, Quinny? Dan is er iets mis met je Seiko’s. Normaal is: gelijkzetten, omdoen en gaan…
Ik had het niet beter kunnen formuleren Robbert, zo is het… (tu)
Een handopwinder kan je zonder problemen “snel even opwinden”, bij een (opwindbare) automaat doe je dat best traag en voorzichtig, net omdat er anders een aantal radertjes (van het automaat-reductie-mechanisme) idd. héél snel gaan ronddraaien en zelfs kunnen vervormen door de hitte … Zeker de moderne ETA automaten (en hun afgeleiden) zijn hier héél gevoelig voor.
MVG,
Chris.
Robbert heeft ook gelijk inzake de filosofie. Ik heb één horloge met een Seiko 5 werkje. Wel, die moet je nauwelijks oppakken of ze begint al te lopen. ( ik bedoel de radertjes hé )
Je dénkt, dat je iets mist doordat je een Seiko 5 niet kan opwinden, maar het zit hem allemaal in het kopje
joepb Schreef:
Hoi Bernard,
Ronald Oostwegel heeft mij toch aangeraden om 'm
wel op te winden als ie lange tijd heeft
stilgelegen.
Ik ga ervan uit dat hij weet wat goed is voor het
horloge (blijkt ook uit het feit dat hij ook het
onderhoud van een aantal grote merken uitvoert
zoals Glashütte).
Het klopt inderdaad dat de RO1 voorzien is van een
VJ 7750 dat technisch gezien redelijk standaard
genoemd kan worden; de afwerking daarentegen vind
ik zelf niet standaard.Gr.Joep
De VJ 7750 is “standaard” in die zin, dat er heel veel gebruik van gemaakt wordt, de finish etc. is van zeer basaal tot zeer hoogstaand. Ik weet niet wat Oostwegel laat doen aan het uurwerk.
Een beetje opwinden, zodat het horloge loopt, is prima, maar het is niet goed om het horloge veelvuldig gewoon op te winden. Dat levert meer slijtage op, zo heb ik begrepen.
Wellicht kan een van de technisch onderlegde leden hier meer over posten?
Beste Marc,
Die constant gehouden veerspanning en de daaruit resulterende grotere nauwkeurigheid is het eigenlijke voordeel van een automatisch uurwerk; voor mij een belangrijke reden om juist geen Japans automatisch horloge aan te schaffen.
Ik heb nogal wat oosterse uurwerkjes onder ogen gehad, maar kan over het algemeen niet enthousiast worden over de kwaliteit van het mechaniek. Oliegeven van met name de diverse onderdelen onder de wijzerplaat is weliswaar noodzakelijk, maar door het ontbreken van belangrijke details in het ontwerp eigenlijk niet aan te raden. En dan laat ik de aanwezigheid van bij toeren kwetsbare, kunststof onderdelen maar even buiten beschouwing. Alles aan die uurwerken ademt kostenbesparing en in dat licht bezien was de reductie van het aantal onderdelen een goede reden voor de Japanners er een eigen automaten-filosofie op na te houden. Hun succesvolle ontwerpen, bedoeld om de Zwitsers uit de markt te prijzen, zijn dus bewust geen kopieën van westerse ontwerpen.
Helaas voor de liefhebbers van deze merken, maar door ervaring wijs geworden zal ik wel nooit een Seiko- of Citizenfan worden.
Hartelijke groet aan de forumleden,
Robbert
Da’s wijs gesproken.
Hij loopt ook wel als ik hem om doe, maar als ik hem weer neer leg stopt hij ook binnen een half uur weer. Een winder vind ik op het moment te duur, helemaal als het alleen zou zijn om mijn Seiko’s aan de gang te houden…
Daarnaast mis ik ze niet om mijn pols, genoeg andere horloges… (heerlijk, die luxe problemen…)
Dat is niet goed, Quinny. Als je hem een hele dag actief hebt gedragen, hoort hij ongeveer 40 uur te blijven lopen. In de ‘normale’ praktijk: overdag dragen, 's nachts op het nachtkastje. Als je hem dan de volgende ochtend weer omdoet, loopt hij nog.
Dat klopt ook wel, maar ik heb graag mijn horloges allemaal op tijd, dat ik er zo 1 kan pakken… M’n vriendin wil nogal eens gaan zuchten en doen als ik eerst een horloge helemaal op tijd moet gaan zetten voor we weg gaan…
Dus als ik m’n Seiko’s wil laten lopen moet ik ze iedere keer pakken en “schudden”. Dat gebeurd niet… Mede daarom blijven ze dus in mijn horlogedoos liggen.
Bedankt voor je leerzame post, Robbert. Je hebt natuurlijk ergens wel gelijk, een Toyota is geen Ferrari en een Seiko is geen Patek. Wat niet wegneemt dat Toyota’s soms heel lang meegaan en Seiko leuke modellen op de markt brengt. En dat kan leiden tot een aardige liefhebberij die geen vermogens hoeft te kosten.
Maar even terzijde, in een Seiko 7S26 uurwerk zitten toch geen essentiële onderdelen die van kunststof zijn gemaakt?
Tja, dan is een Seiko automatic niet geschikt voor jou.
Of andersom :S
Precisieman Schreef:
Beste Marc,
Die constant gehouden veerspanning en de daaruit
resulterende grotere nauwkeurigheid is het
eigenlijke voordeel van een automatisch uurwerk;
voor mij een belangrijke reden om juist geen
Japans automatisch horloge aan te schaffen.Ik heb nogal wat oosterse uurwerkjes onder ogen
gehad, maar kan over het algemeen niet enthousiast
worden over de kwaliteit van het mechaniek.
Oliegeven van met name de diverse onderdelen onder
de wijzerplaat is weliswaar noodzakelijk, maar
door het ontbreken van belangrijke details in het
ontwerp eigenlijk niet aan te raden. En dan laat
ik de aanwezigheid van bij toeren kwetsbare,
kunststof onderdelen maar even buiten beschouwing.
Alles aan die uurwerken ademt kostenbesparing en
in dat licht bezien was de reductie van het aantal
onderdelen een goede reden voor de Japanners er
een eigen automaten-filosofie op na te houden. Hun
succesvolle ontwerpen, bedoeld om de Zwitsers uit
de markt te prijzen, zijn dus bewust geen kopieën
van westerse ontwerpen.Helaas voor de liefhebbers van deze merken, maar
door ervaring wijs geworden zal ik wel nooit een
Seiko- of Citizenfan worden.Hartelijke groet aan de forumleden,
Robbert
Robbert,
Ik kan het niet helemaal met je eens zijn.
Er bestaat nu eenmaal ook high-end Japans, zoals de King Seiko (vintage) of de Grand Seiko (vintage en contemporain).
Daarvoor gaat je kritiek niet op.
Zeker ook de “gewone” vintage horloges uit Japan zijn kwalitatief uitstekend. Kijk eens naar een 6105, 6138, 6139. Onverwoestbaar, accuraat en zeker niet gevuld met plastic onderdelen.
Plastic is overigens niet per definitie slecht. Er zijn redenen om voor plastic/kunststof te kiezen, bijvoorbeeld de zelfsmerende eigenschappen (Omega cal 861, Valjoux 775X, Lémania 5100). Bepaald niet de minste uurwerkjes uit Zwitserland hebben kunststof onderdelen.
Kostenreductie kan uiteraard ook een reden zijn.
Je kritiek op het vaak ontbreken van handwinding op Japanse horloges begrijp ik op nog een punt niet helemaal: als je het horloge iets langer beweegt, dan raakt de veer ook meer gespannen. Daarmee ondervang je de ontbrekende handopwinding.