Na veel zoeken op het forum kon ik geen antwoord vinden dus daarom een nieuw draadje.
Mijn vintage Omega Seamaster (166.010) zakt bij het dragen altijd naar de zijkant van mijn pols (zie foto 1). Dit komt omdat de binnenzijde van de clasp naar het centrale punt van mijn pols aan de onderzijde verplaatst (foto 2).
Ik zou daarom graag één of twee schakels van de 6 uur naar de 12 uur zijde verplaatsen. Maar voordat ik begin te sleutelen (geen pretje bij een BOR) vraag ik me af of dit nog wel kan? Op het oog lijkt het mij namelijk dat ik geen schakel meer kan verwijderen op 6 uur zonder de hele band te slopen (foto 3)
Dus wat denken jullie? Kan de 6 uur kant van de BOR nog korter?
Jawel. Met het juiste gereedschap zijn ook de vaste schakels uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Vraag het even bij je horlogemaker of wellicht is er iemand hier op het forum die je met het verwijderen en/of verplaatsen van een paar schakels kan helpen.
Top idee! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ga het zo gelijk proberen.
Edit: dit gaat helaas niet werken. Als ik ze omdraai wordt het probleem alleen maar erger. De kant die nog korter moet heeft al de minste schakels. En aan beide kanten zit nog maar één schakel zie ik zelf kan verwijderen.