Omega Automatic Seamaster

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en dit omdat ik een horloge van mijn opa heb gekregen waar ik mee aan de gang wil.
Hij heeft kuren schijnt het, hij loopt maar ik heb al gezien dat de minuten wijzer ‘valt’ en achter de aanduidingen van tijd blijft hangen.
Ik hoor graag waar mensen mij aanraden naartoe te gaan, simpelweg weg brengen is een optie, leuker vind ik het om meer te weten te komen en mee te kijken wat er binnen zich afspeeld en wat eraan schort.
Zoals waarschijnlijk duidelijk is is dit mijn eerste keer dat ik mij hier mee bezig hou, ik heb een schatting van het jaartal, namelijk 1957 en verder nul info over de specificaties en hoe goed het model werkelijk is. Hopelijk kan een van jullie mij meer vertellen.

Vriendelijk bedankt

3 likes

Welkom en een tip, maak ook een foto van de achterzijde dat geeft ook wat nadere info. Als je nog niet eerder met horloges aan de gang bent geweest zou ik niet met deze starten maar laten servicen en dan waar je meteen mee mag kijken. Koop een goedkope Ruhla oid om te oefenen.

1 like

Beste Tiktik,

En ik was misschien niet duidelijk, maar ermee aan de gang bedoel ik niet zelf aan te sleutelen…
Maar op te laten knappen en een bijbehorend bandje te zoeken etc.
Wil nu vooral alles te weten komen over wat het is…en waard is, vooral omdat dat wel mede bepaald hoe ver ik ermee ga…

Achterkant viel mij op dat het staal is, voorkant is namelijk goud…vreemd of niet?

Dat de achterkant niet verguld is is normaal, dit zou nml snel sluiten door het dragen en uitslag kunnen veroorzaken. Kijk even bij het horlogemakers deel van het forum en informeer eens bij hen bij jou in de omgeving. Waardebepalingen doen wij op het forum niet aan, maar google doet wonderen :grinning: en hij lijkt behoorlijk op deze, dus als het een bumper automaat is heb je een mooie “te pakken”…
http://www.vintage-watches-collection.com/watch/omega-watch/omega-seamaster-bumper-capped-1955/

Servicebeurtje bij W&V in Alkmaar en dan opnieuw laten vergulden in Voorburg. Wijzerplaat zou ik lekker zo laten, mooie croco of hagedis erop en klaar

Bekijk de achterkant eens met een sterk vergrootglas. (Op de foto kan ik het niet ontcijferen)
En vertel dan of je kunt lezen wat er staat.
Bij de eerste Seamasters stond er namelijk (uitzonderlijk voor Omega) aan de buitenkant iets op de kast geschreven.
Ben benieuwd.

TT ZeeMees en Maurits bedankt!

En ja! Gaaf! Maurits, ik heb met het blote oog heel erg moeizaam in een de rand een vakje gevonden met Seamaster erin geschreven (denk ik) gevonden! Leuk zo’n speurtocht :wink: !
Wat verteld dat meer?

Ik heb wat gevonden! Het horloge lijkt behoorlijk op deze!

Ik denk dus dat het een 1956 model is en in ieder geval een bumper is, bedankt TikTik, na wat inlezen en zachtjes schudden lijkt het wel duidelijk een bumper.
Wat denken jullie?

Mijn wijzers zijn plat, minder lang, geen gouden achterkant, andere kroon (meer ribbels) etc. maar dit begint in de buurt te komen.

Dit word een lange nacht…

http://omegaaddict.mysimplestore.com/products/a087-omega-seamaster-automatic-vintage-mens-watch

Die laatste lijkt er inderdaad sterk op. Voordat je je rijk rekent even een vervelende mededeling. De kast en het binnenwerk zijn allemaal vrij goed tot bijna ‘als nieuw’ te restaureren. Het vervelende is dat die wijzerplaat behoorlijk is aangetast, terwijl dat nou net een van de belangrijkere factoren is voor de waarde. Ik ken de waardes niet exact van deze modellen, maar reken er wel op dat ná opknappen dit horloge nog steeds fors minder waard is dan het vergelijkbare horloge dat je hebt gevonden. Want die wijzerplaat krijg je niet meer als nieuw, tenzij je hem opnieuw laat opmaken, maar ook dat doet weinig goeds voor de waarde.

De Seamaster is de “opvolger / civile versie” van de piloten horloges (Mark X) die Omega aan de RAF geleverd had.
In de eerste jaren stond op de buitenkant van de kast Seamaster Waterproof.
Later kwam het zeepaard logo in gebruik.

Deze kwam ik tegen. Voorkant lijkt gelijk, maar dan zou er een cal. 501 inzitten en da’s bij mijn weten weer geen bumper…

Flowert, helder, dat begreep ik al inderdaad. Een ‘redial’ noemen ze dat toch?
Dus dan word de plaat niet vervangen maar gerestaureerd?
Mooiste is dan natuurlijk een los onderdeel te vinden van een kapotte broer of zus.
Succes met de zoektocht waarschijnlijk…
Waardebepaling is alleen interessant om mede te bepalen hoe ver ik ermee ga.
Glas (perspex?) lijkt niet origineel te zijn want er staat geen Omega teken in. Kroon is ook anders…

Waterproof vind ik niet meer terug, maar Seamaster is ook al echt onleesbaar…

Bert, bumper lijkt het wel echt te zijn aangezien je echt een zware slag voelt in het horloge en bij mij staat er ook geen Swiss Made onderin.

Wat zou afgezien van reparatiekosten een servicebeurt kosten? En wat houd dat in?
Word alles dan ultrasoon gereinigd ofzo?

Glas: als het horloge uit die tijd is, kan het goed zijn dat er nog geen Ω teken op staat.
Kroon: Oude Ω horloges hadden verschillende vormen van kroon en zonder het Ω teken.
Wanneer dat veranderd is?
Bumper: de slag moet je in beide richtingen kunnen voelen.
Swiss (Made): volgens mij staat er iets onder de zes, kijk nog maar eens.

Maurits, opnieuw bedankt! Je hebt weer gelijk, onderaan, maar bijna niet te doen zo diep in de kast kan ik nog net lezen Swiss Made! :slight_smile:

Naar wie kan ik toe om mij verder te helpen, is er iemand die dit professioneel maar misschien erbij doet? Een liefhebber die het leuk vind mij op weg te helpen?

Zou het liefst met een hobbyist kenner de boel openen en weer een hoop leren over wat ik nu heb.
Wil daar ook best voor betalen, maar zoals ik ergens op het forum las 600,- eu voor een servicebeurt gaat me een beetje te ver. Dat is ie ben ik bang niet waard…

Bij een goede pro ga je gewoon 150 betalen + eventueel wat stukkosten

Ah. Die 600,- was dan ook Omega zelf. 150,- klinkt al een stuk prettiger, vooral ook omdat de minutenwijzer nog vastgezet moet worden. onder andere…
Wat moet ik mij voorstellen bij servicen precies?
Ik vraag hier misschien nogal veel maar ben een absolute leek op het gebied van horloges en deze Omega is blijkbaar al bij twee juweliers geweest die er niet veel mee aan konden.

Uurwerk gaat compleet uit elkaar, elk onderdeel apart gecontroleerd op sleet en indien mogelijk vervangen en opnieuw geolied.

Zie het als een motorrevisie.

Juweliers kunnen dit niet. Je moet een horlogier hebben. Wesselink en Vreeker is bv een officieel Omega hersteller.

Jij raad net als Zeemeester dus W&V in Alkmaar aan, mooi, kom oorspronkelijk uit Bergen en rijd daar voor mijn werk nu bijna dagelijks langs. Morgen dicht, dinsdag langs! Zin in!
Bedankt voor de tip!
Zou er voor de looks nog winst te behalen zijn met de wijzerplaat?

Als je geluk hebt is het bruin oppervlak en weg te halen met wat rodico. Maar je zal altijd vlekjes blijven zien.

1 like